Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

steinrawr skrev (17 timer siden):

Folk som ikke klarer å aksellerere før de fletter på på kjøringsramper. De er også de værste trafikkantene. Herrejesus jeg er lei av folk som bryter inn i trafikken på motorvei i 60 km/t, gjerne med heltrukken hvit sperrelinje og SÅ skal begynne å gi forsiktig gass..

Det er mange som kjører rundt med slitne gamle biler som rett og slett ikke klarer det. Noen steder er det oppoverbakke eller en skarp sving før påkjøringsfeltet og da hadde jeg ikke sjans til å komme opp i 100 eller 110 med de forrige bilene mine.

Men hvis det er biler som åpenbart er sterke nok, og spesielt elbiler, da er det naturligvis ingen unnskyldning. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får nok sikkert en del tøyt for dette, men må bare få det ut likevel. Vet ikke om er pga. den nye generasjonen med sjåfører, dårlig opplæring på trafikkskoler eller bare folk som gir blaffen, men skjønner bare ikke greia med å tviholde seg på venstrefila på 4-feltsmotorvei, spesielt når høyrefila er helt tom eller er lang avstand mellom bilene. I min tid ble vi lært til å ha gode kjørerutiner og bidra til å skape god flyt. Man begynner å lure hva folk tenker med når er rekke og rad med biler på venstre side som knapt holder grensa og ikke gir plass til bilene bak, når er god nok ledig plass på høyre. Resultatet blir da at vi andre blir mer "masete" om å komme forbi, eller enkelte bruker høyresida til forbikjøring og skaper farlige situasjoner.

Klar over at det er fartsgrense og folk kan egentlig kan kjøre som de vil når de holder den, men det er samspillet med andre og ikke være til hindring som er poenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Myst skrev (1 time siden):

Man begynner å lure hva folk tenker med når er rekke og rad med biler på venstre side som knapt holder grensa og ikke gir plass til bilene bak, når er god nok ledig plass på høyre.

Som knapt holder grensa sier du ? Men de holder grensa ? Så hva er problemet ? Opplæringa ? For vi lærte faktisk å ikke kjøre som svin, vi lærte at vi ikke skal utsette andre for unødvendig fare, kanskje den nye generasjonen har lært at det er enkelte typer som må blokkeres for sitt eget og andres beste 🏎️

 

Myst skrev (1 time siden):

Klar over at det er fartsgrense og folk kan egentlig kan kjøre som de vil når de holder den, men det er samspillet med andre og ikke være til hindring som er poenget.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal være så behjelpelige med kriminelle så fort de kriminelle handlingene blir gjort i en bil å det er reel fare for andres liv å helse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Myst skrev (2 timer siden):

Får nok sikkert en del tøyt for dette, men må bare få det ut likevel. Vet ikke om er pga. den nye generasjonen med sjåfører, dårlig opplæring på trafikkskoler eller bare folk som gir blaffen, men skjønner bare ikke greia med å tviholde seg på venstrefila på 4-feltsmotorvei, spesielt når høyrefila er helt tom eller er lang avstand mellom bilene. I min tid ble vi lært til å ha gode kjørerutiner og bidra til å skape god flyt. Man begynner å lure hva folk tenker med når er rekke og rad med biler på venstre side som knapt holder grensa og ikke gir plass til bilene bak, når er god nok ledig plass på høyre. Resultatet blir da at vi andre blir mer "masete" om å komme forbi, eller enkelte bruker høyresida til forbikjøring og skaper farlige situasjoner.

Klar over at det er fartsgrense og folk kan egentlig kan kjøre som de vil når de holder den, men det er samspillet med andre og ikke være til hindring som er poenget.

Det blir sånn når det er mye biler, folk trekker ut av høyrefelt pga påkjøring/avkjøring. Alle vil frem, men å kjøre forbi på høyre er risiko + at man ikke vet om man enkelt kommer inn i feltet igjen. Da er det aller aller viktigste at de som ønsker å ta det piano velger høyrefelt.

