Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.adressa.no/nyhetsstudio/i/8JWWed/ber-folk-vurdere-vinterdekk-i-pinsehelgen  (PLUSS)

Det har snødd på flere fjelloverganger og det er fare for snø i høyden også i pinsehelgen. Det kan skape utfordringer på fjellovergangene.

– Skal du over fjellet, følg med på værmeldingene. Er det meldt snø må du legge om til vinterdekk eller finne en alternativ rute om mulig, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal, i NAF.

De siste dagene har det snødd på flere fjelloverganger, noe som byr på utfordringer både for bilister og motorsyklister.

– Pinsen er en utfartshelg. Mange skal enten kjøre over fjellet eller være på fjellet i langhelgen. Da gjelder det å ha skodd bilen riktig om det er varslet snø, sier Sødal

 

Helårsdekk er løsningen, de kan brukes på snø, men ikke på is. 

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (3 timer siden):

Det var det resten av innlegget mitt gjorde.

mennesker er stort sett bygget opp likt, og har de samme tankefeilene. Slik jeg påpekte i mitt innlegg. Kanskje du kan lese det om igjen, og så sitte i bilen og reflektere litt over hvorfor du så intenst hater én gruppe som helhet i trafikken, men ikke den gruppen som står for de fleste dødsulykkene og all køen. Det er noe rart med det.

En annen ting, som også gjelder de fleste mennesker, er hva som skjer når man sitter inni en bil. Man blir "isolert" fra det rundt seg, og forskningen viser at man "dehumanizer" alle andre. Man ser ikke lenger på andre trafikanter som mennesker, noe som øker aggresjonsnivået og risikoen man er villige til å utsette de andre for. Det er skummelt. Også noe du kan reflektere over mens du sitter sinna i bilen din, før det tar overhånd og du gjør noe overilt mot andre i trafikken.

jepp, disse idiotiske og farlige holdningene enkelte her har mot andre trafikanter jeg kommenterer. 😃

Det er noen som er sinte her, men det er ikke meg. Jeg må helt over i andre feltet og kjører ikke forbi inn i blinde svinger o.l. Det gjør at forbikjøringsprosessen blir veldig forsinket av syklister som velger å være til bryderi og lage fare fremfor å sykle der det er opplagt best.

Og ja, jeg tror nok folk har en annen holdning i bilen sin enn face-to-face. Men jeg forstår ikke hvor du har det fra at jeg er så agressiv i trafikken, har aldri fått fartsbot f.eks. Jeg hadde nok ikke irritert meg over syklister om jeg ga faen og bare kjørte forbi, men jeg pleier å tenke at jeg bør gi syklisten plass til å velte skikkelig til siden i verste tilfelle.

Jeg hater ikke syklister, men det er den gruppen jeg opplever som mest problematisk i trafikken generelt. Kanskje dette er fordi jeg bor der jeg bor, kanskje det er folkene her ute. Hvem vet. Kan gi deg et daglig eksempel. 

På denne veien er det 0 barnevogner og nesten ikke gående. Med tomt sykkel/gangfelt på begge sider av veien sykles det i veien her hver dag. Igår hadde vi 12kmt opp bakken her. Det er flere breddemeter med sykkelfelt enn det er felt for biler. 

 

Dette er typisk syklister. Meg meg meg.

image.thumb.png.c0e5d1a1cdce0947ca70e36f1a35514e.png

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (25 minutter siden):

Med tomt sykkel/gangfelt på begge sider av veien sykles det i veien her hver dag. Igår hadde vi 12kmt opp bakken her. Det er flere breddemeter med sykkelfelt enn det er felt for biler. 

Kanskje du burde kjempe for bedre sykkelinfrastruktur? For om jeg kjenner meg igjen riktig, er dette ved Leangbukta. Når man sykler der, slutter plutselig gang&sykkelveien midt i et busstopp, og så må man hoppe ut i veien.

image.thumb.png.69c3681a936bec2e2b179ba76a64cb35.png

Og så sykler man en kilometer i veibanen, før det plutselig kommer et fortau og noen høye fortauskanter på høyre side igjen. De velger man så klart å ikke styre med å komme seg opp på. Og så oppstår det etter det faktisk en ny gang&sykkelsti på høyre side, som er den du ønsker man skal følge. Men det er ingen skilting eller indikasjon på at man som syklist kan ta av til høyre og følge den.

image.thumb.png.02890922a8a19b207c681bba6f896061.png

Da blir man så klart værende i veibanen. Ikke fordi man er egoistisk, men fordi i det man ser den parallelle veien og skjønner at man kunne syklet der, er det nå for sent og man kommer ikke til den bak et autovern :shrug: Jeg gjør samme feil ofte. Ikke fordi jeg ønsker å ligge i veibanen, men fordi jeg blir geleidet dit av slik sykkelrutene er lagt opp.

Jeg tror ikke på at syklister er verre i trafikken. Eller at man oppnår noe med å "be folk skjerpe seg" eller innføre strengere krav (bilister har jo allerede krav uten at de følger lovene heller, liksom). Det man trenger er bedre tilrettelegging for sykling, der syklister automatisk velger den ruta som er mest hensiktsmessig. Når syklister ikke gjør det i dag, må man se på hvorfor: er den skiltet dårlig? Er den egentlig ikke så bra som bilbuksemennene mener? Osv.

En typisk "meg, meg, meg!" tankegang fra bilister er at de ikke evner å se hvorfor syklister gjør som de gjør. Det er som regel en grunn til det.

 

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (34 minutter siden):

Kanskje du burde kjempe for bedre sykkelinfrastruktur? For om jeg kjenner meg igjen riktig, er dette ved Leangbukta. Når man sykler der, slutter plutselig gang&sykkelveien midt i et busstopp, og så må man hoppe ut i veien.

image.thumb.png.69c3681a936bec2e2b179ba76a64cb35.png

Og så sykler man en kilometer i veibanen, før det plutselig kommer et fortau og noen høye fortauskanter på høyre side igjen. De velger man så klart å ikke styre med å komme seg opp på. 

 

1. jeg er opptatt av utbedrede sykkelveier. Jeg bruker den pittelille politiske innflytelsen jeg har over stemmeseddel bl.a

2. Veien du viser forbi leangbukta er feil, du skal ikke sykle der ditt fjols. Det er en egen, adskilt sykkelvei forbi marinaen. Den sykkeveien går helt fra Holmen. Du skal ikke sykle i veibanen her - men det er det fryktelig mange som gjør av grunner jeg ikke helt forstår. Det er nemlig forsvinnende lite trafikk ved marinaen klokka 06-07 - og ikke stort ved 16-17 tiden heller. Det er en skikkelig ræva trafikal avgjørelse som går på bekostning av mange mennesker. Her har du mye å lære så det er godt du utbroderer.

Ikke bare er du helt trygg, autovern og lydvegg imot veien - du får en nydelig og ny oversiktlig rute med 300 meter sikt over veien og sjøutsikt. Denne brede og fine matta - kun for deg - er lagt hele veien til Vollen. 

image.thumb.png.9f50e9869c79aa3c42d1b9a4f9741e9d.png

 

Edit: 

Og da havner du her. Slipper fortauskanten, slipper å måtte krysse bilvei. Men, du har jo RETT til å sykle der du vil, og dette er grunnlaget i de vurderingene jeg gjør av deg og andre syklister. Egoistisk og farlig.

image.png.6ff922a187195e1338746a4a6c027890.png

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (32 minutter siden):

Veien du viser forbi leangbukta er feil, du skal ikke sykle der ditt fjols.

Takk for at du er så voksen og saklig. Men neida, du er ikke den aggressive..

DrAlban3000 skrev (32 minutter siden):

Du skal ikke sykle i veibanen her - men det er det fryktelig mange som gjør av grunner jeg ikke helt forstår.

Det var det jeg prøvde å forklare deg..

