Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørselen er absolutt en viktig sans i trafikken.

Du får mye respons fra bilen og trafikken i form av lyder/ulyder osv. F.eks Sirener, andre biler, skader på bilen, nedkjøring av folk og lydene bilen lager mot underlaget.

 

Simen1: tar jeg ikke feil, ble det vedtatt i USA at elektriske biler måtte lage lyd under en viss fart. Hovedsaklig for fotgjengere, spesielt blinde.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

"Lydløse" elektriske biler er faktisk et så omdiskutert problem at det gikk en offentlig debatt en stund om man skulle påby ekstra lydkilder (brummegenerator) i elbilene. At det gikk en slik debatt styrker jo også argumentet om at lyd er et viktig supplerende sanseinntrykk i trafikken.

Brummegeneratoren er mer siktet mot gående. De fleste biler i dag er ganske godt lydisolerte, og det er begrenset hvor mye lyd som kommer gjennom. Sirener er eneste jeg kommer på i farta, men jeg har aldri hatt som problem at jeg ikke merker at det kommer en ambulanse bak meg.

Lenke til kommentar

Hei du taxisjåfør som passerte meg på vei til Trondheim idag. Du er latterlig. Håper for din del du ikke hadde kunder i bilen når dette skjedde idag:

 

Vet ikke hvor mange her inne som har kjørt E6 sørover mot Trondheim, fra Stjørdal, men uansett, det er noen få steder med to felt for forbikjøring. Klokken er rundt fem og det var endel trafikk, men det gikk ikke sakte. Jeg hadde kjørt meg opp i ryggen på en semitrailer, en buss og en haug med biler, så med min Fiat Doblo med tilnærmet mopedmotor så var det ingen grunn til å prøve å komme forbi i det siste forbikjøringsfeltet før Ranheim (Altså ved vektstasjonen for lokalkjente). Litt lenger bak meg kommer det et par biler, blant annet denne taxien. I det det er ca. 100 meter igjen av feltet (Hadde passert 200 meter igjen-skiltet) så skifter taxien felt og skal altså forbi. Vi andre kjører i 85-90, som er grensen på stedet, så det er ganske enkel matte at denne taxien ikke kommer forbi i denne hastigheten.

 

Likevel skal denne idioten foran på 100 meter, og det ender opp med at han og alle bakover må bråbremse for å få han inn før feltet forsvinner. Det blir kaos og han skaper en farlig situasjon ut av ingenting. Fantastisk dårlig planlagt av taxien, og jeg kan ikke gjøre annet enn å gi denne fyren dagens idiot-medalje.

 

Gratulerer. :hrm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herregud as ! Overigår kjører jeg i 60 km/h kommer i et kryss, er halveis i krysset så kommer det en bil på høyre siden og han kjører på når jeg er ca 10 meter unna han ut og , heldigvis hadde han god fart og det var ca halvmeter unna å treffe han i baken i 60 km/h der jeg måtte bråbremse og utsette alle i bilen for fare. For en idiot ! Hva f forventer han at jeg skal bråbremse fra 60 til 0 på 10 meter for å slippe han når jeg allerede er i krysett.. noen folk fortjener ikke lappen

Endret av m4sta
Lenke til kommentar

Øvelseskjørte igjen i dag. Både på motorvei, by- og småveier. Alle bilistene oppførte seg eksemplarisk, sikkert fordi de så L-en bakpå. Men en situsjon var litt småekkel, og for første gang brukte jeg hornet på bilen.

 

Jeg var i Grimstad, en by jeg har slektinger i, og på en av veiene der har de bygget sykkelfelt. Greit nok, men for å markere dette, har de satt opp disse:

....

 

Nå lyktes jeg ikke å finne bilder av det, men det er altså sperringer i betong som gjør at man noen steder må kjøre sikksakk, noen steder må vike fordi sperringene er på din side, og andre ganger kan kjøre og la andre vike. Hele greia er bare tullete, ettersom det finnes mange lignende sykkelstier i andre byer uten at de setter om slike hindringer. Men, jeg lå altså i 40, som er fartsgrensen, og bilistene i møte måtte vike. Det kom få biler, men plutselig kom det en. Han ignorerte alt som var av sperringer og min fart, og vrengte seg over i motsatt kjørefelt. Jeg sto på bremsene og hornet, og faren min fortalte seinere at han var i ferd med å dra i håndbremsen. Så nære var det. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at han var 30cm fra fronten min da han vrengte seg tilbake i sitt kjørefelt.

Lenke til kommentar

Nok en rundkjøringsrant fra meg:

 

Var ute i pausen på RBK-kampen for å handle noe å drikke. Jeg skal til venstre i en rundkjøring og det kommer en bil fra høyre (som skal rett frem). Jeg er I rundkjøringen så fyren skal vike uansett, men han dundrer inn i mot rundkjøringen i 50-60 km/t. Jeg viser han at jeg har horn og du skulle sett den fyren fikk det travelt med å bremse.

 

(1) Du dundrer ikke en rundkjøring i 60, selv om klokken er kvart på ni på kvelden, spesielt ikke mitt i sentrum, og (2) Du ser jeg kommer til venstre for deg og jeg er i rundkjøringen. Ta det rolig neste gang, så slipper du det der igjen. Vedder på at hun var kvinnfolk.

