nebrewfoz Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars 6 hours ago, Hanhijnn said: Rettelse; det var SV sitt forslag, og ikke AP. Skriftlig spørsmål - stortinget.no Men hvis du ikke har fått med deg diskusjonen rundt dette så er du enten svært ung, eller så har du rett og slett ikke fulgt med. Et kjapt Google-søk viser det. Jeg har 'fått det med meg', ja. Det var attribusjonen jeg reagerte på. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 25. mars Del Skrevet 25. mars Siden det også snakkes om økonomi her. Jeg synes firmabilbeskatningen er helt hinsides. Det dras inn skatt i triple doser.. Arbeidsgiver må investere i bilen til meg, betale alle utgifter ved mitt private bruk. Og på toppen skal det innkreves en skyhøy skatt fra denne arbeidsgiveren. I tillegg får de dra inn betydelig skatteinntekt fra min lommebok for at jeg benytter denne bilen. Dette synes jeg virkelig er et godt eksempel på å bli skattet(pul..) både i huet og ræva..😡 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 25. mars Del Skrevet 25. mars Sovna skrev (1 time siden): ...betale alle utgifter ved mitt private bruk. Hvorfor må arbeidsgiver betale alle dine private bil-utgifter? For enkelthetens skyld, la oss si ditt og mitt private bilhold er på akkurat 100.000 pr år. Du får det dekket, jeg må derimot betale ut av egen lomme. For å kunne betale 100k av egen lomme, og komme likt ut med deg, så må jeg altså ha 100k ekstra i netto utbetalt fra arbeidsgiver. Hvilket vil si at jeg kanskje må tjene 150? (Et beløp også arb.giver har avgifter på!) Det er lett å argumentere for at gratis bilhold, er en form for lønn. (Jeg kunne gjerne gått litt ned i lønn, dersom arb.giver i motytelse dekket noen av mine faste utgifter, uten at jeg ble fordelsbeskattiget.) Så jeg forstår hvorfor vi har regler for fordelsbeskattigelse. Men jeg forstår ikke alltid at man jakter de små smulene. Dersom jeg oppnår en hundrelapp i bonuspoeng fra Norwegian på sjefens regning, så skal altså denne også fordelsbeskattes! Og lenge var det slik at telefon-abb fra arbeidsgiver kostet såpass mye, at skatten alene var høyere enn et av de rimelige abb. 🫤 Så jeg er ikke alltid enig i hvor listen skal legges. Noe bør vi kanskje se litt igjennom fingrene på? 3 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet onsdag kl 10:49 Del Skrevet onsdag kl 10:49 (endret) qualbeen skrev (12 timer siden): Hvorfor må arbeidsgiver betale alle dine private bil-utgifter? For enkelthetens skyld, la oss si ditt og mitt private bilhold er på akkurat 100.000 pr år. Du får det dekket, jeg må derimot betale ut av egen lomme. For at det i det hele tatt skal lønne seg med firmabil så forutsetter det dekning av bilutgiften. Det er gjort beregninger i finans artikler og hvor det kommer frem at selv da blir det marginalt å spare kontra og ha egen bil for den ansatte. Og det er pga den høye skatten. Og som sagt, det må også arbeidsgiver gjøre, betale skyhøy skatt. Så det er svært nær at en firmabil ordning gir en Tap situasjon for den ansatte. Vesentlig tap/utgift er det allerede for arbeidsgiver. Vet ikke jeg, men jeg synes at en ekstra bil i hustanden burde være unødvendig. Men det vil det bli hvis skattetrykket på denne ordningen ytterligere skulle økes. Selv marginalt. Endret onsdag kl 10:52 av Sovna Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet onsdag kl 11:03 Del Skrevet onsdag kl 11:03 qualbeen skrev (På 20.3.2025 den 0.40): Nuvel .. nå som jeg er ferdig med å rante om at Oslo ikke er det samme som Norge, og at Norge ikke er det samme som Oslo, så kan vi jo se på om det har skjedd noen forskjell på din kjørevei. Det vet jeg jo lite om. Men jeg vet at elbiler har blitt kastet ut av kollektivfelt en rekke steder i landet, og at de dermed må flette seg inn i de andre feltene. Det skaper nødvendigvis trengsel. Dersom det plutselig er dobbelt så mange biler som skal inn på de samme kvadratmetrene som tidligere, så gir jo det markant økning i kø! 