Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Paragraf 5.3, Forskrift om kjørende og gående trafikk:

Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Her er det faktisk en regel som gjør det ulovlig å sykle i felt slik mange sykkelklubber overraskende nok tror er lovlig.
Unntaket er riktignok på arrangement/ritt hvor veien er stengt/begrenset for alminnelig trafikk.
Det er dog tillat å samle seg om man er flere som sykler til et felt om det er oversiktlig og god sikt fremover mtp å gjøre det lettere å kjøre forbi. Ellers skal syklister, som andre i trafikken, holde avstand.

Paragraf 12.4, Forskrift om kjørende og gående trafikk:

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Her har man faktiske regler på at man, så lenge man er av en gruppe i trafikken som ikke kan opprettholde fartsgrensen, skal vike og/eller stanse om folk ønsker å komme forbi. Når man da snakker en fartsdifferanse som i enkelte lengre motbakker populært brukt av syklister på opp mot 70km/t så er det nok enkelte som kanskje burde velge andre ruter, bruke gang og sykkelvei eller regelrett kjøpe seg en spinningsykkel så vi andre slipper å måtte være offer for de idiotene som er mer opptatt av sin egen puls og tidsbruk enn medtrafikantene.

Det er jo selvfølgelig ikke slik at syklister skal hoppe til siden så fort det kommer en bil, men jo høyere differanse i fart jo oftere burde syklister bruke sine muligheter til å slippe medtrafikantene forbi.

Når det er sagt da, så opplever jeg selv sjeldent noe problemer med bilister når jeg selv er ute å sykler og det er heldigvis ikke alle syklister som er tomme i hodet, snarere motsatt. Jeg har og bitt meg merke i at neste generasjon med syklister virker til å ha mer respekt og forståelse for trafikken og trafikkbildet enn sine foreldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Uansett hvor viktig det er å holde rundetider og makspuls"

 

HAM:

Rent vås, som resten av innlegget ispedd en stor dose inkompetanse.

"It's hard to have an rational argument with a smart person, but it's damn near impossible with a stupid person."

Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity..

Så da er det vel bare å fortsette å heve seg over trafikkregler og samarbeid på veien. Det nyter nok fellesskapet godt av.

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Paragraf 5.3, Forskrift om kjørende og gående trafikk:

Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Her er det faktisk en regel som gjør det ulovlig å sykle i felt slik mange sykkelklubber overraskende nok tror er lovlig.

Unntaket er riktignok på arrangement/ritt hvor veien er stengt/begrenset for alminnelig trafikk.

Det er dog tillat å samle seg om man er flere som sykler til et felt om det er oversiktlig og god sikt fremover mtp å gjøre det lettere å kjøre forbi. Ellers skal syklister, som andre i trafikken, holde avstand.

 

Paragraf 12.4, Forskrift om kjørende og gående trafikk:

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Her har man faktiske regler på at man, så lenge man er av en gruppe i trafikken som ikke kan opprettholde fartsgrensen, skal vike og/eller stanse om folk ønsker å komme forbi. Når man da snakker en fartsdifferanse som i enkelte lengre motbakker populært brukt av syklister på opp mot 70km/t så er det nok enkelte som kanskje burde velge andre ruter, bruke gang og sykkelvei eller regelrett kjøpe seg en spinningsykkel så vi andre slipper å måtte være offer for de idiotene som er mer opptatt av sin egen puls og tidsbruk enn medtrafikantene.

Det er jo selvfølgelig ikke slik at syklister skal hoppe til siden så fort det kommer en bil, men jo høyere differanse i fart jo oftere burde syklister bruke sine muligheter til å slippe medtrafikantene forbi.

 

Når det er sagt da, så opplever jeg selv sjeldent noe problemer med bilister når jeg selv er ute å sykler og det er heldigvis ikke alle syklister som er tomme i hodet, snarere motsatt. Jeg har og bitt meg merke i at neste generasjon med syklister virker til å ha mer respekt og forståelse for trafikken og trafikkbildet enn sine foreldre.