Dette med flyt er noe vi sliter fælt med, det er rett og slett ikke samme nivå på sjåførene ute på veien. Noen har såvidt fått med seg reglene, andre tenker mer avansert å prøver å lese trafikken og planlegge, begge har like rett på veibruk.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Som knapt holder grensa sier du ? Men de holder grensa ? Så hva er problemet ? Opplæringa ? For vi lærte faktisk å ikke kjøre som svin, vi lærte at vi ikke skal utsette andre for unødvendig fare, kanskje den nye generasjonen har lært at det er enkelte typer som må blokkeres for sitt eget og andres beste 🏎️

Venstre felt er et forbikjøringsfelt. Det skal kun brukes til forbikjøring.

Dersom trafikken i både venstre og høyre felt holder sånn ca samme hastighet, og dette i tillegg er tett opp til fartsgrensen, så skulle samtlige biler holdt seg i høyre felt! 

Jeg gjentar: det er forbudt å ligge fast ytterst i venstre felt. Det skal kun brukes til forbikjøring. Så snart du har kjørt forbi, skal du ta et trygt feltskifte inn mot høyre igjen! 

 

Dessverre klarer ikke nordmenn å kjøre på motorvei. Hvertfall ikke her i Bergen. Så de som av ymse grunner ønsker å ferdes fortere enn tillatt maks-hastighet, blir oftere terget og irritert, og ender opp med å kjøre sikk-sakk mellom oss som ønsker å ferdes trygt. Det skaper ikke trygghet. Dersom vi alle lot forbikjøringsfeltet være nettopp det, hadde det vært tryggest for alle!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du vil hele køen skal kjøre i en lang rekke, heller enn to?

 

Min pet-peeve er forøvrig bilister som kommer i hundre og helvete bakfra mens jeg kjører forbi på venstre side, og omtrent forventer at jeg skal kaste meg inn til høyre. Om jeg har noen lastebiler til høyre i 80, og jeg kjører forbi i 90, og du kommer bak i 130, får du tåle å vente litt på at min forbikjøring er ferdig. Trenger ikke blinke med lysene som en tulling.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (5 minutter siden):

Venstre felt er et forbikjøringsfelt. Det skal kun brukes til forbikjøring.

Stemmer det, men det gir ingen rett til ulovlig grisekjøring, vi andre som forholder oss til fartsgrenser må få lov til og bruke det til å komme oss forbi saktekjørende uten at kriminelle skal kjøre opp i ræva på folk mens de står på hornet for å misbruke dette forbikjøringsfeltet for å tilfredsstille et behov for grisekjøring, skal man kjøre som et svin så fins det racerbaner for slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (11 minutter siden):

Så du vil hele køen skal kjøre i en lang rekke, heller enn to?

Hvis trafikken flyter rundt fartsgrensen, pleier jeg ikke å kalle rekken med biler for «kø», selv om de jo per definisjon er det. 

På folkemunne tenker man vel at "kø" implisitt betyr "saktegående kø"? Og nei, har man en saktegående kø foran seg på motorvei, så hadde jeg selvfølgelig lagt meg ut til venstre, og brukt forbikjøringsfeltet til å nettopp kjøre forbi ... 

Merk at jeg snakker om normal motorveikjøring. Inne i bykjernen, eller andre steder med faktisk kø, stiller det seg annerledes. Ved køkjøring er vi også så heldige at regelverket åpner opp for forbikjøring i alle mulige felt. Høyre, venstre, midtfelt? Spiller ingen trille – ved kø er det egne regler. 

Men ute på motorvei, med allminnelig ferdsel opp mot fartsgrensen?! Neeei

 

Matsemann skrev (11 minutter siden):

Min pet-peeve er forøvrig bilister som kommer i hundre og helvete bakfra mens jeg kjører forbi på venstre side, og omtrent forventer at jeg skal kaste meg inn til høyre. Om jeg har noen lastebiler til høyre i 80, og jeg kjører forbi i 90, og du kommer bak i 130, får du tåle å vente litt på at min forbikjøring er ferdig. Trenger ikke blinke med lysene som en tulling.