Lenke til kommentar

Atter en gang må jeg uttrykke min frustrasjon for fotgjengere i høstmørket. Det er ganske merkelig fenomen at når høstmørket setter inn så henter Ola og Kari frem antrekket fra garderoben, mørk lue, mørk jakke, mørk bukse og mørke sko. Har inntrykk av noen til og med smører kamuflasjemaling i ansiktet for å blende inn i de mørke omgivelsene og gjøre det mest mulig vanskelig for bilistene.

Refleksbrikkene virker det som flertallet av de gående skyr som pesten.

De stupide fotgjengerne skulle lært av syklistene som er flinke til å gjøre seg synlige i trafikken med refleksvester o.l.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når man går på et opplyst fortau har man ikke behov for refleks. Virker dessuten som en del bilister er mer opptatt av prinsippet om at fotgjengere alltid skal bruke refleks enn noe annet.

 

Ferdes man på en ikke-opplyst veg uten fortau eller gangvei bruker man selvsagt refleks.

De fleste bilister driter i fotgjengere som ikke går på veien, det er selvsagt ikke det noen klager på.

De fleste har annet å tenke på enn hvorvidt folk som går på fortau har refleks på eller ikke. Derimot om folk som går på veien velger å kle seg i sorte klær uten reflekser blir det fort et problem.

Lenke til kommentar

Det er ikke på noen måte selvsagt..

Var en kar som for en kveld siden kasta noe på bilen min fordet jeg passerte han litt for nært, men sannheten er at jeg faktisk ikke hadde sjangs til å se han i mørket på våt vei med bil i møte..

 

Dette var over klyvesletta for de som er kjent i skien.

Som _ikke_ går på veien. Om du lå så voldsomt nære han så må han vel nesten ha gått på veien? Eller kjørte du på fortauet?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Det er ikke på noen måte selvsagt..

Var en kar som for en kveld siden kasta noe på bilen min fordet jeg passerte han litt for nært, men sannheten er at jeg faktisk ikke hadde sjangs til å se han i mørket på våt vei med bil i møte..

 

Dette var over klyvesletta for de som er kjent i skien.

 

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

 

Man kan argumentere at siden du ikke så lenger enn bilen du møtte på veien så burde du ha kjørt litt saktere. Men jeg er ikke noe flink til det selv, og folk som går langs veien burde virkelig bruke refleks. La oss si det sånn, kjører jeg på noen i mørket, så er det mest sannsynlig de som blir hardest skadet.

Lenke til kommentar

Folk som går i trafikken (les: fortau er en del av dette) bør gå med refleks. Selv om fortauet er opplyst, betyr ikke dette at personen er spesielt synlig.

 

Og hvem i all verden beveger seg kun på et belyst fortau, uten å f.eks. gå over en vei, krysse et gangfelt og på andre måter bevege seg i trafikken? Selv om fortauet du går på akkurat i det du går ut av døra er belyst, betyr ikke det at alle andre plasser du skal er det. Lys langs veien, er en ekstremt DÅRLIG UNSKYLDNING for ikke å gå med refleks i mørket. Faktisk vil jeg påstå at gatelys kan gjøre det enda værre å få øye på mennesker uten refleks, spesielt i regn og ruskevær...

Endret av EMiRo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
<br />Folk som går i trafikken (les: fortau er en del av dette) bør gå med refleks. Selv om fortauet er opplyst, betyr ikke dette at personen er spesielt synlig. <br /><br />Og hvem i all verden beveger seg kun på et belyst fortau, uten å f.eks. gå over en vei, krysse et gangfelt og på andre måter bevege seg i trafikken? Selv om fortauet du går på akkurat i det du går ut av døra er belyst, betyr ikke det at alle andre plasser du skal er det. Lys langs veien, er en ekstremt<b><u> DÅRLIG UNSKYLDNING</u></b> for ikke å gå med refleks i mørket. Faktisk vil jeg påstå at gatelys kan gjøre det enda værre å få øye på mennesker uten refleks, spesielt i regn og ruskevær...<br />

De fleste gangfelt i utsatte områder er godt belyst.

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

Det smalt i bilen min samtidig som jeg møtte den andre bilen, så skjønte ikke stort..

Jeg hadde sakket ned litt siden det var litt tåke og bilen i møte kjørte på nær- og tåkelys, hadde ca. 50km/t i 80-sona..

Stoppa for å se om jeg hadde kjørt på et dyr eller noe, og da kommer det plutselig en mann gående fra bak bilen min.

 

Hadde på seg mørke klær selvfølgelig, man på spørsmål om han kasta noe på bilen min sa han at han "mista" drikkeflaska si på bilen min fordet han var sikker på at jeg sikta på han..?

 

Han hadde fint mulighet til å gå ut i grøfta, for jeg kunne ikke se han der og trakk ut til sida fordet det var vanskelig å bedømme både farta på møtende bil (relativt høy) og kursen hans når han kutte svingen han kom ut av da jeg var på vei inn i en høyresving.

 

Når jeg spurte han om hvorfor han kasta flaska og om han tenkte på konsekvensene, så sa han bare at det er bedre at jeg gikk i fronten på en bil enn at han blei kjørt ned siden jeg satt i en bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...