Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (28 minutter siden):

De nye større bilene er også sikrere for syklister og gående, så her vil jeg anta at du endrer standpunkt og ønsker større biler velkommen i trafikkbildet. Det er jo det man gjør når man lærer noe nytt.

Kan du vise til at endringen i ulykker skyldes de nye bilene? Og evt at det spesifikt skyldes at de er større? I så fall er jeg mer enn gjerne positiv til å endre mening (du kan godt drite i den formen for hersketeknikk, forøvrig). Jeg tror nemlig ikke det er en kausalitet mellom den korrelasjonen.

Derimot tror jeg mye av det heller kommer av ting som senkede fartsgrenser ("Blir man påkjørt i 30 km/t er det stor sjanse for å overleve – over 90%. Blir man påkjørt i 50 km/t er det faktisk 80-90% sjanse for at dette får dødelig utfall"), bedre infrastruktur for myke trafikanter der man endelig har begynt å prioritere litt mer enn bare bil, bil, bil, osv.

Endret av Matsemann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (30 minutter siden):

Kan du vise til at endringen i ulykker skyldes de nye bilene? Og evt at det spesifikt skyldes at de er større? I så fall er jeg mer enn gjerne positiv til å endre mening (du kan godt drite i den formen for hersketeknikk, forøvrig). Jeg tror nemlig ikke det er en kausalitet mellom den korrelasjonen.

Derimot tror jeg mye av det heller kommer av ting som senkede fartsgrenser ("Blir man påkjørt i 30 km/t er det stor sjanse for å overleve – over 90%. Blir man påkjørt i 50 km/t er det faktisk 80-90% sjanse for at dette får dødelig utfall"), bedre infrastruktur for myke trafikanter der man endelig har begynt å prioritere litt mer enn bare bil, bil, bil, osv.

Du stilte spørsmål om hvordan de store nye bilene påvirket sikkerheten og håpet vi ikke havnet i et "arms race" som i USA. Sannheten er at det er færre døde syklister og gående samtidig som vekt og størrelse på bil har gått opp. 

Grunnen til dette er nok mange, bedre sikkerhetssytemer i biler i form av sensorer, tryggere sykkelveier. Jeg håper trenden fortsetter til det er 0 døde syklister i trafikken, gjerne ved å modernisere sykkelveinettet som jeg synes er viktig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Matsemann said:

Kan du vise til at endringen i ulykker skyldes de nye bilene? Og evt at det spesifikt skyldes at de er større? I så fall er jeg mer enn gjerne positiv til å endre mening (du kan godt drite i den formen for hersketeknikk, forøvrig). Jeg tror nemlig ikke det er en kausalitet mellom den korrelasjonen.

Det skyldes nok neppe spesifikt at de er større, ihvertfall ikke direkte (men større gir mer plass for sikkerhetssystemer, uten at jeg vil vektlegge dette). Vi ser imidlertid at nye biler har aktive sikkerhetssystemer som vesentlig forbedrer sikkerheten til myke trafikanter (Se f.eks euro NCAP testresultater). Så lenge sikten fra bilen er god kan jeg ikke se at bilens størrelse har mye å si for sikkerheten til myke trafikanter. En stor bil er ikke ensbetydende med dårlig sikt, bare se hva som kan skje om du havner langt nede i et bøttesete på en liten lav bil

Sammenligninger til amerikanske biler er ikke relevant for europa. Denne typen biler blir i praksis ikke solgt her annet enn til veldig spesiellt intresserte eller som kommersielle kjøretøy.

Det er helt spesifikke skattemessige og regulatoriske forhold i USA som gjør at body-on-frame kjøretøy som pickuper er populære der. Og det er nettopp de konstruksjonene som gjerne får så enormt høye panser som du viser.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Du stilte spørsmål om hvordan de store nye bilene påvirket sikkerheten

Egentlig kom jeg bare med data på at biler har blitt mye bredere de siste årene, derav hvorfor parkeringsplasser oppleves som smale. Det var du som dro inn sikkerhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 timer siden):

Det er helt spesifikke skattemessige og regulatoriske forhold i USA som gjør at body-on-frame kjøretøy som pickuper er populære der. Og det er nettopp de konstruksjonene som gjerne får så enormt høye panser som du viser.

Full-size pickup faller under regelverk for lastebiler i usa, og da har gjerne et fritak fra en rekke regler som orienterer seg rundt trygghet for myke trafikanter, og bygges deretter. Det hadde vært et helt annet design på disse bilene om de hadde vært definert som personbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nå er det snart på tide å stenge veiene for folk som ikke tør å kjøre i mer enn halvparten av fartsgrensen. 