Enig. Helt enig! 😍

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (8 timer siden):

Det er mange som kjører rundt med slitne gamle biler som rett og slett ikke klarer det. Noen steder er det oppoverbakke eller en skarp sving før påkjøringsfeltet og da hadde jeg ikke sjans til å komme opp i 100 eller 110 med de forrige bilene mine.

Men hvis det er biler som åpenbart er sterke nok, og spesielt elbiler, da er det naturligvis ingen unnskyldning. 

Problemet er ofte at man må ta rennefart for å få det til, for med en gang du har en som føler at 50 er riktig flettefart så blir det samme farta for deg. Det er sikkert biler som ikke klarer å nå 80-90 på en skikkelig vrient designet rampe, men de er det ikke mange av på veien. 

De færreste biler trenger mer enn 200 meter for å nå korrekt flettefart som er minimum 70kmt. Et påkjøringsfelt på motorvei har 50m med heltrukken linje og 160meter med stiplet. Du har ikke 0kmt i det du entrer feltet.

Om du ikke klarer å nå 80-90 alene på et påkjøringsfelt kan problemet være bilen, men da gjør den 0-100 på 15-20 sek. En 30 år gammel corolla med 75hk gjør dette på 12. Man redder seg inn i slike situasjoner med en sprek bil, helt klart - men muligheten er der, om ferdighetene er der.

 

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, qualbeen said:

Venstre felt er et forbikjøringsfelt.

Og hva gjør du når rampen til å ta av til venstre er også i venstre felt som avsluttende?
Eller at veien er bygget sånn at ved hvert kryss er det mulig å kjøre av til høyre, helt til veien går ned til etfelts? 

Venstre felt vil aldri bli forbikjøringsfeltet så lenge veiene blir bygd sånn at man ofte får bruk å ligge i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (16 minutter siden):

Og hva gjør du når rampen til å ta av til venstre er også i venstre felt som avsluttende?
Eller at veien er bygget sånn at ved hvert kryss er det mulig å kjøre av til høyre, helt til veien går ned til etfelts? 

Venstre felt vil aldri bli forbikjøringsfeltet så lenge veiene blir bygd sånn at man ofte får bruk å ligge i det.

Det jeg IKKE gjør, er å legge meg i venstre felt flere kilometre forut for dette. Jeg blinker meg derimot inn maks et par hundre meter før. Ofte i det veimarkeringen endres, nettopp for å fortelle oss at her skal vi bytte felt!

Men ja; det er en uting at veier avsluttes på det viset. Helt utrolig faktisk! Håpløst! Horribelt! 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, qualbeen said:

 

E6 fra Leangen til avkjøring på Sluppen er jo en sånn plass. 
Enten ligger du alene på veien, eller så ligger du plutselig 6km i venstrefeltet for å korrekt ta av.
Det er jo det mest ekstreme eksemplet, men det er ikke uvanlig. F.eks nyere tunnelanløp vil ha korrekte oppførte felt, i en retning... mens motsatt kjøreretning i nabotunnelen så er det normelt å ligge i venstre over halve tunnelen siden tunnelen ender på en avkjøringsrampe til en rundkjøring.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (11 timer siden):

Venstre felt vil aldri bli forbikjøringsfeltet så lenge veiene blir bygd sånn at man ofte får bruk å ligge i det.

Venstre felt er vel bare forbikjøringsfelt på motorveier, motorveier har sjelden eller aldri avkjøring til venstre, det er bare motorveier som trenger forbikjøringsfelt fordi det er der vi får saktegående trafikk som person og varetransport. 

Lenke til kommentar

Er det en "vis fingern til bilister når du selv som syklist gjør en feil"-aksjon på gang nå?

