Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Ja, er det jeg gjør selv. Egentlig skulle de sosehuene ha lagt seg inn, men sånn er det desverre. Var ett kvinnfolk som ga meg fingern etter at jeg la meg inn forran hun etter å ha passert hu i høyre og etter ett stykke blinka meg ut i venstre sia jeg tok igjen en bil :p .

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er forbudt å kjøre forbi på høyre side via påkjøringsfelt etc, men ikke via normale kjørefelt

Det er ikke tillatt å kjøre forbi til høyre, uavhengig av typen felt. Med noen unntak selvfølgelig. bl.a. følgende: Når det er "kø" i venstre felt, eller den forankjørende tydelig forbereder sving til venstre.

se sitat fra lovdata: 

§ 12.Forbikjøring 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. 

EDIT: formatering

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi som har fått bot for forbikjøring i høyrefeltet (fordi det lå en sosekopp i ventrefeltet som ikke reagerte på verken lyshorn eller andre signaler) er ikke i tvil om at forbikjøring skal skje på venstre side, og at unntakene i trafikkregelen kun er å anse som spesifikke unntak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi leser visst ikke det samme da det ikke står noe om at forbikjøring i høyre er forbudt

"Forbikjøring skal skje til venstre." (med noen unntak)

Det vil altså si at man ikke har lov til høyre.

Spesialregler for sykkel og de har lov til å kjøre forbi på høyre side. (men ikke når de kjører forbi andre syklister)

Var ett kvinnfolk som ga meg fingern etter at jeg la meg inn forran hun etter å ha passert hu i høyre og etter ett stykke blinka meg ut i venstre sia jeg tok igjen en bil :p .

Hun mente kanskje du brøt loven, uten å tenke på at hun selv gjorde det.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Ligger man i fartsgrensa i høyre felt på E18 og cruiser og tar igjen en luring som ligger i venstre felt i 90, skal man da etter reglene legge seg inn bak ham og vente til han skifter felt slik at man kan passere ham på venstre side?

Opplever dette av og til, og det føles inmari ekkelt å skulle passere på høyre siden av slike. Hvem vet om de plutselig skulle finne på å legge seg over i høyre igjen? Speilet har de åpenbart ikke sett i på en stund...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du egentlig førerkort Dubious? Du kommer bestandig med de rareste innspillene om tragikkregler, og de høres som oftest ut som det er dine egne meninger og tolkninger som teller - ikke det faktiske lovverket.

Det er jo ingen som har kommet med noe lovverk som sier at det er 100% forbudt å kjøre forbi på høyre side

Det er mange tregoster som ligger under grensa i venstre felt, så skulle de følge loven deres, så måtte alle kjøre i 70 i 90 sonen, viss den som er i venstrefelt kjører i 70..

Ergo, DET ER LOV å kjøre forbi på høyre side

Lenke til kommentar

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. 

C: Står svart på hvitt at om kjøretøy(er) sperrer feltet så kan en kjøre forbi på høyre

D: er uklar, da alle felt er forbeholdt bestemte trafikanter på motorvei

Lenke til kommentar

C: Står svart på hvitt at om kjøretøy(er) sperrer feltet så kan en kjøre forbi på høyre

D: er uklar, da alle felt er forbeholdt bestemte trafikanter på motorvei[/font]

På C står det "Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt.." DVS for å kunne gjøre unntaket ved å kjøre forbi kreves det at det foreligger en kødannelse på veien.

D er soneklar. Åpenbart at det er du som ikke helt vet å tolke reglene. Her siktes det til kjørefelt som er reservert for enkeltgrupper. Som f.eks kollektivfeltet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ingen som har kommet med noe lovverk som sier at det er 100% forbudt å kjøre forbi på høyre side

Det er mange tregoster som ligger under grensa i venstre felt, så skulle de følge loven deres, så måtte alle kjøre i 70 i 90 sonen, viss den som er i venstrefelt kjører i 70..

Ergo, DET ER LOV å kjøre forbi på høyre side

Du kjører ikke forbi en bil som ligger 20km/t under i venstre felt. Du passerer denne bilen. Ordlyden er alfa omega her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...