Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Matsemann skrev (1 time siden):

MDG har aldri hatt makt til å gjøre noe med tog eller ting utenfor byen, så om du er sarkastisk er det andre plasser du heller burde rette skytsen?

MDG sa nei til dobbeltsporet i Østfold og utvidelse av togtilbudet på Ringerike bare for å vise eksempel på at de isåfall blander seg inn i «tog eller ting utenfor byen» som du sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Auto Asmodeus said:

MDG sa nei til dobbeltsporet i Østfold og utvidelse av togtilbudet på Ringerike bare for å vise eksempel på at de isåfall blander seg inn i «tog eller ting utenfor byen» som du sier.

"Å blande seg inn" er ikke det samme som "å ha makt til å gjøre noe", da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (49 minutter siden):

MDG sa nei til dobbeltsporet i Østfold og utvidelse av togtilbudet på Ringerike bare for å vise eksempel på at de isåfall blander seg inn i «tog eller ting utenfor byen» som du sier.

Hvorfor sa de nei? Var de redd for at noen syklister heller ville ta toget?

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv blitt så gammel og med en etterslepende bitterhet over folk som velger å gi en god faen over adferd i trafikken at jeg ikke lar dem provosere dem. Faktum er ihvertfall i det øyeblikket, selv en med et voksent utvalg av stempel i sertifikatet, bestiger et kjøretøy som sykkel eller elektrisk på to hjul, så forsvinner all kunnskap om sikkerhet og omgivelser. Det er min erfaring og gjerne korriger meg. Farge på lys, plutselig endring av retning og fotgjengerfelt. Må jeg bruke høytrykkspyler for å fjerne vedkommende fra bil er det jeg som blir sittende med ansvar. I Noreg er det et rent privilegium å bli påkjørt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 16.10.2024 den 6:04 PM):

Ankomst 07 betyr at du kjører nærmest uhindret er min erfaring. Da kjører du på E18 0615-0625 og da er det ikke mange biler på veien. Det er digg! Men da måtte jeg tatt med ungen på jobb 😅

Er frustrerende med sånn det har blitt nå, men det er mange som har en time reisevei til jobb. Ble bortskjemt av perioden jeg bodde i Oslo.

Med data fra buss selskapene håper jeg de åpner for samkjøring i kollektivfeltet igjen. Det funker kanskje ikke overalt, men på den strekningen du og jeg kjører er det hevet over enhver tvil - bussene taper ikke tid og bilene kommer mye raskere frem.

Jeg står dessverre ofte i en del traffikk allerede kl. 0545-0600 på E18 fra Sandvika mot Oslo. Jeg står faenmeg i kø andre veien på samme tid også på Ring 3 fra Økern mot E18 og... 

Det er mer og mer uforutsigbart fra dag til dag hvordan trafikken er. Det hender jeg står i tilfeldige køer på E6, E18, E16, Ring3 på vilkårlige tidspunkt midt på dagen óg.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (4 minutter siden):

Jeg står dessverre ofte i en del traffikk allerede kl. 0545-0600 på E18 fra Sandvika mot Oslo. Jeg står faenmeg i kø andre veien på samme tid også på Ring 3 fra Økern mot E18 og... 

Det er mer og mer uforutsigbart fra dag til dag hvordan trafikken er. Det hender jeg står i tilfeldige køer på E6, E18, E16, Ring3 på vilkårlige tidspunkt midt på dagen óg.

Skjønner, nå er det en stund siden jeg kjørte så tidlig - men typisk har trafikken på den strekningen vært mest belastet 07-09. Sist gang det ble diskutert her var det Google Maps som ble lagt til grunn for den vurderingen.

Det med uforutsigbarhet er jeg dog kjent med, og det faktum at det nesten alltid er mange biler på veien. Da jeg tok lappen var E18 nærmest tom når det var minst belastning. Idag er det 50% som er minimumsbelastning, føles ihvertfall slik.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 18.10.2024 den 1:23 PM):

Skjønner, nå er det en stund siden jeg kjørte så tidlig - men typisk har trafikken på den strekningen vært mest belastet 07-09. Sist gang det ble diskutert her var det Google Maps som ble lagt til grunn for den vurderingen.

Det med uforutsigbarhet er jeg dog kjent med, og det faktum at det nesten alltid er mange biler på veien. Da jeg tok lappen var E18 nærmest tom når det var minst belastning. Idag er det 50% som er minimumsbelastning, føles ihvertfall slik.

Morsomt nok kjører jeg innover fra fjellet nå. Den vanlige hyttetrafikken er helt borte i kveld. Støtter mer forutsigbare køer..

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I går opplevde jeg noe interessant. Jeg mangler visst et baklys på bilen min, som i og for seg selv ikke er bra. Men jeg får ikke gjort så mye med akkurat den saken midt mellom to tettsteder i ødemarken. 

Så mens jeg kjører blir jeg oppmerksom på at bilen bak kjører med langlys, selv om han ligger rett bak meg. Han dimmer ned når vi møter biler og slår dem på igjen etter passering. Så jeg slakker ned og bremser svakt for å få oppmerksomheten hans. Det går en liten stund i 60 i 80-sonen, så går lysene av. Jeg kjører videre og øker farten igjen. Vedkommende finner det da for godt å slå på lysene etter en liten stund. Og slik fortsetter det helt til jeg svinger av veien i et kryss. I det nevnte krysset så oppfatter jeg det som best kan beskrives som et diskotek bak meg med blinking i langlys og ekstralys.

Jeg er klar på at jeg ikke er helt uten skyld, men jeg lurer veldig på hvordan vedkommende mener han kan reparere baklyset mitt ved å sjikanere meg og avlede oppmerksomheten min, ved å oppføre seg slik.

