Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er klart at det utføres mange farlige forbikjøringer, men det blir ikke bedre om andre trafikanter finner ut at de skal oppføre seg som barn og være med på å gjøre forbikjøringen enda farligere enn den allerede er. Her har lastebilsjåføren gitt flere signal om at han vil forbi, og da kjører man ut til siden og slipper forbi. Det er ikke bilisters oppgave å leke politi eller sperre for andre. Han idioten som filmet seg selv i denne situasjonen gir faktisk gass i det han merker at lastebilen kommer opp på siden hans. Det er ikke før han ser bussen komme i mot at han tar til vettet og bremser ned. Begge burde miste førerkortet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forrige helg.

image.thumb.png.a6e11d7d6a7595a9dd0ce7127cfc52d8.png

Jeg har kjørt med cruise-control satt på 84 leeenge, bittelitt under 80 på gps. Sakte men sikkert har en lastebil kommet nærmere bak. Den kjørte sikkert 1 km/t raskere enn meg, den brukte flere minutter på å nærme seg. Så kommer vi hit i det lastebilen har tatt meg igjen, og det blir straks to felt. I stedet for å vente 20 sekunder på at det blir to felt og han kan passere, legger han seg heeeelt i rumpa og begynner å tute og blinke med alle lysene sine. Dette er om kvelden, så blender ganske mye. Helt psyko oppførsel helt til det blir to felter og jeg kan legge meg ut.

Så i enhver diskusjon jeg leser noe fra en lastebilsjåfør, antar jeg egentlig automatisk at de lyver om situasjonen. Kjører som idioter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Det er klart at det utføres mange farlige forbikjøringer, men det blir ikke bedre om andre trafikanter finner ut at de skal oppføre seg som barn og være med på å gjøre forbikjøringen enda farligere enn den allerede er. Her har lastebilsjåføren gitt flere signal om at han vil forbi, og da kjører man ut til siden og slipper forbi. Det er ikke bilisters oppgave å leke politi eller sperre for andre. Han idioten som filmet seg selv i denne situasjonen gir faktisk gass i det han merker at lastebilen kommer opp på siden hans. Det er ikke før han ser bussen komme i mot at han tar til vettet og bremser ned. Begge burde miste førerkortet her.

Nja. Det ser jo ut som han følger greit med trafikken foran. Da gir det liten mening å slippe forbi en som ligger bak. Dette må også lastebilen ha sett. Kanskje bilføreren holdt noen meter for stor avstand, men på et sånt føre er dette helt innafor tenker jeg. (Ser ut som han ligger ca 3 sekunder bak)

I tillegg var ikke fartsøkningen særlig stor. Det virket jo som lastebilen flere ganger hadde blinket og lagt seg ut. Da er det innafor å øke farten for å ta igjen trafikken forfra og for å prøve å blidgjøre hissigproppen bak. Han gjorde det nok litt sent, det kan jeg være enig i. Og når lastebilen var oppe på siden, slakket han av, men igjen kunne han kanskje gjort det litt tidligere.

Mulig ikke bilføreren oppførte seg 100% bra, men det gir likevel ikke en stor lastebil noen rett til å foreta en slik farlig forbikjøring i en sving, og på et føre som ser ut som det fort kan bli glatt på enkeltpartier.

Edit:
Når det ligger en slik idiot bak, blir man fort stresset. Man skal også kjøre på en måte som ikke stresser andre trafikanter og kan føre til farlige situasjoner. Dette er nok mye av årsaken til en ikke 100% korrekt oppførsel av foranliggende bil. 
Lastebilsjåføren bør helt klart miste lappen.

 

 

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg har et kjøretøy bak som presser og holder liten avstand, blinker jeg til høyre, legger meg til høyre og sakker rolig ned farten. Det er ikke vanskelig, er relativt trygt, og taper ikke mye tid.