Kommer man fra visse strekninger, er det helt umulig som syklist å vite hva man *burde* gjøre om man ikke er godt lokalkjent. Som bilist kan du følge godt oppmerkede og logiske ruter. Som syklist må du krysse over og under veier utallige ganger på ferden for å "sykle riktig", og håpe på at du klarer tolke et lite skilt mindre enn et a4 ark i farta.

DrAlban3000 skrev (35 minutter siden):

dette er grunnlaget i de vurderingene jeg gjør av deg og andre syklister. Egoistisk og farlig.

Nei, det er ingen egoisme i det. Som sagt blir det bare ofte slik fordi alternativene ikke er åpenbare. Ei heller burde det være farlig, det er det eventuelt hissige bilister som står for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At folk ikke ser to-tre biler foran seg når de sitter i kø.

Hadde alle startet å kjøre samtidig ville man effektivisert trafikken betydelig. I stedet starter en etter en basert på at bilen foran de starter å kjøre.

Hadde alle sett på bilen to plasser foran seg hadde alle startet å kjøre samtidig. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Hvor?
Jeg ser kun gangvei/fortau. 

Går ned til venstre der, om du fortsetter den røde streken - forbi bilen. Den opplagte veien for en syklist med trafikkforståelse

Idag var det 0 fotgjengere der og en som lagde en kilometers kø 👍 den løper langs hele slemmestadveien og er god og bred hele veien. 
 

her er 200 meter etter nevnte sted. Hver dag er det en kondomkledd fyr i under 30kmt som er til bry for 1000 bilister - slik at han ikke skal forstyrre de 0 som går der nede. 

IMG_3075.thumb.png.dbbe0323e1a0871b62f712ed44e2eb17.png

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (14 timer siden):

Går ned til venstre der, om du fortsetter den røde streken - forbi bilen. Den opplagte veien for en syklist med trafikkforståelse

Idag var det 0 fotgjengere der og en som lagde en kilometers kø 👍 den løper langs hele slemmestadveien og er god og bred hele veien. 

her er 200 meter etter nevnte sted. Hver dag er det en kondomkledd fyr i under 30kmt som er til bry for 1000 bilister - slik at han ikke skal forstyrre de 0 som går der nede. 

Denne debatten hører kanskje mer hjemme i denne tråden:

 

--------------

Jeg er så vanvittig lei av alt søplet på E16 fra Sandvika til ISI. Det ligger dritt i veibanen der hver dag, og dritten fornyes time for time gjennom hele dagen, med påfølgende stenging av felt, redusering av fartsgrenser osv.  Senest i går var det lagt igjen et lag med grøftepukk i høyre felt fra sandvika og opp til skuitunnellen.

Hva med å ansvarliggjøre tufsene som kommer med overfylte hengere uten sikring? Problemet er vel neppe et unikt problem for Bærum, men overvåkning av veistrekninger til dette formålet er vel neppe mulig/lovlig, og heller ikke å gi ut straffereaksjoner på grunnlag av det...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/26/2023 at 2:55 PM, Matsemann said:

Kommer man fra visse strekninger, er det helt umulig som syklist å vite hva man *burde* gjøre om man ikke er godt lokalkjent.

De aller fleste syklister man møter på langs veien er lokale folk som vet godt hvor sykkelveiene går. De velger bare å ikke bruke dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (22 minutter siden):

De aller fleste syklister man møter på langs veien er lokale folk som vet godt hvor sykkelveiene går. De velger bare å ikke bruke dem. 

Det er ikke noen sykkelveier lenger, og det er ikke blitt bygd ut nye, vi er pukka nødt til og bruke veien ellers bryter vi stort sett loven. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (4 timer siden):

De aller fleste syklister man møter på langs veien er lokale folk som vet godt hvor sykkelveiene går. De velger bare å ikke bruke dem. 

Hmm, lurer på hvorfor. Kanskje det er noe med disse sykkelveiene som gjør at de ikke er så egnede som bilistene skal ha det til?

Lurer på hvem som vet best: syklistene som sykler der hver dag, eller bilisten som sitter på ræva i en bil og syter🤔t

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (7 minutter siden):

Hmm, lurer på hvorfor. Kanskje det er noe med disse sykkelveiene som gjør at de ikke er så egnede som bilistene skal ha det til?

Lurer på hvem som vet best: syklistene som sykler der hver dag, eller bilisten som sitter på ræva i en bil og syter🤔t

Hva er det som gjør en sykkelvei mer uegnet enn en vei der tyngre kjøretøy ferdes? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hansien skrev (49 minutter siden):

Hva er det som gjør en sykkelvei mer uegnet enn en vei der tyngre kjøretøy ferdes? 

For det første så fins de knapt. Noen eksisterer, men mange bare stopper opp i ei rundkjøring eller noe, de er ofte helt meningsløse, de er ikke ferdige antar jeg, men mange mange år siden det skjedde noe sist der jeg bor. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (13 timer siden):

Hmm, lurer på hvorfor. Kanskje det er noe med disse sykkelveiene som gjør at de ikke er så egnede som bilistene skal ha det til?

Lurer på hvem som vet best: syklistene som sykler der hver dag, eller bilisten som sitter på ræva i en bil og syter🤔t

Det er mulig man møter 1-2 gående på veien, og da må man bremse litt og sykle forbi. 

Det opprinnelige innlegget mitt her ang dette var at jeg ikke forsto at syklister ikke benyttet sykkel/gangfeltet når de pendlet, for det strekket jeg snakket om var så å si tomt, for det er ikke folk som går der om morgenen. Feltet er bredt og det er fullt mulig å passere andre syklister i godt driv motgående. Denne veien er veldig oversiktlig og er som sagt laget for å gjøre sykkelferdsel tryggere. Den er ikke laget for gående, da antall gående på strekningen jeg nevner er lik 0.

At man velger å være til bry for fryktelig mange mennesker er det jeg ikke forstår, for det å ta en trygg forbikjøring på Slemmestadveien i pendletiden er litt mer utfordrende i de tider. Da sier man effektivt at man godtar å være til bry for veldig mange for å unngå et forsvinnende lite personlig bryderi og det er egoistisk. Det er jo ikke slik at de på sykkelsetet ikke ser hva de gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/29/2023 at 9:48 AM, DrAlban3000 said:

Det opprinnelige innlegget mitt her ang dette var at jeg ikke forsto at syklister ikke benyttet sykkel/gangfeltet når de pendlet,

Har du syklet alle de rutene selv? Den vet best hvor skoen trykker den som har den på...

Husk også at det er mer enn en mulig rute som tar deg innom en vei, og det er ikke alltid at nærliggende separat infrastruktur er lagt opp til å støtte alle av de.

Når jeg syklet mye i byen kom jeg etterhvert til erkjennelsen at man får det langt mer avslappende om man slutter med tull som å kjøre på rødt og veive mellom fotgjengere, biler opp og ned på fortau bare for å spare noen sekunder, jeg sluttet også  med å ergre meg over biler og fotgjengere som hindret ferdsel og aksepterte at alle er i trafikken for sine egne grunner og vi har egentlig fint lite mulighet til å fullt ut forstå hele bakgrunnen til hver enkelts opptreden og må akseptere at noen gjør ting jeg ikke umiddelbart forstår som kanskje koster meg litt tid. Nå når jeg kjører mer bil enn å sykle i byen har jeg tatt med meg denne holdningen, pushe fartsgrenser eller tyne lyskryss gidder jeg ikke og også ovenfor syklende antar jeg at de selv vet best hvorfor de sykler hvor de sykler og det er ikke for meg å overprøve dette.

Mitt råd er: Glem klokka når du sitter bak rattet eller styret, og aksepter at trafikk er en kollektiv samhandling der vi alle må akseptere å bli påvirket av hverandre, om man så må vente litt så må det bare være greit og vi er ikke i noen posisjon til å ha en oversikt over totalbildet som lar oss dømme andres opptreden.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...