Nesten hver eneste dag ligger jeg bak en gjøk på E16/E18/E6 i og rundt Oslo som kjører helt ufattelig sakte. I går havnet jeg bak en som ikke var over 60 på noe annet tidspunkt, enn akkurat da jeg hadde muligheten til å kjøre forbi, da gikk plutselig bilen hans i 70-80, i 60-sona... Stakkars den kilometer lange køen som ikke fikk kjørt forbi, og måtte kjøre i 45km/t fra Skaret til Hønefoss uten forbikjøringsmulighet. #livet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (6 minutter siden):

Nå er det snart på tide å stenge veiene for folk som ikke tør å kjøre i mer enn halvparten av fartsgrensen. 

Nesten hver eneste dag ligger jeg bak en gjøk på E16/E18/E6 i og rundt Oslo som kjører helt ufattelig sakte. I går havnet jeg bak en som ikke var over 60 på noe annet tidspunkt, enn akkurat da jeg hadde muligheten til å kjøre forbi, da gikk plutselig bilen hans i 70-80, i 60-sona... Stakkars den kilometer lange køen som ikke fikk kjørt forbi, og måtte kjøre i 45km/t fra Skaret til Hønefoss uten forbikjøringsmulighet. #livet

Tiltredes! Jeg tar ikke huggerne forbikjøringer så det blir nesten umulig å gjennomføre på en trygg måte (mye trafikk i motgående). 

Det er livsfarlig å gjøre, øke farten for å hindre forbikjøring er å leke med livet til folk. Uansett hva man mener er en gal forbikjøring eller ikke, når noen hiver seg over i motgående og kommer opp forbi deg hjelper du de inn igjen - uansett! 

Jeg opplevde en annen variant av dette i vinter da jeg så en luke i venstre felt på motorveien, lå i høyre. Luka var finfin, idet jeg blinket ga vedkommende bak denne luka gass for å tette den luka og sperre meg ute. Han bråbremset og mistet det fullstendig, så la han seg over i høyre bussfelt og kjørte som en komplett maniac videre, gud veit hvor fort.

Det er folk i trafikken som er psykisk ustabile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trafikken inn til oslo begynner å bli skikkelig ille, har klaget på det før.

Køene begynner å tette seg rundt asker allerede i 5 tiden på det aller værste.

 

Egentlig burde jeg bare sluttet med pendling og kun jobbet hjemme. Men min dresskledde leder mener oppmøte to dager i uken er super viktig.

 

Så da har jeg ikke annet valg enn å dra ut med bilen 5'ish om morgenen.

 

Enda godt han betaler reiseregningende mine... Det er i det minste noe.

Lenke til kommentar

E6 skulle hatt seks felt helt fra Jessheim. Har opplevd at køa har starta enda tidligere også, altså før E16 fra Gardermoen kommer utpå. Det er ofte alt annet enn "den strakaste vegen" når man skal gjennom Oslo og videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrotleif skrev (2 timer siden):

E6 skulle hatt seks felt helt fra Jessheim. Har opplevd at køa har starta enda tidligere også, altså før E16 fra Gardermoen kommer utpå. Det er ofte alt annet enn "den strakaste vegen" når man skal gjennom Oslo og videre.

E6 kan bygges ut med så mange felt du orker, men det vil ha liten effekt. Problemet er ikke E6. Problemet er at folk skal av E6. Og avkjøringene er bare ett felt (som oftest), og lokale veier klarer ikke å få unna trafikken. 

Bygger du ut E6, og putter på mer trafikk her, får resten av veinettet en enda større belastning, med dertil problemer …

  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

E6 kan bygges ut med så mange felt du orker, men det vil ha liten effekt. Problemet er ikke E6. Problemet er at folk skal av E6. Og avkjøringene er bare ett felt (som oftest), og lokale veier klarer ikke å få unna trafikken. 

Bygger du ut E6, og putter på mer trafikk her, får resten av veinettet en enda større belastning, med dertil problemer …

Det er jo dette som er mest riktig. Skulle gjerne hatt flere felt sjæl, men når flere biler kommer samtidig til flaskehalsene vil køene være sikkert kortere altså fra kanskje Lysaker istedetfor, men tykkere altså over flere felt. Vil ikke løse en dritt.

JEG vil gjerne se at togene går nøyaktig, og oftere. Så fint at prestisjeprosjektet til MDG trikken går hvert 10. minutt i Oslo, men det hjelper lite mot rushtrafikk fra distriktene. Det tar meg 70 minutter med kollektivt fra romerike til lørenskog med kollektivt og 25 minutter med bil. Ofte tar kollektivt lengre tid en 70 fordi det er forsinkelser så å si annenhver dag som følge av 60 år gamle skinner, 70 år gamle signalsystemer eller at det er sol, snø, regn eller vind. Fuck VY. De kunne brukt markedsføringspengene på å beholde NSB navnet og heller oppgradere det som faktisk betyr noe.