Å risikere andres liv ved å være sta og opprettholde et unødvendig road rage scenario over tid er idiotisk. Forbikjøring er lovlig og trygt, så lenge man samarbeider i trafikken. Tåler man ikke å bli forbikjørt, har man ingenting på veien å gjøre.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis noen kjører sånn rett bak meg så slipper jeg de forbi hvis det er mulig, men det er ikke alltid det. Det finnes lange strekninger uten forbikjøringsmuligheter på mange veier. Dessuten synes jeg ikke argumentet om at det bare er å slippe de forbi holder helt. De kommer fortsatt til å kjøre uforsvarlig og det eneste man egentlig oppnår er å sende problemet videre til nestemann vedkommende måtte ta igjen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (2 timer siden):

Jeg har kjørt med cruise-control satt på 84 leeenge, bittelitt under 80 på gps. Sakte men sikkert har en lastebil kommet nærmere bak. Den kjørte sikkert 1 km/t raskere enn meg

Da burde du for lengst å tappet noen ganger på CC-spaken, sånn at du kjørte noen km over.
Under 80 betyr at du maks kjørte i 79 i 80 sonen, når du burde ligge i minst 82.

Lastebiler kjører alltid over fartsgrensen der de kan.
Jeg kjører alltid i 84, uansett bil. (i 80 sone)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Da burde du for lengst å tappet noen ganger på CC-spaken, sånn at du kjørte noen km over.
Under 80 betyr at du maks kjørte i 79 i 80 sonen, når du burde ligge i minst 82.

Lastebiler kjører alltid over fartsgrensen der de kan.
Jeg kjører alltid i 84, uansett bil. (i 80 sone)

Jeg har aldri skjønt hvordan trafikkreglene har blitt et regelverk som folk uoppfordret opplyser om at de bryter og samtidig oppfordrer alle andre til å bryte. Har dere samme holdning til andre lover og regler? Det er like ulovlig å bryte trafikkreglene som å naske i butikken, men du ser aldri noen oppfordre til å gjøre det, eller skryte av at de gjør det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Da burde du for lengst å tappet noen ganger på CC-spaken, sånn at du kjørte noen km over.
Under 80 betyr at du maks kjørte i 79 i 80 sonen, når du burde ligge i minst 82.

Lastebiler kjører alltid over fartsgrensen der de kan.
Jeg kjører alltid i 84, uansett bil. (i 80 sone)

Hvorfor? Hvorfor "burde" jeg kjøre litt over? På en 4 timers kjøretur bryr det meg fint lite om jeg kommer frem noen minutter før. Viktigste er at jeg kommer trygt frem.

Faktisk, på samme kjøretur var jeg latterlig nærme å kjøre på en elg. I mørket stod den plutselig midt i kjørefeltet mitt. Ble en kraftig nødbrems, og stoppet med en halvmeters margin. "Det du klarer å stoppe for i 80 km/t vil du treffe i 50 km/t hvis du kjører i 90 km/t." har jeg lært. Så hadde jeg kjørt raskere hadde jeg smelt hardt inn i den elgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er så mange som ikke skjønner at man har vikeplikt for biler som allerede er i rundkjøringer. Værst i 2 felts rundkjøringer når biler kommer til venstre for en. Det er kanskje litt vanskelig å holde styr på hvem som kom først inn så hadde vel blitt delt skyld.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (På 13.12.2022 den 10.12):

Forrige helg.

image.thumb.png.a6e11d7d6a7595a9dd0ce7127cfc52d8.png

Jeg har kjørt med cruise-control satt på 84 leeenge, bittelitt under 80 på gps. Sakte men sikkert har en lastebil kommet nærmere bak. Den kjørte sikkert 1 km/t raskere enn meg, den brukte flere minutter på å nærme seg. Så kommer vi hit i det lastebilen har tatt meg igjen, og det blir straks to felt. I stedet for å vente 20 sekunder på at det blir to felt og han kan passere, legger han seg heeeelt i rumpa og begynner å tute og blinke med alle lysene sine. Dette er om kvelden, så blender ganske mye. Helt psyko oppførsel helt til det blir to felter og jeg kan legge meg ut.

Så i enhver diskusjon jeg leser noe fra en lastebilsjåfør, antar jeg egentlig automatisk at de lyver om situasjonen. Kjører som idioter.