 

 

"Her er det faktisk en regel som gjør det ulovlig å sykle i felt slik mange sykkelklubber overraskende nok tror er lovlig"

Et prakteksempel på direkte feiltolkning av regelverket! Det virker for utrolig til å være sant, men det er altså mulig å tolke noe så feil?

 

Statens vegvesen kan dog oppklare det for deg:

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Kronikker/innlegg-joda-det-er-faktisk-tillatt-%C3%A5-sykle-to-i-bredden

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

"Uansett hvor viktig det er å holde rundetider og makspuls"

 

HAM:

Rent vås, som resten av innlegget ispedd en stor dose inkompetanse.

"It's hard to have an rational argument with a smart person, but it's damn near impossible with a stupid person."

Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity..

Så da er det vel bare å fortsette å heve seg over trafikkregler og samarbeid på veien. Det nyter nok fellesskapet godt av.

 

Jeg har som sagt ikke sett noe sted at jeg oppfordrer til annet enn godt samarbeid og lovlig ferdsel i trafikken :).

 

"sincere ignorance and conscientious stupidity."

Det er virkelig godt at du påpeker og innser det. Man ser klare eksempler på det her.

- "Uansett hvor viktig det er å holde rundetider og makspuls"

- "Her er det faktisk en regel som gjør det ulovlig å sykle i felt slik mange sykkelklubber overraskende nok tror er lovlig"

- "Så da er det vel bare å fortsette å heve seg over trafikkregler og samarbeid på veien. Det nyter nok fellesskapet godt av."

 

Trist er det at enkelte aktører bedriver trolling i stor stil for å ødelegge alt grunnlag for dette felleskapet. Når man begynner med "fri fantasi" for å argumentere, da har man for lengst meldt seg ut av en saklig debatt.

 

Det forstyrrende med det hele er at enkelte bilister ikke har forstått ansvaret det innebærer å sitte bak rattet. Det alene bør diskvalifisere retten til førerkortet.

Jeg har kjørt bil i ca. 30 år og syklet i 5 (med unntak av barneårene), jeg har aldri noensinne utsatt syklister eller gående for fare selv om det  noen ganger kan være frustrerende å måtte foreta nedbremsinger og så vente på mulighet til forbikjøring. Som de fleste normale mennesker kan man bli frustrert til tider, men stopper det ikke der bør man revurdere egen evne til å kjøre bil. Et førerkort er tross alt ingen menneskerett.

 

Slik tilstanden er på norske veier akkurat nå (blir stadig mer hasardiøs og neddummet) så kan jeg ikke annet enn oppfordre alle syklister til å ha høyoppløselig kamera montert på sykkelen i begge retninger og sørge for at all farlig og livstruende oppførsel blir anmeldt. Da har også familien fellende bevis om det tragiske skulle skje. Fornuften ser ut til å forlengst ha forlatt trafikken.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Her er det faktisk en regel som gjør det ulovlig å sykle i felt slik mange sykkelklubber overraskende nok tror er lovlig"

Et prakteksempel på direkte feiltolkning av regelverket! Det virker for utrolig til å være sant, men det er altså mulig å tolke noe så feil?

 

Statens vegvesen kan dog oppklare det for deg:

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Kronikker/innlegg-joda-det-er-faktisk-tillatt-%C3%A5-sykle-to-i-bredden

 

Nå kanskje du burde lese innlegget du kritiserer litt bedre også, fordi argumentet mot at felt var lovlig gikk på avstanden mellom syklende i lengderetning og ikke på at de ikke kunne ligge 2 i bredden.

 

Posten du svarte på snakket ikke om 2 i bredden i det hele tatt.

 

I lenken du postet burde du bemerke deg denne setningen: "Både syklister og bilister har like rettigheter til vegen, men de har også samme plikter, nemlig å følge trafikkreglene og ta hensyn til hverandre."