For 8-9 år siden vurderte vi flytte til rett ved Asker, men trafikken allerede den gang var uholdbar så jeg dreit i det. har en kollega som bor der nå og han er rimelig misfornøyd..

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bor i Askerområdet idag og pendler til Oslo 3-4 ganger i uken. Jeg tipper gjennomsnittet nå er ca 50 minutter, jeg er på jobb klokken 0800. Normal reisetid er 30-35 minutter når det går i fartsgrensen. Hjem går det noe kjappere, trekk av 5-10 min.

Idag var det problemer i Operatunnelen som medførte 15 minutter ekstra reisetid for min del. Da blir det normal oppskrift med folk som nekter å slippe inn folk som skal flettes inn, jeg så ihvertfall 5 biler som kjørte over heltrukken linje for å passere køen og lagde endel kvalm på den måten. 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Har kontortid 09.00, men "vinner" 20-30 minutter på å være på kontoret kl 08.00 dersom jeg kjører fra Asker. En time-halvannen synes jeg er for mye på den korte distansen. Men vi får ikke gjort noe med dette før kollektivt tilbud i nærregionene blir styrket. On noe så blir det verre siden vi blir flere mennesker i området.
Som mange andre må jeg bruke bil i jobb, pluss at bytte av tog/buss gjør reisetidene usaklig lange kollektivt.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar

Start arbeidsdagen kl. 07:00, sånn som vi gjør i distriktene, så slipper du kø (regner jeg med), og du kommer tilsvarende tidligere hjem(?).

Et viktig moment for å få ned køene er vel å spre arbeidskjøringen over flere timer.

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (2 timer siden):

Har kontortid 09.00, men "vinner" 20-30 minutter på å være på kontoret kl 08.00 dersom jeg kjører fra Asker. En time-halvannen synes jeg er for mye på den korte distansen. Men vi får ikke gjort noe med dette før kollektivt tilbud i nærregionene blir styrket. On noe så blir det verre siden vi blir flere mennesker i området.
Som mange andre må jeg bruke bil i jobb, pluss at bytte av tog/buss gjør reisetidene usaklig lange kollektivt.

Er det lenger reisetid for deg ved å møte opp på kontoret klokken 09? 

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Er det lenger reisetid for deg ved å møte opp på kontoret klokken 09? 

 

Har ikke reist nok ganger til å komme med noe konkret her selv, men Google har data som sier at hvis jeg skal reise fra Asker til Oslo i morgen så tar det 50-90 minutter ved ankomst 09.00. Ankomst 07.00 så kan du spare nesten 30 minutter.

men det er enorme variabler på strekningen. Slingringsmonn på nesten halvparten av estimert reisetid.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (32 minutter siden):

Har ikke reist nok ganger til å komme med noe konkret her selv, men Google har data som sier at hvis jeg skal reise fra Asker til Oslo i morgen så tar det 50-90 minutter ved ankomst 09.00. Ankomst 07.00 så kan du spare nesten 30 minutter.

men det er enorme variabler på strekningen. Slingringsmonn på nesten halvparten av estimert reisetid.

Ankomst 07 betyr at du kjører nærmest uhindret er min erfaring. Da kjører du på E18 0615-0625 og da er det ikke mange biler på veien. Det er digg! Men da måtte jeg tatt med ungen på jobb 😅

Er frustrerende med sånn det har blitt nå, men det er mange som har en time reisevei til jobb. Ble bortskjemt av perioden jeg bodde i Oslo.

Med data fra buss selskapene håper jeg de åpner for samkjøring i kollektivfeltet igjen. Det funker kanskje ikke overalt, men på den strekningen du og jeg kjører er det hevet over enhver tvil - bussene taper ikke tid og bilene kommer mye raskere frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bo i byen og jobb utenfor.
Vi kjørte alltid mot rush. 

Ikke bo utenfor når du jobber i byen.
Men desverre så gjør de fleste det, fordi det er billigere. 

Jeg flyttet ut av byen så jeg slapp å pendle.
Trenger ikke en gang gå ut for å gå på jobb.  (Bor i 2. etasje over jobb)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (På 16.10.2024 den 10:59 AM):

Så fint at prestisjeprosjektet til MDG trikken går hvert 10. minutt i Oslo, men det hjelper lite mot rushtrafikk fra distriktene.

MDG har aldri hatt makt til å gjøre noe med tog eller ting utenfor byen, så om du er sarkastisk er det andre plasser du heller burde rette skytsen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...