Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det skal vel ikke stå "alle andre" men gjennomsnittet.

 

98% av menn mener de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet"

98% av kvinner mener de er dårligere sjåfører enn gjennomsnittet"

 

Dermed er logikken på plass og vi kan konkludere med at de aller fleste (menn og kvinner), mener menn er bedre sjåfører enn kvinner. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant. En annen ting eg har lagt merke til er bruk av nødblink. Har sett i utlandet at sistemann i en uforutsett kø alltid setter på nødblink. Dette prøvde eg og i går da eg måtte stoppe i en kø forårsaket av trefelling(tror kraftselskapene har fått fart på seg nå). Når det kom en ny bil bak så slo eg av nødblinken. Han bak satte naturlig nok ikke på sin, men dette synes eg er en såpass god indikator på mørke høstkvelder at flere burde gjøre.

 

Eller burde eg holde meg til Norsk veikultur og droppe det?

 

 

Dette gjorde jeg fra første dag jeg satt meg inn i rattet, hvorfor veit jeg aldri men var et sted jeg leste om på et nettsted som var engelsk og etter det tok jeg det inn for meg. Jeg gjør det hvis det blir full stopp foran meg og eventuelt kø foran meg. Hender faktisk at folk bak meg har gjort det samme etterhvert :). En gang var vi vel to biler som hadde nødblink på etter hverandre ettersom var en ulykke foran hos.

 

Men idiot av en lastebil som ikke gadd å sleppe meg inn på motorveien! Jeg skulle på motorveien ved tusenfryd, ingen biler i venstre felt men så ut som lastebilen bremset litt for å så gasse på og måtte jo bremse ned til nesten 0km for å ikke bli kjørt på siden eller i ræva.. Sto på tuten, men det kom jo nå biler bak og jeg måtte jo legge meg inn på motorveien i hele 30 km ettersom hadde ikke mer fart strekning å ta på fordi da hadde jeg smelt inn i tunnelen. Dette er imot Ås og ikke mot Oslo...

Lenke til kommentar

Det skal vel ikke stå "alle andre" men gjennomsnittet.

 

98% av menn mener de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet"

98% av kvinner mener de er dårligere sjåfører enn gjennomsnittet"

 

Dermed er logikken på plass og vi kan konkludere med at de aller fleste (menn og kvinner), mener menn er bedre sjåfører enn kvinner. :)

:thumbup:

Lenke til kommentar

Dette gjorde jeg fra første dag jeg satt meg inn i rattet

 

Hæ? :tease:

 

Men idiot av en lastebil som ikke gadd å sleppe meg inn på motorveien! Jeg skulle på motorveien ved tusenfryd, ingen biler i venstre felt men så ut som lastebilen bremset litt for å så gasse på og måtte jo bremse ned til nesten 0km for å ikke bli kjørt på siden eller i ræva.. Sto på tuten, men det kom jo nå biler bak og jeg måtte jo legge meg inn på motorveien i hele 30 km ettersom hadde ikke mer fart strekning å ta på fordi da hadde jeg smelt inn i tunnelen. Dette er imot Ås og ikke mot Oslo...

 

Snakker du om påkjørslen hvor E18 møter E6 eller den som kommer litt etter?

 

Hvis det er den første, som er rett utenfor Tusenfryd, har du jo en kilometer å legge deg inn på.

Lenke til kommentar

Var en tur på fjellet i går. Fredagskveld. Mange utålmodige sjåfører, en del lastebiler, snø, minusgrader og redusert sikt. Eg havnet bak tre lastebiler og innsåg fort at her kom eg ikke forbi med det første, og la meg litt bak. 60km/t i 80-sone.

 

Etter noen minutter dukker det opp et par lys i speilet mitt. Nærmere og nærmere. En stor SUV. Akseptabel avstand.

