Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en rundkjøring ventet jeg på en bil som kom fra venstre. Han blinket ikke før han kjørte i rundkjøringen, så regner med at han skulle rett fram eller rundt rundkjøringen - så derfor ventet jeg. Men neida, midt i rundkjøringen setter han på blinklys til høyre. Hadde han brukt blinklyset riktig kunne jeg ha kjørt med en gang!

 

Ser dette gang på gang. Her om dagen senket en bilist farten, så jeg tenkte at det sikkert var noen hindringer i veien... Viste seg at h*n skulle svinge inn til høyre. Brukte (sjokkerende nok) ikke blinklys, før AKKURAT i det vedkommende svingte inn. Skjønner ikke folk at man skal bruke blinklys FØR man skal svinge inn slik at bilisten bak er forberedt på å bremse opp?

Endret av m20k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde en gang en slik som bare bremsa ned uten synlig grunn

Når det er mulighet for å svinge til venstre, så har du en synlig grunn.

Grunn kan være som mangt og ikke bruke blinklys er en uting. Kunne også være at personen skulle svinge til høyre. Poenget er at man kan skape situasjoner ved å ikke bruke blinklys. Og begynner man å blinke før man begynner å bremse forbereder man de som ligger etter.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er jeg enig i blinklys skal brukes, også riktig, slik at det er til veiledning, slik intensjonen er med det.

Men reagerte på "uten synlig grunn". Når man da er medtrafikant, så ser man og tar hensyn til at medtrafikant kanskje gjør feil og skal svinge til venstre - man følger altså vtl paragraf 3. Man skaper også farlige situasjoner ved å kjøre offensivt - Har selv opplevd det du beskriver mange ganger, men venter da med forbikjøring til at jeg vet at det ikke skal svinges til venstre. For jeg har en synlig grunn for å avvente.

Lenke til kommentar

Noen starter å blinke i så god tid før de skal svinge at man rekker å overbevise seg selv om at de har glemt å slå av blinklyset etter forrige gang de brukte det ...

Jeg kan være en av de. Ser jeg noen som blir berørt av min kjøring, så går blinklys på i god tid og før det man lærte på trafikkskolen. At disse ikke følger med og ikke ser at det blir satt på ... det blir litt likt med de som ikke ser det overhodet. Vi har endel av de. (sikkert mange av de samme som blinker etter at de selv har begynt å svinge)

Lenke til kommentar

 

Blinklys skal helst brukes før en bremser og i god tid

 

 

Noen starter å blinke i så god tid før de skal svinge at man rekker å overbevise seg selv om at de har glemt å slå av blinklyset etter forrige gang de brukte det ...

Hovedregelen er vel at blinking igangsettes 5 sekund før man svinger. Ser ikke noe problem i at noen starter tidligere, så lenge det ikke kan skape misforståelser.

Lenke til kommentar

 

At disse ikke følger med og ikke ser at det blir satt på ... det blir litt likt med de som ikke ser det overhodet. Vi har endel av de. (sikkert mange av de samme som blinker etter at de selv har begynt å svinge)

 

 

Når jeg ligger 100m bak en bil i en 80-sone er lysbruken til denne bilen (på dagtid) ganske uinteressant. Om blinklyset er på eller ikke kan være vanskelig å se, og det er ikke det jeg fokuserer mest på akkurat der og da. Når jeg kommer nærmere ser jeg at bilen blinker til venstre, så jeg forbereder meg på at bilen skal sette ned farten og svinge til venstre inn på en sidevei. Men vi kjører forbi både en og to sideveier - med blinklyset slått på - uten at bilen gjør det minste tegn til å skulle svinge. På den tredje sideveien, derimot, der skulle bilen svinge inn. Det tok mer enn 5 sekunder fra vi passerte sidevei nr.2 til vi kom til sidevei nr.3, så det hadde fint gått an å slå på blinklyset etter passering av sidevei nr.2 uten at det ville ha oppstått noen farlig situasjon.

 

Jeg tapte selvsagt ikke mye tid på denne episoden, men med litt mer smidighet fra føreren i bilen foran kunne jeg enkelt ha passert i god tid før bilen skulle svinge av.

 

Kanskje det var deg jeg kjørte bak, Karpe? Jeg synes jeg dro kjensel på det grålilla håret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en strekke på golsfjellet, en strekke så kort at selv i Golfen ville jeg kalt forbikjøringen for vågal, så fant en eldre herremann i en undermotorisert variant av Focus at det var på tide å kjøre forbi en stasjonsvogn med en forholdsvis stor campingvogn på slep. Det er jo ikke akkurat overraskende at han ikke hadde kommet seg lengre enn på siden av denne stasjonsvognen på slutten av denne strekken. Og rundt svingen der kom jeg.

 

Resultatet var at jeg kjempet en tapper kamp med å ikke låse fremhjulet mens jeg elegant kastet meg forbi hvitstripene på min side og håpte jeg slapp å ta siste rest av turen ned i grøfta. Og når han endelig kom inn igjen i sitt felt var det ikke mer enn nok plass i mellom meg og bilen til at det gikk bra. Jeg kjente vinddraget fra bilen.

 

Så i dag er det en eldre herremann som skylder meg en takk for at han ikke endte opp med å skape enda en dødsannonse til morgendagens avis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...

Opplevd det samme selv, var en liten bakketopp i tillegg. BMW og med en yngre herremann mener jeg det var (ikke så mye tid å studere) Heldigvis var det ikke autovern eller andre hindringer på skulder, utenfor skulder. Så holdt akkurat hos meg også.

 

Det var den episoden som var årsaken til at jeg skaffet meg dash-cam. I håp om at man kan få bevis for kjøring som tilsvarer førerkortbeslag mm - neste gang.

Lenke til kommentar

attachicon.gifScreenshot_20160803-165426~2.png

 

Dette er så jævlig typisk på E18 inn mot Oslo. Ikke en pøkk i høyrefelt og en haug med egoister i venstre kjørefelt. Ikke rart det blir kø.

Når det ser slik ut legger jeg meg i høyre felt, og følger fartsgrensen. Så slipper jeg å stå i køen i venstre felt :) Det er helt lov å kjøre fortere i høyre felt enn venstre, så lenge en ikke driver å legger seg inn i høyre for å ta forbi.

Lenke til kommentar

 

attachicon.gifScreenshot_20160803-165426~2.png

 

Dette er så jævlig typisk på E18 inn mot Oslo. Ikke en pøkk i høyrefelt og en haug med egoister i venstre kjørefelt. Ikke rart det blir kø.

Når det ser slik ut legger jeg meg i høyre felt, og følger fartsgrensen. Så slipper jeg å stå i køen i venstre felt :) Det er helt lov å kjøre fortere i høyre felt enn venstre, så lenge en ikke driver å legger seg inn i høyre for å ta forbi.

 

Er lov å kjøre forbi i høyre-felt også

Lenke til kommentar

Lov å passere i normal fart, ikke lov å kjøre forbi. Den definisjonen er vel litt bred, men slik jeg ser det vil å passere og holde seg i høyre felt noen hundre meter før du bytter felt ikke være en forbikjøring, mens å legge seg ut rett etter passering er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...