del_diablo Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 "Nygård fortel at han trådde på gassen for å få lastebilen til å halde seg bak" Ah, det gjør man ikke. Er det så ille slipper man gassen og lar bilen trille til stopp. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Det er klart at det utføres mange farlige forbikjøringer, men det blir ikke bedre om andre trafikanter finner ut at de skal oppføre seg som barn og være med på å gjøre forbikjøringen enda farligere enn den allerede er. Her har lastebilsjåføren gitt flere signal om at han vil forbi, og da kjører man ut til siden og slipper forbi. Det er ikke bilisters oppgave å leke politi eller sperre for andre. Han idioten som filmet seg selv i denne situasjonen gir faktisk gass i det han merker at lastebilen kommer opp på siden hans. Det er ikke før han ser bussen komme i mot at han tar til vettet og bremser ned. Begge burde miste førerkortet her. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Forrige helg. Jeg har kjørt med cruise-control satt på 84 leeenge, bittelitt under 80 på gps. Sakte men sikkert har en lastebil kommet nærmere bak. Den kjørte sikkert 1 km/t raskere enn meg, den brukte flere minutter på å nærme seg. Så kommer vi hit i det lastebilen har tatt meg igjen, og det blir straks to felt. I stedet for å vente 20 sekunder på at det blir to felt og han kan passere, legger han seg heeeelt i rumpa og begynner å tute og blinke med alle lysene sine. Dette er om kvelden, så blender ganske mye. Helt psyko oppførsel helt til det blir to felter og jeg kan legge meg ut. Så i enhver diskusjon jeg leser noe fra en lastebilsjåfør, antar jeg egentlig automatisk at de lyver om situasjonen. Kjører som idioter. 4 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 En strålende vakker dag er det en sivil politibil han legger seg i rumpa på slik som det. 1 2 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) FrihetensRegn skrev (1 time siden): Det er klart at det utføres mange farlige forbikjøringer, men det blir ikke bedre om andre trafikanter finner ut at de skal oppføre seg som barn og være med på å gjøre forbikjøringen enda farligere enn den allerede er. Her har lastebilsjåføren gitt flere signal om at han vil forbi, og da kjører man ut til siden og slipper forbi. Det er ikke bilisters oppgave å leke politi eller sperre for andre. Han idioten som filmet seg selv i denne situasjonen gir faktisk gass i det han merker at lastebilen kommer opp på siden hans. Det er ikke før han ser bussen komme i mot at han tar til vettet og bremser ned. Begge burde miste førerkortet her. Nja. Det ser jo ut som han følger greit med trafikken foran. Da gir det liten mening å slippe forbi en som ligger bak. Dette må også lastebilen ha sett. Kanskje bilføreren holdt noen meter for stor avstand, men på et sånt føre er dette helt innafor tenker jeg. (Ser ut som han ligger ca 3 sekunder bak) I tillegg var ikke fartsøkningen særlig stor. Det virket jo som lastebilen flere ganger hadde blinket og lagt seg ut. Da er det innafor å øke farten for å ta igjen trafikken forfra og for å prøve å blidgjøre hissigproppen bak. Han gjorde det nok litt sent, det kan jeg være enig i. Og når lastebilen var oppe på siden, slakket han av, men igjen kunne han kanskje gjort det litt tidligere. Mulig ikke bilføreren oppførte seg 100% bra, men det gir likevel ikke en stor lastebil noen rett til å foreta en slik farlig forbikjøring i en sving, og på et føre som ser ut som det fort kan bli glatt på enkeltpartier. Edit: Når det ligger en slik idiot bak, blir man fort stresset. Man skal også kjøre på en måte som ikke stresser andre trafikanter og kan føre til farlige situasjoner. Dette er nok mye av årsaken til en ikke 100% korrekt oppførsel av foranliggende bil. Lastebilsjåføren bør helt klart miste lappen. Endret 13. desember 2022 av KalleKanin 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) Om jeg har et kjøretøy bak som presser og holder liten avstand, blinker jeg til høyre, legger meg til høyre og sakker rolig ned farten. Det er ikke vanskelig, er relativt trygt, og taper ikke mye tid. Å risikere andres liv ved å være sta og opprettholde et unødvendig road rage scenario over tid er idiotisk. Forbikjøring er lovlig og trygt, så lenge man samarbeider i trafikken. Tåler man ikke å bli forbikjørt, har man ingenting på veien å gjøre. Endret 13. desember 2022 av FrihetensRegn 2 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Hvis noen kjører sånn rett bak meg så slipper jeg de forbi hvis det er mulig, men det er ikke alltid det. Det finnes lange strekninger uten forbikjøringsmuligheter på mange veier. Dessuten synes jeg ikke argumentet om at det bare er å slippe de forbi holder helt. De kommer fortsatt til å kjøre uforsvarlig og det eneste man egentlig oppnår er å sende problemet videre til nestemann vedkommende måtte ta igjen. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Matsemann skrev (2 timer siden): Jeg har kjørt med cruise-control satt på 84 leeenge, bittelitt under 80 på gps. Sakte men sikkert har en lastebil kommet nærmere bak. Den kjørte sikkert 1 km/t raskere enn meg Da burde du for lengst å tappet noen ganger på CC-spaken, sånn at du kjørte noen km over. Under 80 betyr at du maks kjørte i 79 i 80 sonen, når du burde ligge i minst 82. Lastebiler kjører alltid over fartsgrensen der de kan. Jeg kjører alltid i 84, uansett bil. (i 80 sone) Lenke til kommentar
Populært innlegg koots Skrevet 13. desember 2022 Populært innlegg Del Skrevet 13. desember 2022 Det er ingenting kritikkverdig i å ligge i 79 i 80-sona 10 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Dubious skrev (2 timer siden): Da burde du for lengst å tappet noen ganger på CC-spaken, sånn at du kjørte noen km over. Under 80 betyr at du maks kjørte i 79 i 80 sonen, når du burde ligge i minst 82. Lastebiler kjører alltid over fartsgrensen der de kan. Jeg kjører alltid i 84, uansett bil. (i 80 sone) Jeg har aldri skjønt hvordan trafikkreglene har blitt et regelverk som folk uoppfordret opplyser om at de bryter og samtidig oppfordrer alle andre til å bryte. Har dere samme holdning til andre lover og regler? Det er like ulovlig å bryte trafikkreglene som å naske i butikken, men du ser aldri noen oppfordre til å gjøre det, eller skryte av at de gjør det. 6 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Dubious skrev (2 timer siden): Da burde du for lengst å tappet noen ganger på CC-spaken, sånn at du kjørte noen km over. Under 80 betyr at du maks kjørte i 79 i 80 sonen, når du burde ligge i minst 82. Lastebiler kjører alltid over fartsgrensen der de kan. Jeg kjører alltid i 84, uansett bil. (i 80 sone) Hvorfor? Hvorfor "burde" jeg kjøre litt over? På en 4 timers kjøretur bryr det meg fint lite om jeg kommer frem noen minutter før. Viktigste er at jeg kommer trygt frem. Faktisk, på samme kjøretur var jeg latterlig nærme å kjøre på en elg. I mørket stod den plutselig midt i kjørefeltet mitt. Ble en kraftig nødbrems, og stoppet med en halvmeters margin. "Det du klarer å stoppe for i 80 km/t vil du treffe i 50 km/t hvis du kjører i 90 km/t." har jeg lært. Så hadde jeg kjørt raskere hadde jeg smelt hardt inn i den elgen. 2 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Det er så mange som ikke skjønner at man har vikeplikt for biler som allerede er i rundkjøringer. Værst i 2 felts rundkjøringer når biler kommer til venstre for en. Det er kanskje litt vanskelig å holde styr på hvem som kom først inn så hadde vel blitt delt skyld. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Religiøs er jeg ikke, men skulle det vise seg å eksistere guder så håper jeg det er et meget spesielt ekstra kjipt helvete for folk som ikke greier å bruke blinklys, kaste bort andre mennesker sin tid på den måten når bruk av blinklys er så enkelt å burde være en automatisk greie. 5 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 14. desember 2022 Del Skrevet 14. desember 2022 (endret) Matsemann skrev (På 13.12.2022 den 10.12): Forrige helg. Jeg har kjørt med cruise-control satt på 84 leeenge, bittelitt under 80 på gps. Sakte men sikkert har en lastebil kommet nærmere bak. Den kjørte sikkert 1 km/t raskere enn meg, den brukte flere minutter på å nærme seg. Så kommer vi hit i det lastebilen har tatt meg igjen, og det blir straks to felt. I stedet for å vente 20 sekunder på at det blir to felt og han kan passere, legger han seg heeeelt i rumpa og begynner å tute og blinke med alle lysene sine. Dette er om kvelden, så blender ganske mye. Helt psyko oppførsel helt til det blir to felter og jeg kan legge meg ut. Så i enhver diskusjon jeg leser noe fra en lastebilsjåfør, antar jeg egentlig automatisk at de lyver om situasjonen. Kjører som idioter. Kjører selv lastebil og kan bekrefte at det stemmer at noen lastebilsjåfører er blåst. Noen av holdningene blant de av mine kolleger jeg prater med er omtrent som en gjengs Fox-news lytter og alt handler om hvor fantastiske de er og hvor elendige alt og alle er. Jeg opplever stadig det du gjorde mens jeg