Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Personlig blir jeg litt skremt av folk som har hatt lappen i årevis og som tydeligvis ikke husker noe som helst av hvordan man bør føre seg i trafikken. Det samme gjelder folk som bare tar kjøreskolen som et 'nødvendig onde' og styrer etter sitt eget forgodtbefinnende så snart lappen er i boks.

 

Jeg synes det burde være en viss tvungen oppdatering på regler med jevne mellomrom i den tiden man har lappen. Slik som det er idag har man jo i praksis lappen til man dør hvis man ikke har noen alvorlige svekkelser av helsen underveis. Og hvor relevant er opplæringen en person fikk i f.eks. Finnmark i 1965 i forhold til trafikkbildet i Oslo idag?

 

Et lite oppfriskingskurs i forhold til de til enhver tid gjeldende regler og kjapp gjennomgang av generell grunnteori 5 år etter at man har tatt lappen første gang (det er vel de første årene det er lettest å legge til seg uvaner), og deretter kanskje hvert 15. år tror jeg hadde vært lurt. Ikke noen voldsomme greier, men f.eks. til sammen 4-5 timer fordelt på to ettermiddager.

 

For en typisk person vil det da bli:

 

18 år - Førerkort

23 år - Oppfriskingskurs

38 år - Oppfriskingskurs

52 år - Oppfriskingskurs

67 år - Oppfriskingskurs

 

Når man kommer over en viss alder bør det selvfølgelig være krav om legeattest slik det er idag.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, jeg skjønner hva du mener. Har lekt med tanken jeg også. Har en eldre golf hjemme som egner seg godt som feder-bender. Uaktuellt å i det hele tatt tenke tanken med nybil. Hadde en liten episode her som knapt er synlig på bilen. Fikk 3000 for den bulken som bare var å rette ut igjen.

 

Fartsforskjellen trenger ikke være 80 før det skal se stygt ut... ikke 40 heller.

 

Kremt, nick... ;)

Lenke til kommentar
mopeder & scootere er noe dritt!

Mye fordi de ligger helt ute i kanten av veien og oppmuntrer bilister til å ta farlige "glidere". sakte kjører de, men likevel for fort til at forbikjøringene blir trygge. Ofte farlige situasjoner med mopeder som kjører ut forbi hvitstripen. De skal ligge i høyre hjulspor til en bil sånn ca. :nei:

Lenke til kommentar
at alle syklar (motoriserte) er nedblombert...verken naudsynt eller bra for motorane, i tilleg skulle det vore 16 år på bilsertifikatet som i usa

Vel 16års aldersgrense ville vel bare ført til flere idoter i trafikken.

NEI NEI NEI!!! Ikke litt en gang at 16-åringer er modne nok i hodet til å ha så stor motor mellom beina. Skummelt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Personlig blir jeg litt skremt av folk som har hatt lappen i årevis og som tydeligvis ikke husker noe som helst av hvordan man bør føre seg i trafikken. Det samme gjelder folk som bare tar kjøreskolen som et 'nødvendig onde' og styrer etter sitt eget forgodtbefinnende så snart lappen er i boks.

 

Jeg synes det burde være en viss tvungen oppdatering på regler med jevne mellomrom i den tiden man har lappen. Slik som det er idag har man jo i praksis lappen til man dør hvis man ikke har noen alvorlige svekkelser av helsen underveis. Og hvor relevant er opplæringen en person fikk i f.eks. Finnmark i 1965 i forhold til trafikkbildet i Oslo idag?

 

Et lite oppfriskingskurs i forhold til de til enhver tid gjeldende regler og kjapp gjennomgang av generell grunnteori 5 år etter at man har tatt lappen første gang (det er vel de første årene det er lettest å legge til seg uvaner), og deretter kanskje hvert 15. år tror jeg hadde vært lurt. Ikke noen voldsomme greier, men f.eks. til sammen 4-5 timer fordelt på to ettermiddager.

 

For en typisk person vil det da bli:

 

18 år - Førerkort

23 år - Oppfriskingskurs

38 år - Oppfriskingskurs

52 år - Oppfriskingskurs

67 år - Oppfriskingskurs

 

Når man kommer over en viss alder bør det selvfølgelig være krav om legeattest slik det er idag.

100% enig! Jeg var ut for en idiot på 24 som tydeligvis mente det var fornuftig å kjøre forbi (en som lå i 80) i sin venstresving inni en tunnel. Alle skulle vi ha mistet livet. Det smalt i totalt minimum 200 km/t. Ingen promille, så jeg tenker vurderingsevnen var usannsynlig dårlig. Det kan faktisk komme bil imot. Vi kom imot i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Jeg synes det burde være en viss tvungen oppdatering på regler med jevne mellomrom i den tiden man har lappen. Slik som det er idag har man jo i praksis lappen til man dør hvis man ikke har noen alvorlige svekkelser av helsen underveis. Og hvor relevant er opplæringen en person fikk i f.eks. Finnmark i 1965 i forhold til trafikkbildet i Oslo idag?