Kjører selv lastebil og kan bekrefte at det stemmer at noen lastebilsjåfører er blåst. Noen av holdningene blant de av mine kolleger jeg prater med er omtrent som en gjengs Fox-news lytter og alt handler om hvor fantastiske de er og hvor elendige alt og alle er.

Jeg opplever stadig det du gjorde mens jeg kjører tungt og langt vogntog i bakkete og svingete terreng. Blinking og tuting selv om det ikke finnes gode muligheter for å slippe forbi og de maks taper sekunder totalt sett før neste gode mulighet. Farlige forbikjøringer og alt for høy fart. Legger seg over i svinger de ikke ser utgangen av for å kunne makse hastighet. De ødelegger for resten av oss.

Men jeg kan betrygge deg (eller kanskje ikke) med at de fleste er greie og oppfører seg omtrent som alle andre i trafikken. 

Det finnes en eller to av dem her på forumet og, som du sikkert har merket. 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er definitivt mange idioter ute i trafikken, og du finner dem i alle kjøretøy. 

Kjører selv lastebil og svært mye varebil med henger i Oslo-Bærum-Asker-området, og det er jammen mye rart jeg observerer i løpet av en arbeidsdag. Noen ganger er også jeg idioten, men uten å høres alt for selvgod ut, så er det rimelig sjeldent mtp antall kilometer jeg kjører i året.

Noen spesielle og tidvis dagligdagse observasjoner fra meg: 

  • Billist bråbremser i venstre felt på E18 ut av Oslo med en ambulanse i utrykning bak seg. Bilen stanser helt, og ambulansen må nå tilbake i midtre felt, som, er fullt, for å komme seg forbi. 
  • Mange billister kjører ut på motorveg uten å øke farten og flette i samme fart som øvrig trafikk. Og blir gjerne liggende i maks 60 i midtre/venstre felt når de eeendelig har klart å presse seg inn i en kø som kjører fortere enn dem.
  • Snø i luften? Glem å kjøre over 50, uansett fartsgrense. Ser det ut som snø på veien? 40 holder i massevis!!
  • Lastebil som skrur på blinklyset i god tid? LA MEG BARE ØKE FARTEN OG PLASSERE MEG I BLINDSONEN PÅ 32T...

 

Lenke til kommentar
On 11/29/2022 at 3:00 PM, skaftetryne32 said:

Den fornuftige sjåføren har jo egentlig ikke noe annet valg enn å senke farten ytterligere, for å selv ikke bli hardt skadet om noe skulle skje å man blir tvunget til nødbrems, så får idioten bare kjøre forbi der det passer.

En ansvarlig sjåfør innser at sjåføren bak oppfører seg irrasjonelt. En sjåfør som kjører på bilfangeren vil ofte ta flere dårlige beslutninger. Man tar derfor ansvar for å proaktivt motvirke mulige ulykker. Det er ikke ved å senke farten, som vil øke frustrasjonen, men å kjøre inn til siden hvis mulig (busslomme) og slippe vedkommende forbi. 

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (10 minutter siden):

Det er ikke ved å senke farten, som vil øke frustrasjonen, men å kjøre inn til siden hvis mulig (busslomme) og slippe vedkommende forbi. 

Det er ikke busslommer strødd rundt overalt, om personen som ligger på støtfangeren i f.eks en 80 sone og man holder fartsgrensene så er det eneste fornuftige å senke farten, tenk om det oppstår en situasjon ? En elg eller et menneske eller en hvilken som helst grunn til og måtte ta en nødbrems, bilen bak  vil da krasje inn i den fornuftige sjåføren og utsette den for stor fare, skal man bare vente til det dukker opp enn lomme og håpe man ikke blir myrdet av et rasshøl i mellomtiden, det er kanskje lite sannsynlig, men det er bare tåpelig og sette sitt eget liv i fare bare fordi man har en kriminell på ræva som ikke tenker på andre menneskers liv, jeg ser ingen god grunn til og rette meg etter den kriminelle idioten bare så den ikke skal bli enda mer frustrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...