🤯 Er noe sånt tilfelle på din reisevei? Jeg ser stadig vekk dette argumentet og det gir virkelig ikke mening for meg... De som forsker på dette viser stadig til at man ikke kan bygge seg ut av trafikkproblemer ved å utvide antall filer, og det gir jo mening. Det er ikke veien som er problemet, men avkjøringene som ikke håndterer trafikken som kommer. Se for deg at alle skal jobbe på samme sted i Oslo. Parkeringen håndterer 100 biler i timen. De som da brukte elbil i kollektivfelt kunne da "snike" forbi de som satt i vanlig kø, med de følgene at de kom tidligere på jobb, mens de som kjørte fossilt brukte lenger tid for å komme seg til jobb. Med elbilene ute av kollektivfeltet bruker nå alle like lang tid på å komme seg til jobb, de som har elbil bruker lenger tid, mens de som kjører fossilt bruker marginalt mindre tid. Man løser altså ikke køproblemet med flere filer, men bedre trafikkavvikling på avkjøringer og sluttpunkter. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet onsdag kl 15:52 Del Skrevet onsdag kl 15:52 (endret) Har en buss forkjørsrett her? Ved Smestadkryssed/Oslo. Holdeplassen er midt i et normalt avkjøringsfelt. Bussen vil ut fra holdeplassen og ut i neste felt. Da utfører den vel et ordinært feltskifte? Det ansvarliggjør også en buss? Mener nå jeg.. Har Googlet litt og finner ingen tekst noe sted på dette.. 6D52F094-9CD2-4336-9DD3-3DD5E55B5834.heic Endret onsdag kl 15:55 av Sovna Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet onsdag kl 16:48 Del Skrevet onsdag kl 16:48 (endret) Sovna skrev (57 minutter siden): Har en buss forkjørsrett her? Ved Smestadkryssed/Oslo. Holdeplassen er midt i et normalt avkjøringsfelt. Bussen vil ut fra holdeplassen og ut i neste felt. Da utfører den vel et ordinært feltskifte? Det ansvarliggjør også en buss? Mener nå jeg.. Har Googlet litt og finner ingen tekst noe sted på dette.. 6D52F094-9CD2-4336-9DD3-3DD5E55B5834.heic 3.65 MB · 5 Nedlastninger Hvis farten er 60 eller lavere (som den vel er her?) har man vikeplikt: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/vikeplikt-og-trikk/ (PS: får ikke opp det du har lagt inn, men ingen av veiene oppå krysset har vel fartsgrense <60.) Endret onsdag kl 16:50 av KalleKanin Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet onsdag kl 17:16 Del Skrevet onsdag kl 17:16 Sovna skrev (1 time siden): Har en buss forkjørsrett her? Ved Smestadkryssed/Oslo. Holdeplassen er midt i et normalt avkjøringsfelt. Bussen vil ut fra holdeplassen og ut i neste felt. Da utfører den vel et ordinært feltskifte? Det ansvarliggjør også en buss? Mener nå jeg.. Har Googlet litt og finner ingen tekst noe sted på dette.. 6D52F094-9CD2-4336-9DD3-3DD5E55B5834.heic 3.65 MB · 7 Nedlastninger Slike holdeplasser midt i et ellers ordinært kjørefelt er noe herk! Jeg liker det virkelig ikke! Hva angår buss som ønsker å kjøre ut fra bussholdplass, så ja; da har du vikeplikt for bussen. Buss som ønsker å forta normalt feltskift (eller forsere et vanlig kryss for den del) har ingen automatisk forkjørsrett. Da kicker helt normale trafikkregler inn. Så en buss som foretar feltskift, må vike og gjøre dette på en trygg og forsvarlig måte. I akkurat dette tilfellet, så koker det vel ned til et definisjonsspørsmål. Forlot bussen sin bussholdeplass? Eller foretok den feltskift? Kanskje begge deler? Dersom den forlot en bussholdeplass, så hadde de andre vikeplikt. (Men det gir ikke bussjåfør noen påkjørsrett/-plikt, for all del!) (JPG-versjon av bildet fra @Sovna vedlagt.) 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet onsdag kl 17:45 Del Skrevet onsdag kl 17:45 qualbeen skrev (16 minutter siden): Slike holdeplasser midt i et ellers ordinært kjørefelt er noe herk! Jeg liker det virkelig ikke! Hva angår buss som ønsker å kjøre ut fra bussholdplass, så ja; da har du vikeplikt for bussen. Buss som ønsker å forta normalt feltskift (eller forsere et vanlig kryss for den del) har ingen automatisk forkjørsrett. Da kicker helt normale trafikkregler inn. Så en buss som foretar feltskift, må vike og gjøre dette på en trygg og forsvarlig måte. I akkurat dette tilfellet, så koker det vel ned til et definisjonsspørsmål. Forlot bussen sin bussholdeplass? Eller