Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

20 biler på rekke og rad etter deg er per definisjon en kø. 8 eller 10 biler også for den saks skyld.

Agreed. Hva er greia med at nordmenn alltid MÅ stå ved et prinsipp og vise hele resten av verden at de gjør nettopp det? Dersom 20 biler bak vil kjøre fortere, la dem få lov til det! Det er ikke opp til privatpersoner å være "dømmende" instans i trafikken.

Det er ingen rettighet å utsette andres liv for fare.

En forbikjøring utsetter ikke nødvendigvis andre for fare så slike argumenter er useriøse og tullete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ligger i 80, og noen vil forbi, og de SKAL kjøre fortere, så får de kjøre fortere forbi meg også. Skal ikke hjelpe andre med å gjøre noe ulovlig, uansett hvor teit jeg høres ut nå. Sett at jeg ligger OVER fartsgrensa, så slipper jeg iallefall ikke folk forbi i den forstand (igjen) at jeg slakker ned for at de skal komme seg raskere forbi. Forøvrig, hva enn alle dere sier her inne, har jeg ikke sett EN som slipper folk som kommer i en faens fart opp i speilet forbi..

Tillat meg å sitere trafikkreglenes § 12:

 

§ 12. Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Du plikter å hjelpe til i den forstand at du holder til høyre og ikke øker farten. Jeg tviler på at kjøretøyet du kjører faller inn under siste del, men det skader ikke å følge Vegtrafikkloven § 3, som du sikkert er kjent med.

Står det NOEN plass at jeg øker farten, at jeg kjører et særdeles klumpete kjøretøy? Nei. Da kan dere gå etter normen, holder farten, og kjører en vanlig bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om noen virkelig vil kjøre forbi, og må, så får de bruke blinklyset slik det er ment for og gi noen flash med fjernlys. Jeg har vært borti dette, og jeg gjorde det jeg kunne for å slippe vedkommende forbi, og håper fortsatt virkelig at ikke det ble gjort bare på kødd (noe jeg ikke kan vite).

 

Av egen erfaring kan jeg si at omtrendt alle som knørver seg opp i forankjørened har ingen som helst ønske om å komme seg forbi, de bare gjør det fordi de ikke vet bedre, eller rett og slett ikke skjønner dritten.

 

For å si det sånn, de kolliderer med en eller annen en gang i fremtiden, men man bør helst forsøke å unngå at en selv blir den vedkommende, og måten man gjør det på er å kjøre jevnt og greit og forsøke å unngå å tenke på at det ligger noen bak.

 

For å si det sånn.. det er en grunn til at jeg leser ofte i avisa "Bil nummer 1 kolliderte med <et eller annet>, bil nummer to klarte å stoppe, men bil nummer 3 kolliderte inn i bil nummer 2". For å hindre at man blir bil nummer 2 i et slik tilfelle er det viktig å kjøre forbi første bil man treffer på om noen ligger slik bak.

 

Jeg hjelper aldri folk direkte for å utføre en forbikjøring, men unntak av at jeg slipper aktift forbi lastebiler og større kjøretøyer som ellers ikke har mulighet for å passere om jeg kjører sent på kvelden/natta langt fra folk. Grunnen til at jeg ikke gjør dette er fordi:

1) Det er ikke min sak å tvinge frem forbikjøringer

2) Jeg vet at om det er trafikk på veien må jeg kjøre forbi vedkommende uansett så snart en sinke kommer frem på veien (klarer de ikke å kjøre forbi meg, så klarer de heller ikke å kjøre forbi noen andre)

 

Jeg kjører alltid i slike tilfeller med fartsbegrenser eller cruise controll innstilt på nøyaktig fartsgrense, og vil noen forbi da, så er det ikke fordi jeg gjør noe ulovlig. Jeg holder nøyaktig hastighet i svinger, rettstrekninger, oppoverbakker, til dels nedoverbakker (så nøyaktig som mulig).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis jeg holder nøyaktig fartsgrense (på speedometeret) med cruisecontrol så tar jeg ALLTID igjen trafikken foran meg. Mulig Volvo V50 er nærmere reell fartsgrense enn andre biler. (når den viser 80 km/t viser GPS'en min 78-79 km/t).

 

 

Men kjære vene dere. Dere som på død og liv ikke skal være behjelpelig med å slippe biler som åpenbart vil kjøre fortere enn dere selv, hvor er det blitt av den deffensive holdningen dere mellom linjene sier at dere har? Jeg har da aldri kjørt bilen ned i grøftekanten, jeg bare sakker av farten littegrann og legger meg litt inn på veiskulderen. Null problem.

Lenke til kommentar

Irriterer meg over vanlig høflighet. Hvis jeg kjører på en smal vei og møter på en bil, og da stopper slik at han kommer forbi eller jeg rygger, så forventer jeg et lite vink som et tegn på takknemlighet. Yrkessjåfører (lastebil o.l.) er veldig flinke med dette. Voksne mennesker er dårligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Irriterer meg over vanlig høflighet. Hvis jeg kjører på en smal vei og møter på en bil, og da stopper slik at han kommer forbi eller jeg rygger, så forventer jeg et lite vink som et tegn på takknemlighet. Yrkessjåfører (lastebil o.l.) er veldig flinke med dette. Voksne mennesker er dårligere.