På kort tid har jeg nå opplevd to slike tilfeller:
1. En nesten-påkjørsel i en rundkjøring mellom en bilist og syklist i går kveld. Det var mørkt, regnet og generelt dårlig sikt. Syklisten hadde ikke lys på sykkelen og var veldig vanskelig å få øye på. (De "refleks-kryssene" som mange bruker fungerer dårlig, og i hvert fall ikke  når syklisten kommer inn fra siden) Heldigvis var farten for begge lav, slik at det ikke ble sammenstøt. På tross av at jeg prøvde å si at vedkommende er umulig å se uten lys sykler syklisten videre og viser fingeren tilbake. Ja, syklisten hadde mest sannsynligvis forkjørsrett (men heller ikke det er sikkert, da syklisten hadde ganske god fart inn i rundkjøringen, så mulig bilen var først), men uten lys bør man ta LITT selvkritikk på dette.

2. Syklet i dag bak en syklist som kom til et fotgjengerfelt over en forskjørsvei som så viste fingeren til en bilist som ikke stoppet. Vedkommende hadde stoppet, men ikke gått av sykkelen, ergo har bilisten ikke vikeplikt. Prøvde å si  dette til vedkommende, som mente at "jo, når jeg stopper har bilisten vikeplikt". Responderte da at "nei, du må GÅ over for at bilisten skal ha vikeplikt". Virker ikke som dette gikk inn. (Tviler ikke på det om hen også viste fingern til meg når jeg syklet forbi... :))
Jeg pleier som bilist å stoppe i slike situasjoner, på tross av at syklisten har vikeplikt. Mulig dette får enkelte til å tro at de HAR vikeplikt?

Kilder:
https://www.nrk.no/norge/syklister-har-vikeplikt-for-bilister-i-gangfelt-1.15163599

Sitat

Syklister har vikeplikt for bilister når de krysser veien i et gangfelt. Hvis man går av sykkelen og triller den over gangfeltet, har bilistene vikeplikt.

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2021/10/sykler-du-uten-lys-har-sjaforen-bare-sekunder-pa-a-reagere/
 

Sitat

– Svært mange bilister har nok fått hjertet i halsen over at det plutselig er en syklist uten lys i veibanen. På sykkel er i tillegg farten vesentlig høyere enn for gående. Da er det behov for å oppdage syklisten tidligere. Det er små marginer før det skjer en ulykke, sier seniorrådgiver David Tofthagen i Trygg Trafikk.


Oppfordring til ALLE i trafikken:
Sørg for å være synlig i trafikken og ikke stå på din rett uansett.
Da blir nok trafikken mye mer hyggelig sted å være for alle.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Kilder:
https://www.nrk.no/norge/syklister-har-vikeplikt-for-bilister-i-gangfelt-1.15163599

Sitat

Syklister har vikeplikt for bilister når de krysser veien i et gangfelt. Hvis man går av sykkelen og triller den over gangfeltet, har bilistene vikeplikt.

Dette sitatet er feil, selv om det i praksis ofte blir riktig.
Det er ingen regler som gir syklister vikeplikt i gangfelt. Det er bare det at bilisten ikke får vikeplikt når du sykler over et gangfelt. Om bilist eller syklist da har vikeplikt kommer an på utformingen. Om syklisten krysser bilvei (som det jo da stort sett er), har syklisten vikeplikt for kryssende vei. Om syklisten derimot krysser en avkjøring, det er et fortau eller lignende, om det er skiltet vikeplikt for bilisten osv. har bilisten vikeplikt.

Om det er gangfelt eller ikke er dermed irrelevant for vikepliktsspørsmålet. Artikkelen forklarer det stort sett greit, men ingressen er altså en forenkling som på generelt grunnlag er feil.

En artikkel fra en jussprofessor som utdyper det:

Sitat

Det stemmer nok at folk som sykler i praksis i de aller fleste tilfeller vil ha vikeplikt. Men om det er et gangfelt der, har ingen betydning for om man har vikeplikt eller ikke. Og det er poenget, og derfor blir det feil å si at man alltid har vikeplikt når man sykler over et gangfelt. Som sagt vil man ofte i praksis ha det. Men her gjelder det å forstå forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Manglende opplæring?