 

Etter noen minutter til fikk eg et par blink med langlysene. Eg forstod jo hva vedkommende siktet til, men i realiteten kan eg ikke forstå om vedkommende såg lenger enn 10 meter og faktisk såg de tre lastebilene eg låg bak, eller ikke. Eg tipper vedkommende ikke såg de.

 

På en relativt kort strekning(men oversiktlig, dog ville eg aldri kjørt forbi der) la vedkommende seg ut og deretter inn igjen fremfor meg. Ingen signalisering. Ingen hensyn.

 

Eg kjørte en bil med forhjulstrekk, fire gode vinterdekk og en sjåfør som følte seg trygg på bilen og avpasset farten etter forholdene(sjåføren var meg, bare for å ha det avklart :) ). Den andre bilen var en SUV med Oslo-skilter, og sikkert helårsdekk eller piggfritt(forutinntatt holdning :) ). Eg har forståelse for at en firehjulstrekker KAN(og ofte har) bedre veigrep enn en med kun forhjulsdrift, MEN DET HJELPER IKKE NÅR DET LIGGER TRE LASTEBILER OG BLOKKERER PÅ SVINGETE VEIER!

 

Enden på visa var SUV'en svingte av etter noen kilometer, fortsatt etter å ha ligget bak tre lastebiler. Uten å ha spart et sekund på forbikjøringen. Noen kilometer lenger fremme hjalp lastebilene meg og to biler til bak forbi. Up yous, nærsynt SUV sjåfør :)

 

Ellers var det en lærerik tur(selv etter 9-10 år på veien). Bemerket meg et signal, tror eg, fra lastebiler. Låg bak et par på turen i går og på typisk langstrekninger med forbikjøringsmuligheter så fikk eg inntrykk av at de blinker med bremselysene for å signalisere at det ikke er klart. Eg vet ikke om det stemmer, men eg havnet bak to stk i går som gjorde det samme, og det skyldtes ikke at eg låg for nærme(for det gjorde eg ikke). Og mens de blinket regelmessig med bremselysene så passerte det faktisk biler i motsatt kjørefelt. Når de så satte på høyre blinklys kort la eg meg forsiktig til venstre og der var det faktisk klart. Begge gangene. Kan derfor ikke forstå noe annet enn at dette var bevisst signalisering? Begge lastebilene hadde norske skilter.

Lenke til kommentar
Eg har forståelse for at en firehjulstrekker KAN(og ofte har) bedre veigrep enn en med kun forhjulsdrift,

 

Ingen relasjon til kommentaren din forøvrig, men det du sier over er en utbredt og desverre av og til farlig misforståelse*. Firehjulstrekk gir ikke bedre veigrep for det vi tenker på som kritiske manøvre; unnamanøver/bremsing. Det gir bedre fremkommelighet i.o.m. man lettere får/holder kjøretøyet i gang uten å spinne, men med en gang clutchen er inne er den som enhver annen bil med fire hjul (Ofte dårligere stilt t.o.m. siden de ofte har høyt tyngdepunkt og mye ekstra vekt).

 

firehjulstrekk gir en annen oppførsel ved unnamanøvre, men ikke nødvendigvis mer kontrollerbar (kommer veldig ann på situasjonen og hvordan firhjulssystemet virker).

 

Ved en forbikjøring på vei ser jeg ingen praktisk fordel med firehjulstrekk (Hvis du er i hele tatt nærheten av å spinne p.g.a. aksellerasjonen er neppe forbikjøring noe man skal begi seg ut på)

 

*)Sier ikke at du har misforstått, men kommentaren din kunne henlede til misforståelse.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Skal du forbi på vinterstid og har litt gamp under panseret så er det ikke noe problem å få masse hjulspinn under forbikjøring. Klart det da vil være fordel om det hadde vært firehjulsdrift. Da har man akselerasjon med 4 dekk istedet for 2.

 

Faktisk måtte jeg droppe en forbikjøring sist i dag pga. føret gir for mye hjulspinn. Hadde jeg hatt firehjulsdrift kunne jeg kjørt forbi uten problem.

Lenke til kommentar

Skal du forbi på vinterstid og har litt gamp under panseret så er det ikke noe problem å få masse hjulspinn under forbikjøring. Klart det da vil være fordel om det hadde vært firehjulsdrift. Da har man akselerasjon med 4 dekk istedet for 2.

 

Faktisk måtte jeg droppe en forbikjøring sist i dag pga. føret gir for mye hjulspinn. Hadde jeg hatt firehjulsdrift kunne jeg kjørt forbi uten problem.

Selv om man kan er det ikke sikker man burde.

I min tid som pendler på 90 og begynnelsen av 2000 tallet har jeg hatt mange hårete forbikjøringer vinterstid inkludert flere ganger med breisleng.

Det gikk bra og jeg skremte sikkert vannet av de jeg paserte på denne måten men om det var fornuftig eller lurt er nok en annen sak.

At man kan er ikke det samme som at det er lurt.

For biler med 4 hjulstrekk kan man fort kjøre over evne og kjøretøyets egenskaper for bilen sier ikke så godt fra om hvor glatt føret egentlig er, det drar jo greit i bakkene.

Slikt ender fort nok med uforkjøring i en sving for som sagt over når sentrifugalkreftene begynner å ta så hjelper 4hjulstrekken ingenting.

Har desværres sett dette mere en en gang på glatt vinterføre samt vært med på 2 sånne som pasasjer.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor relevant det er for reelle situasjoner, men man kan da vitterlig kjøre raskere i en sving uten å kjøre ut med 4wd, ihvertfall i situasjoner som presser bilen til det ytterste?

 

AtW

Har du noen fysisk forklaring på det?

 

Du kjører ut i svingen når kreftene som virker på hjulet blir store nok til at de slipper grepet mot underlaget. Statisk og dynamisk friksjon er gitt av dekk, dekktrykk, vekt og veiunderlag (Samt oppheng og demping for dynamisk friksjon). Selv om disse parametrene varierer fra bil til bil så kommer ikke det at du ha dreiemoment på et ekstra sett hjul inn som noen relevant parameter her.

 

Under racingforhold kan 4wd ta deg gjennom hele 'svingsyklusen' raskere ved at du kan aksellerere raskere når du har rettet opp bilen ut av svingen (Men du kan ikke ta høyere laterale G krefter av den grunn).

 

For normal kjøring hvor man heller ønsker å holde jevn fart får dette null å si.

 

Det er desverre en populær myte at man kan kjøre firhjulstrekkere raskere på glatt føre, sannsynligvis skapt av at man opplever mye bedre grep når man skal klatre opp glatte bakker, og av det trekker den feilaktige konklusjonen at man også kan tåle mer i svingen før det slipper.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor relevant det er for reelle situasjoner, men man kan da vitterlig kjøre raskere i en sving uten å kjøre ut med 4wd, ihvertfall i situasjoner som presser bilen til det ytterste?

 

AtW

Har du noen fysisk forklaring på det?

 

Du kjører ut i svingen når kreftene som virker på hjulet blir store nok til at de slipper grepet mot underlaget. Statisk og dynamisk friksjon er gitt av dekk, dekktrykk, vekt og veiunderlag (Samt oppheng og demping for dynamisk friksjon). Selv om disse parametrene varierer fra bil til bil så kommer ikke det at du ha dreiemoment på et ekstra sett hjul inn som noen relevant parameter her.

 

Under racingforhold kan 4wd ta deg gjennom hele 'svingsyklusen' raskere ved at du kan aksellerere raskere når du har rettet opp bilen ut av svingen (Men du kan ikke ta høyere laterale G krefter av den grunn).

 

For normal kjøring hvor man heller ønsker å holde jevn fart får dette null å si.

 

Det er desverre en populær myte at man kan kjøre firhjulstrekkere raskere på glatt føre, sannsynligvis skapt av at man opplever mye bedre grep når man skal klatre opp glatte bakker, og av det trekker den feilaktige konklusjonen at man også kan tåle mer i svingen før det slipper.