 

Sammen med rettigheten følger det plikter, og spesielt for sykler som ikke kan følge fartsgrensen på mange veier vil det i mange tilfeller si å vike for bilisten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Posten du svarte på snakket ikke om 2 i bredden i det hele tatt.

Jeg har sjelden eller aldri sett et felt som ikke innebærer å sykle 2 i bredden. Hvorfor? Årsaken til at man sykler i felt er av aerodynamiske grunner og i dette er "2 i bredden" der det er mulig en implisitt  faktor.

 

I lenken du postet burde du bemerke deg denne setningen: "Både syklister og bilister har like rettigheter til vegen, men de har også samme plikter, nemlig å følge trafikkreglene og ta hensyn til hverandre." 

Du må gjerne påpeke hvor det stadfestes at det er ulovlig å sykle i felt på offentlig vei?

 

og spesielt for sykler som ikke kan følge fartsgrensen på mange veier vil det i mange tilfeller si å vike for bilisten.

Er dette en unntaksplikt du har opprettet spesielt for syklister eller gjelder det også andre som ferdes under fartsgrensen som mopeder? Hva ser du for deg i denne plikten? At en syklist skal stoppe og gå ut av veien hver gang det kommer en bil bakfra? Det er rimelig vanlig praksis å svinge innom bussholdeplasser og gangveier der det er forsvarlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du leser fortsatt ikke det han skriver/siterer


https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§5
Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Poenget er at syklister i felt ligger så tett hverandre i kjøreretningen at dersom en syklist blir nødt til å bråbremse vil ikke syklisten bak klare å stanse. Dette er i strid med trafikkreglene. 

Endret av Sveern
Lenke til kommentar

"Her er det faktisk en regel som gjør det ulovlig å sykle i felt slik mange sykkelklubber overraskende nok tror er lovlig"

Et prakteksempel på direkte feiltolkning av regelverket! Det virker for utrolig til å være sant, men det er altså mulig å tolke noe så feil?

 

Statens vegvesen kan dog oppklare det for deg:

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Kronikker/innlegg-joda-det-er-faktisk-tillatt-%C3%A5-sykle-to-i-bredden

Lenken du henviser til tar kun for deg det å sykle i bredden. Så vidt jeg vet begrenses antallet i bredden av sikkerhetsone syklister bør ha, og slik sett gir dette rom for 2.

 

Nå var det heller ikke dette jeg siktet og det burde ha kommet klart frem om du faktisk leste innlegget mitt. Jeg har heller ikke sett statens vegvesen, og andre interesseorganisasjonen rundt trafikksikkerhet bruke ordet feltsykling når det er snakk om hvor mange man kan ligge i bredden. Lenken din nevner feks felt bare en gang, og det er når det er snakk om gangfelt.

 

Det jeg siktet til var større grupper som syklet sammen som man ofte ser i trafikkbildet.

 

 

Når man først snakker om misforståelser bør en først ha gått ut av glasshuset før man begynner å kaste steiner..

 

 

E: Ser først nå at vi diskuterer dette i tråden "trafikalsk klagemur". Jeg stopper opp med diskusjonen her for min del, dog er interessen for å diskutere dette videre så kan vi ta i bruk en av de andre trådene som faktisk omhandler temaet.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

 

Tetter seg til med svett kø over Langangenbrua på E18 i Porsgrunn - gleder meg til de er ferdige med det prosjektet der...

 

Pendler Arendal Oslo litt for oftere enn det jeg har lyst til å si, og herregud som jeg er lei av Langangenbrua nå. Og omkjøringen i Brevik, og tunellarbeidet ved Grelland.

Har gitt opp tilværelsen i Grenland for en stund, takk for hjemmekontor på utfartsdager.

 

 

Det tror jeg du gjør deg lurt i. Lite trafikk på veiene i dag, men etter Brevik/Porsgrunn ble det relativt tett i tett, og selvfølgelig så kan du jo gjette på hvor det hopet seg opp. 