Opplever titt og ofte unger på escooter gjerne med musikk i ørene og kjærlighet på pinne i kjeften. Som oftest ungdomsskoleeler, men også yngre. Null trafikkforståelse og ser seg ikke for før de dundrer ut i veien. På den lokale facebooksiden for stedet vårt ble det lagt ut en anmodning i fjor om at bilister og motorsyklister må vike for barna når de kjører ut i veien fordi det hadde vært flere spisoder. Argumentet var at barna ikke har trafikkforståelse. DET var jo ikke akkurat det glupeste jeg har lest og viser litt om hva som bor i øre på noen folk. Alt for barna, vet du... 

PS. Ser denne mangelen med vikepliktforståelse hos voksne også, både på sykkel og med elscooter. Bare sånn at det er sagt.

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (15 minutter siden):

gjerne med musikk i ørene

Jeg opplever ofte bilister som har vinduene lukket og som spiller musikk i bilen. Ikke greit 😠

Retroman skrev (16 minutter siden):

bilister og motorsyklister må vike for barna når de kjører ut i veien fordi det hadde vært flere spisoder. Argumentet var at barna ikke har trafikkforståelse. DET var jo ikke akkurat det glupeste jeg har lest og viser litt om hva som bor i øre på noen folk.

Evt kanskje de kan trafikkreglene bedre enn deg? https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§13

Sitat

§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten

2. Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av
a. barn som oppholder seg på eller ved vegen,

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (5 timer siden):

Dette sitatet er feil, selv om det i praksis ofte blir riktig.
Det er ingen regler som gir syklister vikeplikt i gangfelt. Det er bare det at bilisten ikke får vikeplikt når du sykler over et gangfelt. Om bilist eller syklist da har vikeplikt kommer an på utformingen. Om syklisten krysser bilvei (som det jo da stort sett er), har syklisten vikeplikt for kryssende vei. Om syklisten derimot krysser en avkjøring, det er et fortau eller lignende, om det er skiltet vikeplikt for bilisten osv. har bilisten vikeplikt.

Om det er gangfelt eller ikke er dermed irrelevant for vikepliktsspørsmålet. Artikkelen forklarer det stort sett greit, men ingressen er altså en forenkling som på generelt grunnlag er feil.

En artikkel fra en jussprofessor som utdyper det:

 

Sant nok, gangfeltet har etter reglene ikke noe å si i denne sammenheng.
Det har ikke noe å si om gangfeltet er der eller ikke når man sykler over en vanlig vei. Da har man vikeplikt for trafikken som ferdes på veien uansett. 
(Og så kan det som du er inne på være situasjoner der bilisten også har vikeplikt.)

Men poenget står seg jo fortsatt:
Mange syklister TROR bilistene har vikeplikt når de sykler over, men man må gå helt av sykkelen før en slik vikeplikt slår inn.

Som det sto på et skilt i Trondheim "På hjul er du kjørende"
(Og må dermed følge vanlige kjøreregler, dog med noen unntak der det er skiltet spesielt, er egne sykkelfelter osv.)

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 17.9.2023 at 9:01 PM, Dubious said:

Finnes ingen egne lover for rundkjøringer, så ingen har rett. 

De har prøvd med oppmerking foran noen rundkjøringer, men folk bryr seg ikke alltid om pilene, så en må uansett være forsiktig, og det er aldri kontroll. 

Rundkjøring er bare en kort enveiskjørt ringvei. Den er ikke noen spesiell trafikal entitet.

Når det gjelder kjørefelt og oppmerking gjelder trafikkreglenes §1, punkt d:

d.

Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke.

M.a.o. reglene er klare på at kjørefelt må ikke være merket for å være gyldige kjørefelt.  
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...