Om man legger bilen sidelengs og skrenser under fult hjulspinn er det en teoretisk mulighet for å komme fortere gjennom ettersom et piggdekk som spinner fort kan få bedre grep en et som bare sklir ettersom det er flere pigger som river is når man spinner en når man glir.

Er i tillegg underlaget slik at hjulspinn hjelper på grepet som sørpeføre kan dette også hjelpe en firhjulsdreven bil gjennom svingen vha. hjulspinn.

 

Men nå dreier vel diskusjonen seg om kjøring på vei så da er forholdene litt annerledes.

 

Jeg vil i hvertfall si at jeg føler meg mye sikrere på hålka om bakenden begynner å logre en at alle hjulene på bilen mister grepet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor relevant det er for reelle situasjoner, men man kan da vitterlig kjøre raskere i en sving uten å kjøre ut med 4wd, ihvertfall i situasjoner som presser bilen til det ytterste?

 

AtW

Har du noen fysisk forklaring på det?

 

Du kjører ut i svingen når kreftene som virker på hjulet blir store nok til at de slipper grepet mot underlaget. Statisk og dynamisk friksjon er gitt av dekk, dekktrykk, vekt og veiunderlag (Samt oppheng og demping for dynamisk friksjon). Selv om disse parametrene varierer fra bil til bil så kommer ikke det at du ha dreiemoment på et ekstra sett hjul inn som noen relevant parameter her.

 

Under racingforhold kan 4wd ta deg gjennom hele 'svingsyklusen' raskere ved at du kan aksellerere raskere når du har rettet opp bilen ut av svingen (Men du kan ikke ta høyere laterale G krefter av den grunn).

 

For normal kjøring hvor man heller ønsker å holde jevn fart får dette null å si.

 

Det er desverre en populær myte at man kan kjøre firhjulstrekkere raskere på glatt føre, sannsynligvis skapt av at man opplever mye bedre grep når man skal klatre opp glatte bakker, og av det trekker den feilaktige konklusjonen at man også kan tåle mer i svingen før det slipper.

 

Det har vel neppe noe å si om man ikke ønsker å foreta en fartsøkning i svingen(?), men man kan jo faktisk kjøre raskere i en sving med trekk på flere hjul som du selv er inne på. Mao finnes det situasjoner der man ville mistet grepet uten firehjulstrekk og ikke mistet grepet med. Og jo dårligere grepet er, jo mindre grad ønsker man jo i utgangspunktet (?) å holde jevn fart. Men jeg tror som deg det sjeldent er relevant i "den virkelige verden".

 

AtW

Lenke til kommentar

Har du noen fysisk forklaring på det?

 

Det har vel neppe noe å si om man ikke ønsker å foreta en fartsøkning i svingen(?), men man kan jo faktisk kjøre raskere i en sving med trekk på flere hjul som du selv er inne på. Mao finnes det situasjoner der man ville mistet grepet uten firehjulstrekk og ikke mistet grepet med. Og jo dårligere grepet er, jo mindre grad ønsker man jo i utgangspunktet (?) å holde jevn fart. Men jeg tror som deg det sjeldent er relevant i "den virkelige verden".

 

AtW

Den enste situasjonen hvor du i teorien har bedre grep med moment på ett hjulsett istedet for at det ruller fritt er når gasspådraget er akkurat nok til å kansellere bremsingen fra friksjon i navet. (I.e. denne bremsingen bidrar litt til kreftene som virker på grensflaten dekk/underlag). For å greie dette må man imidlertid ha akkurat riktig pådrag. For lite så vil den ekstra bremsingen i motoren forverre situasjonen, for mye og du bruker opp friksjonen på å aksellerere.