kjører tungt og langt vogntog i bakkete og svingete terreng. Blinking og tuting selv om det ikke finnes gode muligheter for å slippe forbi og de maks taper sekunder totalt sett før neste gode mulighet. Farlige forbikjøringer og alt for høy fart. Legger seg over i svinger de ikke ser utgangen av for å kunne makse hastighet. De ødelegger for resten av oss. Men jeg kan betrygge deg (eller kanskje ikke) med at de fleste er greie og oppfører seg omtrent som alle andre i trafikken. Det finnes en eller to av dem her på forumet og, som du sikkert har merket. Endret 14. desember 2022 av Sexylubb1 5 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 15. desember 2022 Del Skrevet 15. desember 2022 Det er definitivt mange idioter ute i trafikken, og du finner dem i alle kjøretøy. Kjører selv lastebil og svært mye varebil med henger i Oslo-Bærum-Asker-området, og det er jammen mye rart jeg observerer i løpet av en arbeidsdag. Noen ganger er også jeg idioten, men uten å høres alt for selvgod ut, så er det rimelig sjeldent mtp antall kilometer jeg kjører i året. Noen spesielle og tidvis dagligdagse observasjoner fra meg: Billist bråbremser i venstre felt på E18 ut av Oslo med en ambulanse i utrykning bak seg. Bilen stanser helt, og ambulansen må nå tilbake i midtre felt, som, er fullt, for å komme seg forbi. Mange billister kjører ut på motorveg uten å øke farten og flette i samme fart som øvrig trafikk. Og blir gjerne liggende i maks 60 i midtre/venstre felt når de eeendelig har klart å presse seg inn i en kø som kjører fortere enn dem. Snø i luften? Glem å kjøre over 50, uansett fartsgrense. Ser det ut som snø på veien? 40 holder i massevis!! Lastebil som skrur på blinklyset i god tid? LA MEG BARE ØKE FARTEN OG PLASSERE MEG I BLINDSONEN PÅ 32T... Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 15. desember 2022 Del Skrevet 15. desember 2022 En spesiell hyllest til vedkommende som hadde stoppa midt i en bratt og glatt bakke. Selvsagt kom det bil imot, så da ble det stopp på meg også og jeg kom meg bare såvidt forbi. Håper vedkommende ikke kom seg videre i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. desember 2022 Del Skrevet 20. desember 2022 Det skrives at det er glatt, så kan en lure på hvorfor det ikke er påbudt med kjetting i biler under 3500kg. Jeg har kjetting i bilen. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. desember 2022 Del Skrevet 20. desember 2022 (endret) On 11/29/2022 at 3:00 PM, skaftetryne32 said: Den fornuftige sjåføren har jo egentlig ikke noe annet valg enn å senke farten ytterligere, for å selv ikke bli hardt skadet om noe skulle skje å man blir tvunget til nødbrems, så får idioten bare kjøre forbi der det passer. En ansvarlig sjåfør innser at sjåføren bak oppfører seg irrasjonelt. En sjåfør som kjører på bilfangeren vil ofte ta flere dårlige beslutninger. Man tar derfor ansvar for å proaktivt motvirke mulige ulykker. Det er ikke ved å senke farten, som vil øke frustrasjonen, men å kjøre inn til siden hvis mulig (busslomme) og slippe vedkommende forbi. Endret 20. desember 2022 av Theo343 (takk for meg) Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 20. desember 2022 Del Skrevet 20. desember 2022 Da skyver man vel problemet til neste bil som tas igjen av han irrasjonelle fyren som ligger i fangeren på bilen foran... Litt feil å legge ansvaret på bilene som bør hindre å bli påkjørt bakfra. 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 20. desember 2022 Del Skrevet 20. desember 2022 Theo343 (takk for meg) skrev (10 minutter siden): Det er ikke ved å senke farten, som vil øke frustrasjonen, men å kjøre inn til siden hvis mulig (busslomme) og slippe vedkommende forbi. Det er ikke busslommer strødd rundt overalt, om personen som ligger på støtfangeren i f.eks en 80 sone og man holder fartsgrensene så er det eneste fornuftige å senke farten, tenk om det oppstår en situasjon ? En elg eller et menneske eller en hvilken som helst grunn til og måtte ta en nødbrems, bilen bak vil da krasje inn i den fornuftige sjåføren og utsette den for stor fare, skal man bare vente til det dukker opp enn lomme og håpe man ikke blir myrdet av et rasshøl i mellomtiden, det er kanskje lite sannsynlig, men det er bare tåpelig og sette sitt eget liv i fare bare fordi man har en kriminell på ræva som ikke tenker på andre menneskers liv, jeg ser ingen god grunn til og rette meg etter den kriminelle idioten bare så den ikke skal bli enda mer frustrert. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå