Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

(ja, det er faktisk en grunn til at det er forbudt å kjøre med mer enn to par fjernlys tent (uansett kjøretøy), samt grense på 400 lux tilsammen).

 

 

Er det faktisk en grunn til din villedning av fakta?

Hvilke fakta er villedende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(ja, det er faktisk en grunn til at det er forbudt å kjøre med mer enn to par fjernlys tent (uansett kjøretøy), samt grense på 400 lux tilsammen).

 

 

Er det faktisk en grunn til din villedning av fakta?

Hvilke fakta er villedende?

 

Tja..

 

For eksempel antall lykter du nevner, og ikke minst luxgrensen. Altså to av to....

Lenke til kommentar

fra Kjøretøyforskriften:

 

4.9 For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg:

Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 kjøretøy.

Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux.

Lenke til kommentar

Ok, jeg bommet litt på luxverdien, med 480, og ikke 400, men det har ikke så mye å si etterom vi uansett regner den etter prosentverdi (100% = 400).

 

Såvidt jeg vet er det ingen kjøretøygrupper du kan treffe på på vei som har lov til å ha mer enn to par fjernlys påslått. Lastebiler over 12 tonn har lov til å ha montert 3 par, men kan bare bruke 2 par samtidig.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Ok, jeg bommet litt på luxverdien, med 480, og ikke 400, men det har ikke så mye å si etterom vi uansett regner den etter prosentverdi (100% = 400).

 

Såvidt jeg vet er det ingen kjøretøygrupper du kan treffe på på vei som har lov til å ha mer enn to par fjernlys påslått. Lastebiler over 12 tonn har lov til å ha montert 3 par, men kan bare bruke 2 par samtidig.

 

 

Imøteser gjerne en link til paragraf/forskrift som støtter dine bastante påstander.

 

 

(Og forresten; 480 er 480. Man regner ikke da 400...)

Lenke til kommentar

Her fra ECE regulativ 48:

6.1.7.1. The main-beam headlamps may be switched on either simultaneously or in pairs

In case the extra two main-beam headlamps are installed, as permitted under

paragraph 6.1.2. for vehicles of the category N3 only, no more than two pairs may

be simultaneously lit. For changing over from the dipped to the main beam a

least one pair of main-beam headlamps shall be switched on. For changing over

from the main-beam to the dipped-beam all main-beam headlamps shall be

switched off simultaneously.

Lenke til kommentar
Her fra ECE regulativ 48:
6.1.7.1. The main-beam headlamps may be switched on either simultaneously or in pairs

In case the extra two main-beam headlamps are installed, as permitted under

paragraph 6.1.2. for vehicles of the category N3 only, no more than two pairs may

be simultaneously lit. For changing over from the dipped to the main beam a

least one pair of main-beam headlamps shall be switched on. For changing over

from the main-beam to the dipped-beam all main-beam headlamps shall be

switched off simultaneously.

 

Jeg bor i Norge, og forholder meg til lovtekster på mitt morsmål.

Hva med de som ikke kan engelsk???

Lenke til kommentar

De må beholde bilen sin i original tilstand uten å modifisere den. Det er ECE-regulativer eller EU-direktiver som gjelder i Norge (med unntak av biler registrert før disse ble tatt i bruk, i dette tilfellet er det slik at alle biler registrert før EU/ECE-regulativene ble tatt i bruk kan ha uten unntak 2 eller 4 fjernlys). ECE-regulativer finnes bare offisielt på engelsk og fransk.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

OK, men jeg viser igjen til lovteksten (på Norsk);

 

fra Kjøretøyforskriften:

 

4.9 For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg:

Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 kjøretøy.

Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux.

 

 

Det står at man kan ha 6 lykter. Det står at de maks kan lyse med 480 Lux totalt

Hvis man har 6 lykter som er for sterke, kan man bruke vendebryter.

Lenke til kommentar

Det der er et tillegg til regulativ og direktiver fordi 480-lux-grensen er særnorsk, hvorav ECE sier 360lux. Det er likevel reglene som jeg siterte som gjelder, og det står ingenting der som opphever kravet om at maks 4 lykter kan lyse samtidig.

Lenke til kommentar

I dag vil jeg klage på alle apene som ikke kan å kjøre bil i Trondheim. Selv jeg med min bedritne gamle bakhjulstrekker (med piggfridekk og 600kg vekt på bakhjula) kommer fram der andre idioter klarer å kjøre seg fast. Det er ikke for dårlig brøyta i trondheim, det er bare for mange apekatter som kjører bil uten å vite hva de holder på med...