 

Vikeplikt skilt. Det 'ække så vanskelig å forstå, men noen klarer det bare ikke. 

Lenke til kommentar

Kanskje ikke rett tråd, men jeg ble vitne til en kar bak meg ut på E6 etter jobb idag som var veldig ivrig på gassen, jeg fikk lagt meg foran en lastebil i "flettefeltet" og vedkommende bak meg prøvde seg på en hasardiøs manøver på å legge seg mellom lastebilen og meg uten hell.

 

Så er det en lang oppoverbakke med forbikjøringsfelt litt bortenfor på en del hundre meter hvor jeg ligger i 90+ i 80 sona og vedkommende bak meg dundrer forbi hele rekka oppover, han kjører minst i 120++. Så kommer det en A4 med noe som ser ut som en mann i "rånestilling", sitter nærmest å henger med seteryggen lagt bakover med EN hånd på rattet, men jeg klarte ikke se noen i passasjersete. Så kommer blålysene på for han skal jo ta igjen den bilen som lå bak meg tidligere, så 3-4 biler må vike for sivil UP bilen. 5-6km bortenfor har UP stoppa bilen på en lomme.

 

Så det jeg lurer på. Er ikke Politiet, da spesielt UP alltid to mann i bilene? Kjører de med en mann gjemt i baksetet så det skal se ut som de er ute å råner? Så helt merkelig ut den stillinga til han karen inni der, og jeg er nesten helt sikker på at det ikke satt noen i passasjersete, evt satt han gjemt bak B-stolpa.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ok, da vet jeg det :)

 

De har en fast plass ut på E6 her hvor de står å følger med, dette er rett etter hvor nevnte forbikjøringsfelt starter, og her er det mange som er tunge på gassen, holdt å å drite meg ut selv en gang selvom jeg vet de står her ofte. lang oppover bakke på litt over 1km.

 

Audi A4 går igjen virker det som. denne her var en blå CF registrert med noen halvstore hjul.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ok, da vet jeg det :)

 

De har en fast plass ut på E6 her hvor de står å følger med, dette er rett etter hvor nevnte forbikjøringsfelt starter, og her er det mange som er tunge på gassen, hold på å drite meg ut selv en gang selvom jeg vet de står her ofte. lang oppover bakke på litt over 1km.

 

Audi A4 går igjen virker det som. denne her var en blå CF registrert med noen halvstore hjul.

Ja de har en del faste plasser de bruker å spane. Det har jeg lagt merke til selv. 

Lenke til kommentar

Jeg er så lei fotobokser. De ødelegger flyten på veien og skaper ikke annet enn frustrasjon. Og de ligger ikke der det er farlig å kjøre forbi, som i svinger eller smale veier av dårlig kvalitet, nei, de står der veien er ekstra god, brei, rett og med gode muligheter til å komme seg forbi trege kjøretøy. Det er bare en eneste stor inntektskilde for staten og pest og plage for oss som kunne tenkt oss å faktisk ha god flyt i trafikken.

 

I går kjørte jeg på en motorvei som er spekket av fotobokser og kom bak en idiot som er redd for bot og dermed kjører 74 km/t i 80 sonen. Så jeg legger meg over i venstrefeltet for å kjøre forbi, men tør ikke kjøre fortere enn 85 km/t for å unngå bot. Så gir idioten i høyrefeltet gass etter vi passerer fotoboksen og så ligger vi der, to biler rett atmed hverandre bortover på en ellers tom motorvei, rett over 80 km/t. Hadde ikke de fotoboksene vært der, hadde han fulgt fartsgrensen eller jeg kunne gitt gass, komt opp i 120 km/t og kjørt forbi, lagt meg over i høyrefeltet og alt hadde vært fint.

 

Jeg har faktisk fått med meg at det har skjedd ulykker på motorvei fordi folk er for redd til å gi gass for å komme seg forbi f.eks. en lastebil eller buss med farlig blindsone. Fjern fotoboksene, få tryggere veier.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...