 

Sammenlignet med et frittrullende hjul som gir svært lite bremsebidrag vil jeg si at denne effekten er ekstremt marginal, og i de fleste tilfelle bør egentlig firehjulsdriften gi deg litt mindre kapasitet for laterale G (Siden du lettere har en situasjon med ekstra bremsing/aksellerasjon enn å treffe bedre enn frittrullende hjul). Jeg betrakter imidlertid begge tilfeller som kun av akademisk interesse (med mindre du virkelig tråkker til på gassen i svingen, men da går det galt uansett)

 

Legg merkte til at om du ført mister taket så vil det være betydelige forskjeller på forhjul, bakhjul og firehjulsdrift på hvordan og hvor lett det er å hente seg inn igjen. Jeg ser ikke at firehulsdrifte gir noen særlige fordeler, ihvertfall ikke over forhjulsdrift. Så jeg understreker at i dette tilfeller er det forskjell, men ikke bedre.

 

Skal vi diskutere dette i noen detalj videre foreslår jeg en egen tråd.

Lenke til kommentar

kanskje det er nettopp de man tenger , en egen tråd for dette.

 

Når man har sett på en del motor programmer så viser det seg at på enkelte biler må man man gi mere gass pådrag for å komme helskinnet gjennom en svingen , men andre da bare kjører rett ut ved gass pådrag.

jeg har lurt lit på dette fenomenet som kalles over og under styring.

Lenke til kommentar

Om man legger bilen sidelengs og skrenser under fult hjulspinn er det en teoretisk mulighet for å komme fortere gjennom ettersom et piggdekk som spinner fort kan få bedre grep en et som bare sklir ettersom det er flere pigger som river is når man spinner en når man glir.

Er i tillegg underlaget slik at hjulspinn hjelper på grepet som sørpeføre kan dette også hjelpe en firhjulsdreven bil gjennom svingen vha. hjulspinn.

 

Men nå dreier vel diskusjonen seg om kjøring på vei så da er forholdene litt annerledes.

 

Jeg vil i hvertfall si at jeg føler meg mye sikrere på hålka om bakenden begynner å logre en at alle hjulene på bilen mister grepet.

 

Jeg regner som så at om hjulene slipper taket så er man for alle praktiske formål ute av kontroll. Det er mulig å hente seg inn igjen ja, men det skal fryktelig lite til av eksterne hendelser (I.e. annen trafikk) før det blir en ulykke av slikt.*

 

Når dekket slipper så minker friksjonen umiddelbart (Statisk friksjon er gjerne ca 50% høyere en dynamisk/kinetisk**), så selv om kreftene minker gjennvinner man ikke automatisk kontrollen

 

I tilegg så bidrar ikke lengre rulleretningen av hjulet til retningsstabilitet, når dekket begynner å skli kan det skli i alle retninger. (Med pådrag kan man fortsatt gir en aksellerasjonsvektor styrt av rulleretning, men dette er ikke helt det samme)

 

*) Forskjellige situasjoner medfører naturligvis forskjellig risiko, men selv det å miste grepet under aksellerasjon på rett vei medfører et betydelig tap av kontroll og har ingenting i trafikken å gjøre.

 

**) Kilde: http://ffden-2.phys.uaf.edu/211_fall2002.web.dir/ben_townsend/staticandkineticfriction.htm

 

Opprettet ny tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1406531&view=findpost&p=18807223

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Kanskje man bør forby vogntog i Oslo i den sterkeste rushtiden? Altså kl. 07-10 og 14-18.

Senest i dag lammet to vogntog fullstendig trafikken i Oslo, ved at de fikk stopp på Ring 3 mellom Bryn og Ryen. Køen stod 1 mil til Granfosstunellen og i alle sidegatene, i flere timer.

 

Ved Sinsen og Storo stod alt bom stille i minst 2 timer. Ikke nok med at det lammet privattrafikken men det lammet også alle trikkene siden de deler kjørebane opp/ned Grefsenveien.

 

Det gale vanvidd!

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Utenlandske-vogntog-stopper-trafikken--6737844.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...