 

For ikke å snakke om de av oss som ikke kan å kjøre på flerfelts vei. I går kjørte jeg i nordgående retning på omkjøringsveien, da en bil kom opp påkjøringsrampen ved macdonalds nidarvoll. Jeg la meg etterhvert ut i venstre fil for å kjøre forbi, og akkurat da jeg har passert og begynner å blinke inn i høyre felt igjen så tar damemennesket som kjører å skifter til venstre fil... Der lå hun, under fartsgrensa, helt til ikea.

Lenke til kommentar

I dag møtte jeg det som må være verdens største idiot på veien. Kjører på en vei som er to felt i kjøreretningen, som så blir et felt, for så å bli to felt igjen.

 

Jeg kjører på den første 2-felten. Jeg ligger i høyre fil og blir forbikjørt av en bil. Etter en stund, ettersom veien snevrer inn lenger framme, legger jeg meg bak han, et godt stykke bak. Uten at jeg øker farten, begynner jeg å ta han igjen, og jeg vet at lenger framme blir det 2-felt igjen. Ettersom vi to bilene er aleine på veien, forventer jeg at bilen foran meg legger seg i høyre felt når det blir 2-felts, slik at jeg kan kjøre forbi han uten at jeg trenger å forandre farten min. Han legger seg isteden i venstre felt. Da legger jeg meg bak han, ca 2 billengder. Han flytter seg ikke, og jeg gir et kort blink med fjernlyset, for å vise at jeg vil kjøre forbi. Da bremser bilen foran ned til ca 20 kmt!! (Vi hadde en fart på 80 km/t) Slik at jeg også må bremse. Han legger seg omsider i høyre felt. Jeg tuter flere ganger, rimelig irritert, akselererer mot normal fart igjen, og kjører dermed forbi han. Legger meg i høyre felt. Det idioten gjør da, er å legge seg rett ved siden av meg på venstre side, hvorpå jeg gir han fingern. Ca 150 m framme skal jeg ta av til venstre, og gir tegn om dette. Ettersom den andre bilen ligger i venstre felt, bremser jeg ned for å legge meg bak han. Idioten bremser etter!! Og sperrer feltet for meg. Da gir jeg gass, og får endelig lagt meg i riktig felt. Da legger han seg på min høyre side og kjører forbi, mens han kikker ut av vinduet sitt, sikkert for å ta Reg-nr. mitt... Gir han en god finger igjen før han får kjørt avgårde...

 

Vel jeg fikk iallefall reg-nr hans!

 

MAKAN til IDIOTI har jeg aldri sett maken til!!

Lenke til kommentar

Du legger deg cirka 2 billengder bak en bil i 80 km/t? Det er omtrent 0,5 sekund, det. Ikke rart fyren klikka... Det hadde muligens jeg gjort også - særlig hvis jeg hadde med ungene i baksetet. Godt jeg ikke kom ut for dere to.

 

Og hva er forresten tingen med å ta reg.nummeret på hverandre?

Lenke til kommentar

Veien og medtrafikantene var greie idag. Parkeringsplassene og fortauene derimot. Livsfarlig! Ikke noe stort problem for min del, men for farmor var det litt vel glatt. Heldigvis gikk det fint å finne parkeringsplasser slik at det ble lite gåing utendørs.

 

Hvorfor er ikke fortau og parkeringsplasser strødd? Er det komunen som vil spare penger? :/

Lenke til kommentar

Det har vel noe å gjøre med at de har begrenset kapasitet på brøytemannskap og brøytebiler, og at de prioriterer å brøyte veiene høyest. Da blir det dessverre lite brøyting på fortauer i perioder med mye snø. Det kan nok ha litt med økonomi å gjøre ja, men hvor mye penger skal samfunnet egentlig bruke på noe som bare er et problem i kanskje 4-5 dager i året?

Lenke til kommentar
Her oppe er dette ett problem i store deler av vinteren. Snøen er ikke problemet, det var brøytet. Men det må da gå ann å strø når det er speilholke?

 

Forøvrig er dette ett problem store deler av vinteren her oppe.

Jeg snakker ikke om hvor stor del av vinteren det er snø og is, men hvor stor del at snø og/eller is dannes så fort at brøytemannskaper og strømannskaper får problemer med å holde tritt. Er det slik store deler av vinteren hos dere at strømannskapene ikke klarer å holde tritt med isdannelsen slik at fortau står ustrødd hele dagen, vil jeg tro at dere har store økonomiske problemer hos kommunen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...