Det jeg helt enig i :)

 

Vet det at de fleste eldre (les: gamle gubber med hatt, og kjerringer over 70 som ikke ser stort annet enn frontruta forran seg...) ikke lærte rundkjøringer når de tok lappen :cry:

 

Oppdateringer trenger alle....

Kommer stadig nye ting i trafikken som må læres :whistle:

Lenke til kommentar

Vel, må si at forslaget om at 16-åringer skal kunne ta lappen må være det teiteste jeg har hørt siden Ålesund brant (og det er lenge siden!).

 

Begynner selv med C1-kjøretimer på torsdag. Blir spennende å se hvordan det er å kjøre tungbil oppi dagens trafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
For en typisk person vil det da bli:

 

18 år - Førerkort

23 år - Oppfriskingskurs

38 år - Oppfriskingskurs

52 år - Oppfriskingskurs

67 år - Oppfriskingskurs

 

Når man kommer over en viss alder bør det selvfølgelig være krav om legeattest slik det er idag.

for ofte...

ta minimun hvert 10 ende år.. da er vi enig..

 

Om man kjørte opp når man var 18, trenger man ikke oppfriskning når man er 23.. det er bare overflødig.. trafikken forandrer seg ikke markant på 5 år.

 

Men ta heller når personen runner 30 eller noe, for så å ta 50 og 70 år.. og etter fyllte 70, må man ha legattest hvert år.. og oppfriskning hvert 2-3 år

Lenke til kommentar

Oppfriskning er bra, men å få billappen i en alder av 16 vil bare ende i katastrofer rundt om kring tror jeg. Greit at det finnes de 16åringer som kan å kjøre bil, men etter min mening er disse langt fra moden nok til å kjøre et tonn+ med metall rundt om kring. Burde være 20 år på bil. Oppkjøringen burde være mye vanskeligere også.

Lenke til kommentar
Oppfriskning er bra, men å få billappen i en alder av 16 vil bare ende i katastrofer rundt om kring tror jeg. Greit at det finnes de 16åringer som kan å kjøre bil, men etter min mening er disse langt fra moden nok til å kjøre et tonn+ med metall rundt om kring. Burde være 20 år på bil. Oppkjøringen burde være mye vanskeligere også.

Graden på vanskelighet i oppkjøring varierer faktisk ganske mye fra by til by. Kjøreskolelæreren min sa blant annet at han mente en del kjørerskoler i Stavanger og utover Jærer "jukset" ved å bestille oppkjøring til elevene i Egersund. Der trafikkbildet for det første er mye lettere enn i Stavanger/Sandnes og strykprosenten på oppkjøring også er betydelig lavere.

 

Har også hørt en del rykter om rare kommentarer fra sensorer men da fra Stavanger:

 

- Du kjører som du har stjålet bilen, men du får lappen alikevell :!:

Lenke til kommentar
Oppfriskning er bra, men å få billappen i en alder av 16 vil bare ende i katastrofer rundt om kring tror jeg. Greit at det finnes de 16åringer som kan å kjøre bil, men etter min mening er disse langt fra moden nok til å kjøre et tonn+ med metall rundt om kring. Burde være 20 år på bil. Oppkjøringen burde være mye vanskeligere også.

Kanskje dagens 18-årsgrense er lav, personlig synes jeg ikke det. Jeg har hatt lappen i nesten et år nå, og mange andre som er like gamle som meg har også tatt lappen. Helt ærlig har jeg vært borti mange veldig gode sjåfører. Selvsagt finnes det også sorte får, men alt i alt synes jeg at det er bra. Jeg vet også at jeg har lært ekstremt mye på disse 9 månedene. Det er fremdeles langt igjen til jeg kan kalle meg en erfaren sjåfør, men øvelse gjør mester. :)

 

Det å flytte grensen til 20 år, tror jeg bare vil være det samme som å utsette konsekvensene av ferske sjåfører vi har i dag, to år fremover i tid. Det vil bli to ekstra år å gå og glede seg.... ;)

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å irritere meg over at jeg irriterer meg over andres feil i trafikken istedet for å la det skure - Hva annet er det man skal gjøre? Kjøre etter en person helt til han/hun stopper og si "faan, kanke du bruke blinklys eller?"

Dog det har frista å gjøra noe lignende på rødt lys :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...