foretok den feltskift? Kanskje begge deler? Dersom den forlot en bussholdeplass, så hadde de andre vikeplikt. (Men det gir ikke bussjåfør noen påkjørsrett/-plikt, for all del!) (JPG-versjon av bildet fra @Sovna vedlagt.) Snakket i fjor med en vaktleder for et busselskap i Oslo. Han sa det var en myte at det alltid er bilisten som får skylden ved en forsikringssak mot en buss. Kan tenke meg manglende tegngiving, rett ut fra holdeplass som reneste påkjørsel. Da er det smart å grabbe til seg et par vitner.. Blindsone vinklet speil tror jeg ikke bybussene har uten å være for sikker. Da ligger det også et ulykkes potensiale der. På Ring 3 i Oslo er det normalt 70km/t og ingen vikeplikt. Men når vinter fartsgrensen kommer(60km/t) blir det brått annerledes.Jeg ser at bussene ikke er like tøffe i trynet ut fra holdeplassen langs her. Klok av skade. Eller det at bussjåførene vet at mange bilister ikke er klar over den nå gjeldende vikeplikten. Det er tross alt en fler felts vei, så en stjernesmell kan tenkes, og det kan også tenkes en gjeng forbannede passasjerer fordi bussen bedriver reneste påkjørsler. 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet onsdag kl 20:29 Del Skrevet onsdag kl 20:29 Årets sikreste vårtegn er vel at jeg er fly forbanna over andre syklister. Holdt på å fronte med ei dame i dag som kom i motgående sykkelfelt rundt en sving. Ut fra skriket hennes håper jeg hun skjønte at det ikke var lurt. 4 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet torsdag kl 09:31 Del Skrevet torsdag kl 09:31 In before forumbrukeren med solbrillekledd bikkjerumpa forsvarer damas handlinger og legger skylden på bilisten. 3 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet torsdag kl 09:40 Del Skrevet torsdag kl 09:40 (endret) qualbeen skrev (16 timer siden): Slike holdeplasser midt i et ellers ordinært kjørefelt er noe herk! Jeg liker det virkelig ikke! De er bra fordi de opptar mindre areal, så det ofte er mulig med sykkelfelt eller skikkelig fortau bak, og så lar de bussen beholde "plassen sin" i køen, så den ikke må stampe bak masse biler i rushen. Auto Asmodeus skrev (36 minutter siden): In before forumbrukeren med solbrillekledd bikkjerumpa forsvarer damas handlinger og legger skylden på bilisten. Til forskjell fra enkelte irrasjonelle sykkelhatere, ser jeg ikke på hverken syklister eller bilister som en homogen gruppe der man må elske eller hate alle i den gruppen. Alle gjør feil (men forskjellen er at en syklist som gjør feil sjelden dreper eller skader noen). Men joda, hyggelig med stråmenn og angrep selv før man har skrevet noe. Veldig voksent av deg. Endret torsdag kl 10:08 av Matsemann 3 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet torsdag kl 10:41 Del Skrevet torsdag kl 10:41 Matsemann skrev (53 minutter siden): så lar de bussen beholde "plassen sin" i køen, så den ikke må stampe bak masse biler i rushen. Jeg forstår idéen. Jeg forstår at noen tror dette er lurt. Det de fleste ser ut til å ha glemt, er at det er litt mer enn én eneste buss i trafikken. Når alle kjøretøy bak en stoppende buss må stanse og vente, så betyr det også at samtlige busser bakenfor må stanse og vente. Alle som sitter ombord på busser som kjører traséer med slike håpløse stopp-felt, må altså vente unødvendig. Det er altså et elendig tiltak, som eneste utfall er å gjøre reisen lenger for alle! Både bilister og busspasasjerer bruker mer tid på samme strekning, når ordinære lommer erstattes av slike stopp-lommer. --- For ikke å snakke om hvor mange trafikkfarlige situasjoner det har ført til. En del bilister foretar mange dårlige forbikjøringer, nettopp fordi de ikke er interessert i stå sperret inne, bak en buss, mens man venter på at "tante Olga" skal fornye månedskortet sitt vha kronestykker. Det hjelper lite å rope ut at trafikkfarlige forbikjøringer er forbudt, og en politisak. De forekommer uansett. Det vet vi. I stedet for å skape hindringer som vi VET vil skape trafikkfarlige situasjoner, må vi lage veier og kjørefelt som ikke innbyr til trafikkfarlig handling. Uansett skyldsspørsmål! 