Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (16 timer siden):

Allikevel; å endre egen kjøring er en fin måte å vise både medtrafikanter og utrykningskjøretøy at man har fått med seg at noe skjer.

eller, du risikerer å stå igjen der som en tulling. På veien jeg har som eksempel (to-felt i hver kjøreretning og fysisk midtdeler) har jeg sett folk som kjører ut til høyre og stanser, men hele rekken med biler som kommer bak bare fiser forbi vedkommende i vanlig tempo...  og ambulanse/politi/brann (som kjørte full speed i venstre felt) er forduftet i horisonten for lengst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (2 timer siden):

det eneste scenario jeg synes det er adekvat å bremse ned/stanse på to-felt veibane er visst det er rett før rundkjøring, i tilfelle utrykningskjøretøyet skal ta av til høyre i rundkjøringen.

På lange strekninger der utrykningskjøretøyet har hele venstre fil/veibane for seg selv, har de ingen praktisk nytte av at folk driver å stanser. Intensjonen med trafikkreglene og utrykningskjøretøy er vel først om fremst at andre bilister ikke skal være til hinder?

Her bytter vi argument? Med all respekt - I ditt oprrinnelige innleg nevnte du at du ikke forsto hvorfor folk trakk helt ut av feltet sitt med to felt i samme retning. Jeg ga deg et godt svar på hvorfor det er slik i henhold til eksemplet ditt. Det er åpenbart at du ikke har særlig trafikkforståelse. 

At du kaller dette «underdanig kjøring» er jo komisk. Trekk ut av veien du, eller blink i det minste så kan ambulanse, brannbil og politi gassr på litt. Så får du heller være alfa et annet sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (21 timer siden):

hvorfor bremser/kjøre ut på siden/stopper enkelte for utrykningskjøretøy, når det er 2 felt i kjøreretningen? Altså scenario, venstre fil tom for trafikk og blålys-bilen suser avgårde akkurat i den farten de vil.

Er ikke det overdrevent "underdanig"? Blir gjerne litt klabb og babb når disse skal kjøre i gang igjen og, siden det kommer trafikk bak som evt. ikke stoppet opp.

Fra gammelt av het det vel at man faktisk skulle vike til siden og stanse kjøretøyet ved utrykning, og dette er vel en ukultur som henger igjen særlig hos eldre og som kan ha gått i arv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

At du kaller dette «underdanig kjøring» er jo komisk. Trekk ut av veien du, eller blink i det minste så kan ambulanse, brannbil og politi gassr på litt. Så får du heller være alfa et annet sted.

jeg både blinker ut og stanser hvis situasjonen krever det. Intensjonen i § 10 i trafikkreglene er ikke til å misforstå hva handler om først og fremst: fri vei

Sitat

Andre trafikanter plikter å gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys (Trafikkregler § 10)

kjører man derimot i høyre-fil på vei med to-felt i samme kjøreretning er man ikke fysisk til hinder når blålyset har fri veg i venstre kjørefelt. Eneste scenario på slik vei man skal trekke ut til siden, er hvis det er biler/kø i begge felt, -da skal de i venstre felt trekke til venstre og de i høyre felt trekke ut til høyre, slik at blålyset har fri fremkomst i midten.

De som driver å stopper helt opp i hytt & pine utgjør større risiko for medtrafikantene enn om de hadde latt være. Er lov å bruke huet å ha litt sunt bondevett.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 minutter siden):

Kjører man derimot i høyre-fil på vei med to-felt i samme kjøreretning er man ikke fysisk til hinder når blålyset har fri veg i venstre kjørefelt.

Nei, det er man ikke - men det er veldig mye lettere, som sagt, om du gjør . Det er en fordel for alle om du kjører litt vekk, så er det lettere for politiet å holde 200+. 
 

Ingen vet om du er alfa hannen du påberoper deg å være eller en klovn i trafikke.

Blinklys + trekk unna, så slipper de å ta stilling til det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 minutter siden):

Paragraf 3 gjelder for politiet også, så de vil aldri holde 200 km/t forbi andre biler. 

Poenget var og er, for dere som fortsatt sliter med dette:

Kjør godt ut til siden med tydelige tegn, så kan de kjøre fortere. Om du velger å være hensynsfull - viser du med blink og bil at du ser vedkommende og at det ikke er en fare å passere deg da du har fokus rett sted.

Denne samtalen fortsetter til det sitter forlkens, ring gjerne en som kjører uttrykningskjøretøy til daglig for mer info. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 minutter siden):

Kjør godt ut til siden med tydelige tegn

nå for tiden blinker folk ut til siden for å prate i mobiltelefon, du kan risikere at bilen bak tror det er det, og legger seg ut til venstre for å kjøre forbi. Skummelt hvis den ikke har fått med seg blålyset som kommer susende i venstre felt lengre bak.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 minutter siden):

nå for tiden blinker folk ut til siden for å prate i mobiltelefon, du kan risikere at bilen bak tror det er det, og legger seg ut til venstre for å kjøre forbi. Skummelt hvis den ikke har fått med seg blålyset som kommer susende i venstre felt lengre bak.

Det kan du risikere - så da er det bedre å (?) 

Legge seg til høyre, gi tegn - slik at plass og hastighet viser at du ikke er noen umiddelbar fare (folk bytter felt uten å blinke ganske ofte)

Ligge der du er. Ambulansen vet at du ikke er i telefonen, at du ser han og at du ikke skal bytte felt. 
 

Når du kjører på en motorvei og ønsker å ha bra driv ser du at blinklys tennes langs veien din. Folk trekker ut av feltwt sitt og litt inn på skulderen, da er det lettere - med paragraf 3 i hodet - å holde en høyere hastiget og bringe pasienten til sykehuset kjappere. 
 

Men, man er jo underdanig. Man må vike eett og slett, og det er pokker ikke lett for alle 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 timer siden):

nå for tiden blinker folk ut til siden for å prate i mobiltelefon, du kan risikere at bilen bak tror det er det, og legger seg ut til venstre for å kjøre forbi. Skummelt hvis den ikke har fått med seg blålyset som kommer susende i venstre felt lengre bak.

Hvis et femtitalls biler foran (og bak) deg setter på høyre blinklys nesten samtidig, og i tillegg plasserer halve bilen på veiskulderen – ja, da er din tolkning at de mest sannsynlig deltar i en større telefonkonferanse og at du bør kjøre forbi i venstre felt uten å sjekke speil først?!? 

I så fall: vennligst lever inn lappen igjen!

Oppdager du svært mange ta "urasjonelle" valg i trafikken, så se deg litt ekstra om. Hva har de andre bilistene fått med seg, som du ennå ikke har sett? Utrykning? Alt for små barn i veien? Vilt? Bare en politikontroll? Ikke godt å si – men du kan banne på at noe er i gjære! Så vær litt ekstra observant dersom andre kjører"rarere" enn normalt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 9.5.2023 den 9.58):

32 bilister på rødt lys i Oslo her (bak betalingsmur) 😅

https://www.ao.no/her-kjorer-bilene-pa-rodt-lys-i-utskjelte-dronning-eufemias-gate-svart-kritikkverdig/s/5-128-536990

Originalvideoen tilgjengelig på twitter her:

 

 

DrAlban3000 skrev (På 9.5.2023 den 20.00):

Det som blir resultatet er at 18 stk blir tatt på 25 min. Det er få som tar den sjansen i bil da du har to forsøk på deg før du er syklist på heltid. Derfor er det heller ikkw et utstrakt problem med biler. 

⬆️

Endret av Matsemann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (12 minutter siden):

Hvilken relevanse har dette for mitt innlegg jeg skrev en tid tilbake? Jeg skrev om syklister og dette her er bilister.

Relevansen er vel at noen bilister her mener at syklister er dårligere trafikanter enn bilister, noe de neppe er, de er stort sett samme ulla, kriminelle bilister blir til kriminelle syklister og vice versa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (26 minutter siden):

Hvilken relevanse har dette for mitt innlegg jeg skrev en tid tilbake? Jeg skrev om syklister og dette her er bilister.

Egentlig ingen relevanse, da jeg mener det å stille ulike trafikkgrupper opp mot hverandre er meningsløst: det er alltid enkeltindivider som gjør feil. Det er ikke slik at fordi noen syklister gjør feil, er alle syklister dumme, på samme måte som alle bilister ikke er dumme fordi noen bilister gjør feil. (Selv om førstnevnte ser ut til å være gjeldende oppfatning, men ikke sistnevnte..)

Men diskusjonen etterpå dreide seg jo derimot om syklister vs bilister, så tenkte det var aktuelt å påpeke bilistene ikke er stort bedre.

Og det er også greit å diskutere skadepotensialet mellom de to. En syklist på rødt risikerer stort sett bare å skade seg selv. En bilist på rødt risikerer noen andre sitt liv.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (4 minutter siden):

Egentlig ingen relevanse

Ok.

Matsemann skrev (4 minutter siden):

Men diskusjonen etterpå dreide seg jo derimot om syklister vs bilister, så tenkte det var aktuelt å påpeke bilistene ikke er stort bedre.

Da er det vel heller de du skulle ha sitert ut, og ikke jeg som la ut en artikkel og ikke var sjokkert over at det ble et slikt antall bøtelagte syklister i det området. Jeg har tidligere skrevet ved flere anledninger at jeg mistenker samme lovbryteren på sykkel er den som bryter lover i fleng i andre kjøretøy. Blant annet til deg direkte.

 

Matsemann skrev (7 minutter siden):

Og det er også greit å diskutere skadepotensialet mellom de to. En syklist på rødt risikerer stort sett bare å skade seg selv. En bilist på rødt risikerer noen andre sitt liv.

Da oppretter du en tråd for nettopp dette, også lar man tråden Trafikalsk klagemur forbli en klagemur hvor man kan få utløp for idioter i trafikken uavhengig av skovalg eller kjøretøy.

Lenke til kommentar

Man har rasshøl og egoister i begge leire men forskjellen er likevel at en billist må gjennom omfattende opplæring og prøver for å kunne ferdes i trafikken. Man har i tillegg også gjerne bedre trafikkforståelse og kan bevege seg tryggere på vegne av alle etter mange år i trafikken.

Når det er sagt er ikke det noen garanti for at man oppfører seg godt i en bil (langt der i fra) og man har de som man kan lure på hvordan i alle dager kan ha bestått og fått førerkort. Man har også de med de beste intensjoner som gjør feil og kan gå glipp av en syklist i det millisekundet den er der. Men når jeg gjennom årene ser hvor mange gående og syklende som bare sprader rett ut i veien foran biler i Oslo (utenfor fotgjengeroverganger og på røde lys) og nærmest forventer at det er kun bilens ansvar å unngå en ulykke, så er jeg ikke i tvil om hvilke som har mest forbedringspotensiale. Eller gående med ting på ørene som forventer at det er alle andres ansvar å unngå dem. Man kan være så diplomatisk man vil ovenfor gruppene men der er det ingen tvil.

Så kan man alltids hate biler og bilister men for meg viser det at man ikke er en allsidig trafikant. Gående som hater biler uten å ha sittet i bil i samme trafikkbilde og syklende som hater biler i samme situasjon har som regel skylapper på temaet. De vil gjerne ha noen andre å skylde på og vil ikke ta ansvar for egen oppførsel.

Som sagt, billister som oppfører seg på trynet blir aldri unnskyldt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Man har rasshøl og egoister i begge leire men forskjellen er likevel at en billist må gjennom omfattende opplæring og prøver for å kunne ferdes i trafikken.

De fleste voksne syklister er nok stort sett bilister også. Om du føler et sertifikat er nødvendig for syklister så greit nok, men jeg tror ikke det kommer til og forandre stort i den store sammenhengen, skal det forandring til så må vi gjøre noe mer med lovbryterne enn å gi dem en prikk å en ubetydelig bot.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, skaftetryne32 said:

Om du føler et sertifikat er nødvendig for syklister så greit nok, men jeg tror ikke det kommer til og forandre stort i den store sammenhengen,

Hvor sier jeg det?

Quote

De fleste voksne syklister er nok stort sett bilister også.

Jeg forsøker å unngå å repetere selvfølgeligheter. Men det er stadig mer vanlig å ikke ta førerkort når man bor i en storby,
https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/stadig-faerre-tar-forerkort-i-de-store-byene/

Og joda det er på vei til å snu men vi har ganske så store grupper uten denne opplæringen gjennom mange år  med synkende tall.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/GMj48m/bybarn-uten-bil-nei-naa-tar-flere-18-aaringer-lappen
image.thumb.png.e92e235c46b69ed27342686a5fe1cf11.png

Quote

 skal det forandring til så må vi gjøre noe mer med lovbryterne enn å gi dem en prikk å en ubetydelig bot.  

Helt enig, man bør innføre kraftigere straffereaksjoner mot gående og syklende på lik linje med bilister.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Hvor sier jeg det?

Du gjør ikke det, hvor sier jeg at du sier det ?

Du sier dog ...

Theo343 skrev (12 minutter siden):

men forskjellen er likevel at en billist må gjennom omfattende opplæring og prøver for å kunne ferdes i trafikken

Så jeg tolket det til at du mente det kunne være en god ide med sertifikat til syklister.

Theo343 skrev (3 minutter siden):

Men det er stadig mer vanlig å ikke ta førerkort når man bor i en storby,

Det er stadig mer vanlig og ikke kjøpe bil, eller stadig mer vanlig og ikke ta klasse b førerkort ? Storbyfolk har kanskje ikke noe behov for bil, men førerkort har alle som jeg kjenner i byen, unge som gamle, det er kort og godt kjekt og ha. 

 

Theo343 skrev (6 minutter siden):

Helt enig, man bør innføre kraftigere straffereaksjoner mot gående og syklende på lik linje med bilister.

Eller man kan begynne med faktisk kraftige straffereaksjoner, for bilister bryr seg ikke om de milde de har nå, og det gjør neppe gående eller syklister heller, hvorfor skulle de vært noe annerledes enn bilister på det punktet ?  

 

 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (24 minutter siden):

Da er det vel heller de du skulle ha sitert ut, og ikke jeg som la ut en artikkel og ikke var sjokkert over at det ble et slikt antall bøtelagte syklister i det området. Jeg har tidligere skrevet ved flere anledninger at jeg mistenker samme lovbryteren på sykkel er den som bryter lover i fleng i andre kjøretøy. Blant annet til deg direkte.

Jeg siterte en annen også. Det var mest for å gi kontekst. Det var da voldsomt til defensiv du ble for at jeg delte en artikkel om bilister som kjører på rødt :shrug:

Hansien skrev (24 minutter siden):

Da oppretter du en tråd for nettopp dette, også lar man tråden Trafikalsk klagemur forbli en klagemur hvor man kan få utløp for idioter i trafikken uavhengig av skovalg eller kjøretøy.

Jeg delte en video/artikkel om idioter i trafikken, som en del av klagemuren. Ganske on-topic spør du meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...