Før noen kommenterer "automatisk veksling mellom lang -og nærlys": Det var åpenbart manuell aktivering av lys her. Vedkommende kjørte i et lengre tidsrom med lysene dimmet.

Lenke til kommentar

Kan være begge deler. Enten er hen et rasshøl som sjikanerer deg eller så er lyset på auto og "ser" ikke at du er foran inntil du er nærme nok til at bilens kamera oppfatter siluetten av bilen din.

Bilen min strever ihvertfall med dette selv når jeg ligger bak biler med ett lys eller at de er svake. Da må jeg selv styre fjernlysa og jeg vil tro at dette er ENDA vanskeligere enn at folk setter på nærlys i tunneller etc når bilen deres ikke har autofunksjon og kjører med konstant DRL... folk er idioter.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (19 timer siden):

Kan være begge deler. Enten er hen et rasshøl som sjikanerer deg eller så er lyset på auto og "ser" ikke at du er foran inntil du er nærme nok til at bilens kamera oppfatter siluetten av bilen din.

Bilen min strever ihvertfall med dette selv når jeg ligger bak biler med ett lys eller at de er svake. Da må jeg selv styre fjernlysa og jeg vil tro at dette er ENDA vanskeligere enn at folk setter på nærlys i tunneller etc når bilen deres ikke har autofunksjon og kjører med konstant DRL... folk er idioter.

Jeg tror faktisk ikke det, basert på at han blinka som besatt da jeg svingte av i et kryss. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk gidder å hisse seg så opp over slikt. Vi har politi og vegvesenet for å sanksjonere lysfeil.

Men det spiller ingen rolle. Han fikk min utdelte oppmerksomhet og lyset er fikset nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går var det mye:

Folk som blinker til venstre "inn" i rundkjøringa, men skal kjøre rett frem eller til høyre.
Folk som ligger flere meter bak vikepliktmerking i rundkjøring, så når det kommer en luke så kjører de en halv meter frem. Rinse and repeat tre-fire ganger før de faktisk kjører.
Folk som ikke følger rytmen i trafikken, som bremser på unaturlige tidspunkter og ligger sekunder bak normale reaksjonsmønstre og mange meter bak bilen foran i køer. Bonus når du ser at de driver med mobilen eller skjermen i bilen.
Folk som går langs veien i mørket uten refleks, spesielt i kule, svarte klær

Tror jeg tar hjemmekontor de neste dagene for å komme meg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er så deilig når en som tydeligvis er sent ute til jobb i Oslo mellom 07 og 08 på e6’en, legger seg langt oppi rompa mi og blinker febrilsk fordi han vil forbi - men det er så mye trafikk at jeg også har bil rett foran meg.. Blir for dumt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sebby skrev (21 minutter siden):

Er så deilig når en som tydeligvis er sent ute til jobb i Oslo mellom 07 og 08 på e6’en, legger seg langt oppi rompa mi og blinker febrilsk fordi han vil forbi - men det er så mye trafikk at jeg også har bil rett foran meg.. Blir for dumt!

Enig, man sparer ikke en dritt når det er allerede er trafikk og eventuelt om det er korte distanser. Det er snakk om sekunder!

Men tror det ligger oppe i hodet, man opplever at man kommer fortere frem men realiteten er en annen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Idag var det ekstremt mange biler på veien, og en reise som tar 30 minutter tok 1t15min. Busser blir pent nødt til å stå i samme kø, og jeg kjørte bak en buss som brukte gode 15 min på å komme seg på E18 og så i kollektivfeltet. Flere buss selskaper har loggført punktlighet før og etter forbudet og det er ikke forskjell der.

For en helt håpløs vurdering å stenge feltet for samkjøring. Alle taper på det, busser, elbiler, fossilbiler og lastebiler. Fortsatt jobbes det imot dette forslaget fra visse kanter uten at folk bruker faktisk data for trafikkflyt som grunnlag - kun subjektive meninger om hvor urettferdig det er at elbiler skal få bruke kollektivfelt, feilaktige påstander om at bussen kommer så mye senere frem ++

Personlig driter jeg i hvilke biler som får kjøre der, bare de fyller feltet. Køen er ferdig før feltet avsluttes, jeg hadde 80kmt forbi Lysaker/Ring 3 idag til tross for helt kaos i en time før det. 

At dette skal være så vanskelig å gjennomføre forstår jeg ikke. 

/rant

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Idag var det ekstremt mange biler på veien, og en reise som tar 30 minutter tok 1t15min. Busser blir pent nødt til å stå i samme kø, og jeg kjørte bak en buss som brukte gode 15 min på å komme seg på E18 og så i kollektivfeltet. Flere buss selskaper har loggført punktlighet før og etter forbudet og det er ikke forskjell der.

For en helt håpløs vurdering å stenge feltet for samkjøring. Alle taper på det, busser, elbiler, fossilbiler og lastebiler. Fortsatt jobbes det imot dette forslaget fra visse kanter uten at folk bruker faktisk data for trafikkflyt som grunnlag - kun subjektive meninger om hvor urettferdig det er at elbiler skal få bruke kollektivfelt, feilaktige påstander om at bussen kommer så mye senere frem ++

Personlig driter jeg i hvilke biler som får kjøre der, bare de fyller feltet. Køen er ferdig før feltet avsluttes, jeg hadde 80kmt forbi Lysaker/Ring 3 idag til tross for helt kaos i en time før det. 

At dette skal være så vanskelig å gjennomføre forstår jeg ikke. 

/rant

Det går på misunnelse og en misforstått urettferdighetsfølelse. Ikke fornuft og fakta. Og elbilhaterne har plantet disse feilaktige påstandene så hardt og så lenge at folk flest tror på de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...