Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

19 hours ago, Dubious said:

Veien er faktisk tryggere for syklister, de slipper å risikere å bli påkjørt når de skal bruke gangfeltet.
Leser hele tiden om ulykker i gangfelt. 

"Ulykkene skjer oftest på en bilveg der det er blandet trafikk. Halvparten av disse kolliderer med en bil. Det skjer også mange ulykker på gang og sykkelveg, henholdsvis 15 prosent på sykkel og 13 prosent på elektrisk sparkesykkel. "

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/nasjonalt/rapport-om-sykkelskader-i-oslo-tre-ganger-sa-hoy-risiko-for-a-bli-skadet-pa-natten/

Endret av Reg2000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det lov å bruke påkjøringsfelt / aksellerasjonsfelt om man kjører på motorveien?

Veldig ofte er det store problemer ved påkjøringsfeltene da folk som kjører på motorveien bruker feltet til å komme "rundt" de som står å skal inn. Er dette lov? Blir noe helsikes til rot av det, daglig. Bil A kjører på motorvei i kollektivfelt. B står i samme felt, har akkurat kjørt på veien og skal inn i kjørefeltet - står stille og blinker til venstre etter en luke.

Istedet for å avlaste påkjøring blir det kaos der som bremser alle bak.

image.png.663f894c67fc1ab907a9bf4f4b1648a6.png

Lenke til kommentar

Nei. Selvfølgelig er ikke det lov. Ved en eventuell ulykke, vil jeg tro skyld havner hos vedkommende som brukte disse feltene som om de var forbikjøringsfelt?!

Men står folk stille for å bytte felt? På motorvei? Det er ikke slik feltskifte skal taes heller. 

Noe sier meg at det er temmelig saktegående kø i dette scenario?

Når køen i venstre felt er stor, og trafikken flyter hurtigere i kollektivfeltet til høyre, så forstår jeg at slikt kan skje. Busser og andre kollektivfelt-brukere blir hindret av de som har nærmest parkert i feltet (i påvente av å slippe inn i venstre felt). 

Dersom de som på død og liv skal inn i ordinært venstre-felt hadde gjort dette filbyttet på et sted hvor det ikke var av-/påkjøringsramper, hadde problemet vært løst. Samtidig hadde rettmessige brukere av kollektivfelt blitt hindret i enda større grad!

 

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Det er forbudt å kjøre forbi til høyre.

Men ingen regel uten unntak, og et par av unntakene kan godt være gjeldene i situasjonen @DrAlban3000 beskriver.

Quote

Trafikkreglenes paragraf 12 sier følgende:

«Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Men hele situasjonen kunne vært unngått @DrAlban3000 om kollektivfelt ble begrenset til å gjelde buss og taxi. Vegmerking og regelverk rundt kollektivfelt er ikke skalerbart opp til traffikmengden "alle som har kjøpt seg elektrisk drivlinje"

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Men ingen regel uten unntak, og et par av unntakene kan godt være gjeldene i situasjonen @DrAlban3000 beskriver.

Men hele situasjonen kunne vært unngått @DrAlban3000 om kollektivfelt ble begrenset til å gjelde buss og taxi. Vegmerking og regelverk rundt kollektivfelt er ikke skalerbart opp til traffikmengden "alle som har kjøpt seg elektrisk drivlinje"

Absolutt, det hadde fikset problemet! 

 

Jeg bare lurte på om det var i det hele tatt hjemmel i loven til det, for det er et sabla rot når jeg skal på motorveien. Biler står strødd, folk ser på hverandre i ren forbauselse - hvordan havnet jeg her!? Virkelig noen komiske situasjoner som må være frusterende for de bak, når alle skal først frem blir det ball.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 2.6.2023 den 14.29):

Absolutt, det hadde fikset problemet! 

 

Jeg bare lurte på om det var i det hele tatt hjemmel i loven til det, for det er et sabla rot når jeg skal på motorveien. Biler står strødd, folk ser på hverandre i ren forbauselse - hvordan havnet jeg her!? Virkelig noen komiske situasjoner som må være frusterende for de bak, når alle skal først frem blir det ball.

Alt det ikke finnes en spesifikk hjemmel for kan vel i teorien hjemles i $3. Sa ja, hvis de kjører på en måte som ikke er trafikksikker eller hensynsfull, vil de kunne få reaksjon fra politiet. 

Det du beskriver er jo forøvrig vanlig kjøremønster på alle påkjøringsfeltene på E18 fra Asker inn til Oslo i rushtiden. En trillion elbiler presser seg rundt og forbi de som kjører inn på veien som skal inn i midtre felt. 

I tillegg skal alle som kjører inn på veien skifte felt MED EN GANG, helst i går, så de bremser opp og stopper helt først i påkjøringsfeltene... 

Trodde Oslotrafikkantene lærte noe av arbeidet i Vålerengatunnellen for tre år siden, men NEIDA: "for guds skyld, ikke kjør helt fram før du bytter felt/fletter" 

/end dagens rant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (24 minutter siden):

Alt det ikke finnes en spesifikk hjemmel for kan vel i teorien hjemles i $3. Sa ja, hvis de kjører på en måte som ikke er trafikksikker eller hensynsfull, vil de kunne få reaksjon fra politiet. 

Det du beskriver er jo forøvrig vanlig kjøremønster på alle påkjøringsfeltene på E18 fra Asker inn til Oslo i rushtiden. En trillion elbiler presser seg rundt og forbi de som kjører inn på veien som skal inn i midtre felt. 

I tillegg skal alle som kjører inn på veien skifte felt MED EN GANG, helst i går, så de bremser opp og stopper helt først i påkjøringsfeltene... 

Trodde Oslotrafikkantene lærte noe av arbeidet i Vålerengatunnellen for tre år siden, men NEIDA: "for guds skyld, ikke kjør helt fram før du bytter felt/fletter" 

/end dagens rant. 

Hehe, det er grunnlaget til mye av køen er min teori. Skulle gjerne sett det løst annerledes 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte en tur til Åre, og det er skiltet parkering over alt langs veien.
Jeg slapp forbi mange selv om jeg fulgte fartsgrensen +5, men fortsatt så ble jeg tatt igjen av vogntog, og andre norske biler. 

I Norge så finnes det ingen muligheter til å slippe forbi folk uten å måtte bremse hardt og svinge av veien.
Har aldri sluppet forbi noen i Norge fordi det er umulig.  
 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Snittmålinger hindrer ulykker...

Hva vil du frem til? At man fjerner snittmålingen og lar folk kjøre så fort de vil?

Snittmåling fører nok ikke til 0 ulykker, det man må se på er om frekvensen eller alvorlighetsgraden går ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (32 minutter siden):

Hva vil du frem til? At man fjerner snittmålingen og lar folk kjøre så fort de vil?

Før og etter snittmålingen så kjører folk i 70-75.

Der det er snittmåling kjører de fleste under 70, ofte nede i 60 fordi de ser på fartsmåleren. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er tydelig at han gir F i lover og regler når de har tatt ham 107 (!) ganger for kjøring uten førerkort, 41 av dem ruspåvirket, på en motorsykkel som i tillegg har bruksforbud.

Det må nesten bli fengselsdom etter så mange tilfeller, noe annet kan jeg ikke skjønne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...