1 2 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet torsdag kl 16:16 Del Skrevet torsdag kl 16:16 qualbeen skrev (5 timer siden): --- For ikke å snakke om hvor mange trafikkfarlige situasjoner det har ført til. En del bilister foretar mange dårlige forbikjøringer, nettopp fordi de ikke er interessert i stå sperret inne, bak en buss, mens man venter på at "tante Olga" skal fornye månedskortet sitt vha kronestykker. Tydelig at du ikke har reist med kollektivtransport de siste 20 år. 4 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet torsdag kl 17:07 Del Skrevet torsdag kl 17:07 Barny Aråstad skrev (49 minutter siden): Tydelig at du ikke har reist med kollektivtransport de siste 20 år. Håper det må være kronestykkene du refererer til. For hvis det er noe annet av det han sier så er det nok du som har bodd under en stein i 20 år. 3 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet torsdag kl 17:23 Del Skrevet torsdag kl 17:23 Auto Asmodeus skrev (7 timer siden): In before forumbrukeren med solbrillekledd bikkjerumpa forsvarer damas handlinger og legger skylden på bilisten. Les litt nøyere, så ser du at jeg er syklist selv 😉 3 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet torsdag kl 17:29 Del Skrevet torsdag kl 17:29 Barny Aråstad skrev (1 time siden): Tydelig at du ikke har reist med kollektivtransport de siste 20 år. Neida. Bare hver dag. 🙄 Men ok, tante Olga som skal betale med mynter ser vi ikke. Det var en metafor. Selv om 95% av passasjerene hopper inn og ut, effektivt og greit, uten å tilføre unødvendig med ventetid, så er det alltid en og annen med særlige behov. Kanskje er det rullestolrampe som må på plass. Kanskje er det noen som er særs utstø, og som må få satt seg før det er forsvarlig for sjåfør å reise videre. Kanskje bare en turist med tusen spørsmål til sjåføren? Eller et nødvendig sjåførbytte som må skje? Uansett grunn, og uansett hvor god eller dårlig du og jeg måtte mene grunnen er: innimellom står bussene lenger enn normalt ved et stopp. Gjett om ikke det skaper irritasjon og posielt farlige situasjoner bak?! Og tror du ikke på at alle, også andre busser, blir stående ganske så stille, når bussen foran sperrer et helt felt. 😉 2 1 2 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet torsdag kl 17:50 Del Skrevet torsdag kl 17:50 En annen faktor. Bussjåfører idag er påført mer stress. Tidligere hadde de bedre tid fra A til B. I tillegg hadde man tilstrekkelig reguleringstid på endeholdeplassen, et antall minutter for å hente inn en evt forsinkelse på ruten. Jeg kjenner en trafikklærer som underviser på buss. Elevene her er flg han ganske useriøse og viser ofte en dårlig holdning. De må derfor ha en god mengde med timer for å forstå pakka og for at de i det hele tatt kan sendes til en førerprøve. Det er flere bussjåfører som gir blanke i gass og bremse bruk. Pedalene brukes nærmest som en av/på knapp, passasjerer går på trynet, og jeg tviler ikke hvis det viser seg at konflikter mellom bil og buss har økt betydelig over tid. Skulle vært gunstig med litt innsyn i ulykkeskommisjonen hos st.vegvesen. Aggressiv og hensynsløs kjørestil lønner seg sjelden. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet torsdag kl 21:27 Del Skrevet torsdag kl 21:27 Har vært mye skriving om at sjåførene mangler dass på endeholdeplassene, noe som ikke var et stort problem når det var bare menn som kjørte, men nå har begge kjønn større krav. Skulle tro at det å være sjåfør var et sosialt yrke, men det er det visstnok ikke. De spiser maten i bussen på endeholdeplassen uten brakke eller dass. Er ikke bussjåfør, kun det jeg har lest. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet torsdag kl 21:36 Del Skrevet torsdag kl 21:36 Når Acciona fikk anbudet for ny vei mellom Ranheim og Stjørdal så skulle veien koste 6 milliarder, nå estimerer de 9 milliarder, og det med en mulig redusert hastighet på deler av strekningen. Skulle vært ferdig i 2025, nå kanskje i 2027. Det er billistene som skal betale for denne flausen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå