Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

On 2/1/2023 at 7:34 PM, Matsemann said:

Kødder du? Trygg Trafikk ble opprettet av bil-lobbyen, og taler alltid bilisters sak. Gang på gang vrir de diskusjonene, og kommer med mye ubegrunnede påstander i bilismens favør.

Feks, i stedet for lavere fart på en strekning der fotgjengere har blitt påkjørt, vrir de alltid debatten over på refleksbruk. En bevisst strategi for å unngå at det gjøres noe med bilisters fremkommelighet.

Høres ut som et sted hvor det hadde vært fornuftig  med en enkel fotgjengerbro (siden det var lite detaljer). Men tiden er over for fornuftige løsninger hvor vi ikke setter traffikantene i konflikt med hverandre. Den fornuften forsvant når "miljø" konseptet kom inn i politikken.

Er det noe Norge er gode på så er det å sette trafikantgrupper i konflikt med hverandre. Nå er det billister som skal tas med miljøgater.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 hours ago, FrihetensRegn said:

Er dere enig med meg i dette scenarioet:

Jeg kjører på en landeveg med 80-sone og ett felt i hver retning. Et utrykningskjøretøy, la oss si en ambulanse, kommer bak meg i full fart med blålys og sirene. Det er en forholdsvis bred og fin vei, så jeg slipper gassen og senker farten rolig, til la oss si 50 km/t, samtidig som jeg blinker meg til høyre, og plasserer meg slik at litt av bilen min er utenfor stripen til høyre i veien, men stopper ikke helt opp og kjører ikke helt ut, og politibilen har god plass til å passere meg.

En annen bil noen hundre meter foran meg bremser kraftig ned og stopper helt opp og kjører langt ut i veiskulderen. Etter at ambulansen har passert ham, er jeg allerede oppe i 80 igjen og nærmer meg fort han som stoppet opp foran. Siden han bare skulle stoppe for ambulansen, kjører han ut i veibanen igjen rett foran meg slik at jeg må bremse kraftig opp.

Er det ikke slik at om man kjører helt ut av veien, at man da skal vente til det er klart før man kjører ut igjen? Selv om det bare var for et lite øyeblikk for å slippe forbi et annet kjøretøy? Det er uansett helt unødvendig å bremse kraftig ned for å stoppe helt opp bare fordi det kommer et utrykningskjøretøy, man skal bare vike og gi god plass slik at passeringen kan skje uten problemer.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg men samtidig forundrer deg meg sterkt at du ikke har evne til å forstå at denne sjåføren skal ut på veien igjen og dermed må bremse kraftig opp. Som du sier ser du den hele tiden, du forstår selvsagt at han skal ut igjen og likevel må du bremse kraftig opp? Dette virker oppkonstruert og som de traffikantene som med vilje skaper problemer på veiene.

I denne situasjonen nevner du også din høye hastighet. Jeg vil si at når man blir forbipassert av uttrykningskjøretøyer og ser flere som  må vike/stoppe så er lavere fart til alt har ordnet seg det eneste fornuftige.

At den andre billisten stoppet helt opp var nok heller ingen god vurdering men man har jo ikke nærmest påkjørsrett av den grunn. Selvsagt er det dårlig vurdering å legge seg ut rett foran en annen bil, men de fleste forventer nok ikke å bli forbipassert av annet enn utrykningskjøretøyene. Uansett er det alles oppgave å sørge for hverandres trygghet - høy fart i en slik situasjon er ikke det.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (39 minutter siden):

Som du sier ser du den hele tiden, du forstår selvsagt at han skal ut igjen og likevel må du bremse kraftig opp?

Ja, jeg forventer jo at han venter til det er klart før han kjører ut på veien igjen, som i alle andre situasjoner. At han har midlertidig stoppet for å gi plass til en ambulanse gir ikke noen bedre grunn til å bryte vikeplikten enn om han hadde stått der i over en time pga punktering eller motorstopp. Jeg kan ikke hindre trafikken bak meg fordi jeg ikke vet om han som står ute av veien vil overholde sin vikeplikt eller ikke.

Theo343 skrev (42 minutter siden):

I denne situasjonen nevner du også din høye hastighet. Jeg vil si at når man blir forbipassert av uttrykningskjøretøyer og ser flere som  må vike/stoppe så er lavere fart til alt har ordnet seg det eneste fornuftige.

Hvilken høy hastighet? Som jeg skrev i innlegget mitt, jeg senker rolig farten og gir god plass og gir gass igjen så fort kjøretøyet har passert. Å stoppe helt opp er ofte unødvendig og hindrer flyten i trafikken.

Theo343 skrev (49 minutter siden):

Uansett er det alles oppgave å sørge for hverandres trygghet

Helt enig

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kjøleskap said:

Noe som både fascinerer og irriterer er folk som bryter vikeplikten, for så å kjøre langt under fartsgrensen. Her har de det skikkelig travelt med å komme seg ut på veien, men så har de det plutselig ikke så travelt lenger. Det var langt til neste bil bak meg, så det var ikke som om det var eneste mulighet.

Det er mange som er dårlige til å vurdere både avstand og hastighet, og ikke oppdager at de tok feil før du ligger og snuser i baken på dem. Og da lurer de på hva slags idiot det er som ikke klarer å holde god avstand til forankjørende. Så med litt 'flaks' har vi her to bilførere som begge anser den andre for å være idiot.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er ikke alle plasser det er like lett å vite om det er vikeplikt eller ikke, spesielt når man ikke bor i området og det ikke er skiltet. Inne på et industriområde i nærheten av der jeg bor er det forskjellige utkjørsler der det er vikeplikt i enkelte av dem, men ikke alle, og det er hverken skilt eller oppmerking som viser til om man har vikeplikt, man må bare se om veien leder til feks en bensinstasjon eller parkeringsplass, og da har man ikke vikeplikt, eller om veien leder til en større plass som er en del av veien man kjører på.

I nabolag kan man også se på stedsnavnskiltingen der et skilt med et stedsnavn uten nummer betyr at man har vikeplikt mens et stedsnavn med nummer under betyr at man ikke har vikeplikt. Man har feks vikeplikt for de som kommer fra høyre ut av "Slottsvegen" men ikke for de som kommer ut fra "Slottsvegen (22-44)".

Ellers kan man se på kantlinjen til høyre av veien. Om den fortsetter rett forbi utkjørselen har man ikke vikeplikt. Om den fortsetter innover utkjørselen har man vikeplikt.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (57 minutter siden):

Konkluderte ikke høyesterett for et år siden eller no med at bruk av mobil ved tomgang er lov?

Tror det var motsatt? At Lagmannsretten sa det var greit, men Høyesterett omgjorde.

Uansett, jeg ser daglig folk i kø som bruker mobil (sykler jo forbi masse kø hver dag, at folk gidder sitte i bilen og stampe..). De slutter ikke i det køen beveger på seg. Den er i bruk mens de ruller fremover.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 15.2.2023 den 13.43):

Det sikreste er å stoppe midt i veien, slå av motoren, så se på mobilen.

Hvor står det i loven at man må slå av motoren? På en elbil slå man heller ikke av noen motor.

Her er loven ganske tydelig:

Sitat

 

Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn

§ 1.Definisjoner
I denne forskrift forstås med:

a.    Mobiltelefon: radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
b.    Bruk av mobiltelefon: enhver betjening av mobiltelefonens funksjoner.

§ 2.Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn
Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.

Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder.

Holderen skal være forsvarlig fastmontert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets orginalinnredning.

Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler.

§ 3.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 15. mars 2000.

 

Jeg taster daglig på mobiltelefonen mens jeg kjører, helt lovlig, fordi jeg bruker den til å starte samtaler mens mobilen er festet i dashbordet. Da må jeg trykke på en knapp på siden av mobilen for å aktivere skjermen, så må jeg bevege fingeren over skjermen for å få opp mønsterkoden, så må jeg tegne mønsteret for å låse den opp, så må jeg trykke på samtale-appen, så må jeg bla for å finne nummeret, så må jeg trykke på nummeret jeg skal ringe, så må jeg trykke på ikonet for å starte samtalen. Slik er prosedyren for å starte en samtale på en smarttelefon i dag.

Retroman skrev (På 15.2.2023 den 19.25):

Når det er kommer dithen at man bagatelliserer at man fikler med mobilen OG faktisk tror at man vil få støtte av andre for holdningen sin, ja da er det et tegn på at man må stramme inn.

Jeg har et kjempetips til de som synes dette er dyrt: LA NÅ DEN JÆVLA MOBILEN LIGGE!!

Nå har du misforstått; for det er ikke loven som er i søkelyset i den pågående debatten, det er størrelsen på det forenklede forelegget som er ute av proporsjon i forhold til alvorlighetsgraden til lovbruddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (28 minutter siden):

Hvor står det i loven at man må slå av motoren? På en elbil slå man heller ikke av noen motor.

Her er loven ganske tydelig:

Jeg taster daglig på mobiltelefonen mens jeg kjører, helt lovlig, fordi jeg bruker den til å starte samtaler mens mobilen er festet i dashbordet. Da må jeg trykke på en knapp på siden av mobilen for å aktivere skjermen, så må jeg bevege fingeren over skjermen for å få opp mønsterkoden, så må jeg tegne mønsteret for å låse den opp, så må jeg trykke på samtale-appen, så må jeg bla for å finne nummeret, så må jeg trykke på nummeret jeg skal ringe, så må jeg trykke på ikonet for å starte samtalen. Slik er prosedyren for å starte en samtale på en smarttelefon i dag.

Nå har du misforstått; for det er ikke loven som er i søkelyset i den pågående debatten, det er størrelsen på det forenklede forelegget som er ute av proporsjon i forhold til alvorlighetsgraden til lovbruddet.

Jeg leste det slik at hun «bare skulle» og «køen var nesten stillestående». Jeg retter en like stor pekefinger mot at folk bagatelliserer mobilfikling fordi det er en så stor og viktig del av hverdagen for noen slik at de MÅ bare trykke på den dingsen som at jeg applauderer skyhøye bøtesatser. Må gjerne være en prosentandel av månedslønn, si 20-30%?

De som er i mot dette er kanskje en del av problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Jeg leste det slik at hun «bare skulle» og «køen var nesten stillestående». Jeg retter en like stor pekefinger mot at folk bagatelliserer mobilfikling fordi det er en så stor og viktig del av hverdagen for noen slik at de MÅ bare trykke på den dingsen som at jeg applauderer skyhøye bøtesatser. Må gjerne være en prosentandel av månedslønn, si 20-30%?

De som er i mot dette er kanskje en del av problemet.

Ja, hvorfor ikke bare innføre dødsstraff i samme slengen? Da får vi så nervøse sjåfører at de mest sannsynlig gjør enda flere feil, eller at alle forblir hjemme. Da har vi løst alle problemer.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (26 minutter siden):

Ja, hvorfor ikke bare innføre dødsstraff i samme slengen? Da får vi så nervøse sjåfører at de mest sannsynlig gjør enda flere feil, eller at alle forblir hjemme. Da har vi løst alle problemer.

Supert! Da blir vi kvitt noen idioter 😊 Hvis de blir nervøse av muligheten for å få en bot pga mobilen sin så kan de gå eller ta bussen. Dårlige sjåfører.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (15 minutter siden):

Ja, hvorfor ikke bare innføre dødsstraff i samme slengen? Da får vi så nervøse sjåfører at de mest sannsynlig gjør enda flere feil, eller at alle forblir hjemme.

Det er ganske alvorlig å fikle med helt andre ting når man egentlig skal kjøre bil. En stusselig bot på noen tusen får en nesten regne med når en ikke greier og la mobilen ligge samtidig som man kjører en bil. Sammenligninga med dødsstraff ser jeg ikke helt, hvor vanskelig er det å følge enkle regler som er til allmenn sikkerhet ? Det er faktisk en del av greia at det er ikke bare eget liv man setter i fare, men andres også. En uoppmerksom sjåfør er livsfarlig, straffen er mer enn sømmelig, om noe så er den altfor lav. 

Lovlydige sjåfører har ingen grunn til og være nervøse, ganske enkel kur mot nervøsitet i trafikken. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 17.2.2023 den 0.03):

Det er ganske alvorlig å fikle med helt andre ting når man egentlig skal kjøre bil. En stusselig bot på noen tusen får en nesten regne med når en ikke greier og la mobilen ligge samtidig som man kjører en bil. Sammenligninga med dødsstraff ser jeg ikke helt, hvor vanskelig er det å følge enkle regler som er til allmenn sikkerhet ? Det er faktisk en del av greia at det er ikke bare eget liv man setter i fare, men andres også. En uoppmerksom sjåfør er livsfarlig, straffen er mer enn sømmelig, om noe så er den altfor lav. 

9 000 kr er sikkert stusselig for deg, men for mange andre er det en bot som ødelegger økonomien deres.

skaftetryne32 skrev (På 17.2.2023 den 0.03):

Lovlydige sjåfører har ingen grunn til og være nervøse, ganske enkel kur mot nervøsitet i trafikken. 

Alle sjåfører er lovlydige, helt til de gjør en feil. Ingen er perfekte, og når noen påstår at de aldri gjør feil i trafikken, ser jeg på dem som mentalt ustabile eller svært heldige som aldri har blitt tatt. Når folk er redd for å få bot for å kjøre for fort, ser de mer på speedometeret enn de burde. Da tar de fokuset bort fra veien og trafikken. Det gjør dem til farligere sjåfører. Men det bryr ikke staten seg om, da det viktigste ikke er trafikksikkerhet men økonomi.

Bøtenivået i Norge burde ligge på ca. 1/6 del av der det ligger i dag. Da kan folk legge fokuset bort fra å være nervøs på å få bot og sette fokuset over på å følge med på trafikken.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

9 000 kr er sikkert stusselig for deg, men for mange andre er det en bot som ødelegger økonomien deres.

Gode insentiver for ikke å bruke mobilen, vil jeg påstå. At det ikke er mye penger for noen, betyr for meg at bøtesatsen burde være enda høyere for de med høy inntekt, ikke lavere for andre.

FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

Alle sjåfører er lovlydige, helt til de gjør en feil. Ingen er perfekte, og når noen påstår at de aldri gjør feil i trafikken, ser jeg på dem som mentalt ustabile eller svært heldige som aldri har blitt tatt.

Å gjøre feil i trafikken gjør alle. Men å surfe på mobilen eller å kjøre langt over fartsgrensen er bevisste handlinger. Det er ikke flaks jeg aldri har blitt tatt for det, det er fordi jeg velger selv å ikke bryte loven..

FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

Bøtenivået i Norge burde ligge på ca. 1/6 del av der det ligger i dag

Forskningen tilsier at en økning opp mot 100% av dagens nivå fortsatt gir en effekt i at folk kjører mer lovlydig (over det flater det ut).

Å bruke mobil i bil er en potensielt dødelig ting, å argumentere for at det bare skal koste en tusenlapp er helt hinsides.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (13 timer siden):

Gode insentiver for ikke å bruke mobilen, vil jeg påstå. At det ikke er mye penger for noen, betyr for meg at bøtesatsen burde være enda høyere for de med høy inntekt, ikke lavere for andre.

Selv ved 500 kr for mobilbruk er det gode intensiver. Det er ingen som har lyst å bli stoppet selv om boten er liten. Mange av dem som blir tatt for mobilbruk er også sjåfører som står i kø eller kjører sakte. Samtidig er det veldig få som bruker mobiltelefonen i høye hastigheter. Dette vet UP også, det er derfor står de omtrentlig alltid der det er trygt å bruke mobilen, som feks ved kø, fordi sikkerhet ikke er viktigst for dem, men heller det å sanke inn mest mulig penger.

Matsemann skrev (13 timer siden):
FrihetensRegn skrev (22 timer siden):

 

Å gjøre feil i trafikken gjør alle. Men å surfe på mobilen eller å kjøre langt over fartsgrensen er bevisste handlinger. Det er ikke flaks jeg aldri har blitt tatt for det, det er fordi jeg velger selv å ikke bryte loven..

Hvor mange er det som kjører langt over fartsgrensen mens de taster på mobilen? De fleste som blir tatt for mobilbruk blir tatt i lave hastigheter.

Matsemann skrev (13 timer siden):
FrihetensRegn skrev (22 timer siden):

 

Forskningen tilsier at en økning opp mot 100% av dagens nivå fortsatt gir en effekt i at folk kjører mer lovlydig (over det flater det ut).

Kilde? De fleste kilder jeg har lest har vist at det IKKE er bevist at høyere bøter vil ha noen forandring på antall forseelser eller antallet drepte og hardt skadde i trafikken. Tvert imot vil det mest sannsynlig bli flere forseelser fordi man får flere nervøse sjåfører på veiene.

Matsemann skrev (13 timer siden):

Å bruke mobil i bil er en potensielt dødelig ting, å argumentere for at det bare skal koste en tusenlapp er helt hinsides.

Nei, det er ikke potensielt dødelig når de fleste som blir tatt for mobilbruk blir tatt i lave hastigheter.

Der vi derimot har alt for lave straffer er der man gjør flere, alvorlige feil samtidig, som feks å råkjøre, fyllekjøre og bruke mobiltelefonen samtidig. I en ganske fersk sak i Nord Norge ble en mor og et barn drept fordi en mann valgte å gjøre nettopp dette. Tror du han brydde seg om det høye bøtenivået da han satt seg bak rattet? Nei, men så er ikke ressursene satt inn for å stoppe eller hindre slike sjåfører, de er satt inn for å ta de som taster på mobilen om man står stille i en kø, eller om man kjører i 61 km/t på en bred, rett og tom vei med 50 sone. For å få inn penger.

Aktor har satt frem påstand om ett og et halvt år fengsel for denne personen. Det er latterlig mild straff. Denne personen burde fått minst ti år i fengsel. Men hva kan vi  forvente av et system der det er viktigere med penger enn trafikksikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...