Det kan godt hende yrkessjåfører er flinkere enn andre "voksne mennesker" til å takke for slik høflighet, men ingen av yrkessjåførene jeg så i trafikken i dag klarte å bruke blinklysene, med unntak av bussen som glemte å skru av blinklyset etter at han kom ut på E6.

 

Vanligvis er de flinke. Kanskje det har noe å gjøre med at det er mandag?

Lenke til kommentar

Men kjære vene dere. Dere som på død og liv ikke skal være behjelpelig med å slippe biler som åpenbart vil kjøre fortere enn dere selv, hvor er det blitt av den deffensive holdningen dere mellom linjene sier at dere har? Jeg har da aldri kjørt bilen ned i grøftekanten, jeg bare sakker av farten littegrann og legger meg litt inn på veiskulderen. Null problem.

Problemet er at dersom noen åpenbart ikke klarer å kjøre forbi på vanlig måte (forutsatt at det finnes mulighet for det) av noen som holder konstant hastighet, så vil de åpenbart bare ta igjen noen andre, og du blir nødt til å kjøre forbi minst to biler.

 

Jeg gjør ikke ting som kan oppfattes som at jeg vil kjøre saktere enn jeg egentlig gjør. Reduserer man hastigheten bare for å la noen slippe forbi, uten at det er helt åpenbart at det er derfor, så ender man opp med å sende et signal om at man kjører saktere enn en egentlig gjør. Dersom vedkommende bak da faktisk kjører forbi vil vedkommende få en oppfatning av at en har økt hastigheten etter forbikjøringen (fordi man naturligvis har gjort det).

 

Jeg forventer å kunne se helt klart og tydelig hvordan folk kjører, og ta en avgjørelse basert på det. Hvis noen av uåpenbare grunner reduserer hastighet tilfeldig forventer jeg at de gjør det samme etter at jeg har kjørt forbi dem. Det kan være forskjellige grunner til at biler tar igjen biler, og et eksempel er om man har kjørt forbi noen som åpenbart ikke klarer å holde hastigheten konstant og vil følge etter. Man må da holde vesentlig høyere hastighet for å få vedkommende vekk i etterkant, og da er det veldig greit at ikke noen som da kjører i en hastighet mellom hva man ønsker å kjøre og hva man faktisk gjør for å slippe unna vedkommende bak tvinger en forbi, fordi det isåfall betyr at hastigheten må øke enda mer.

 

Om noen virkelig ønsker å kjøre forbi, så har de full mulighet for å slå på venstre blinklys, og la det stå på, og evt. gi et flash med fjernlys. Jeg forventer at folk gir slike signaler, da jeg ikke har noen idè om hva de bak meg egentlig vil, eller forsåvidt de foran heller.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Sykler en del selv og er sykt lei av billister som opptrer aggressivt mot syklister. Utrolig irriterende og ikke minst livsfarlig. Om dere som ikke vil ha syklister på veiene kan spørre regjeringen om de kan bygge sykkelveier over hele landet. Så neste gang dere møter syklister kan dere tenke over hvordan dere ville at billistene skulle oppført seg om det var DU som satt på sykkelen. Om ikke folk skjerper seg snart, ender dette med dødsfall!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sykler en del selv og er sykt lei av billister som opptrer aggressivt mot syklister. Utrolig irriterende og ikke minst livsfarlig. Om dere som ikke vil ha syklister på veiene kan spørre regjeringen om de kan bygge sykkelveier over hele landet. Så neste gang dere møter syklister kan dere tenke over hvordan dere ville at billistene skulle oppført seg om det var DU som satt på sykkelen. Om ikke folk skjerper seg snart, ender dette med dødsfall!

 

Er det derfor du har skaffa deg den avataren, med en sint syklist?

 

Hvordan er det vi oppfører oss? Jeg tar hvertfall hensyn

til syklister, pleier oftest å kjøre heelt ut i det andre

feltet når jeg skal kjøre forbi syklister på siden min...

Lenke til kommentar

Om dere som ikke vil ha syklister på veiene kan spørre regjeringen om de kan bygge sykkelveier over hele landet.

Hva hjelper dette når dere ikke bruker de?

 

(Merk at jeg drar alle syklister over en kam, på samme måte som du gjør med oss bilister.)

 

I trondheim så er det ihvertfall sykkelfelt som stopper i intet, ikke følger veien, og ikke blir brøytet og heller ikke børstet for steiner. Det gjør de vesentlig mindre brukbare enn de kunne ha vært. Når jeg sykler må jeg innrømme det er busssjåfører som plager meg mest, til tider kan det nesten virke som de er aktivt ute etter å drepe syklister.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter min oppfatning ønsker syklistene kun fordelene ved å kunne holde en høyere fart, ting som vikeplikt og røde lys angår ikke dem. Og syklister ER en plage for trafikken, uansett hvordan man vrir og vrenger på det, jeg har enda til gode å oppleve at en syklist slipper forbi den eviglange køen bak seg.

Lenke til kommentar

Etter min oppfatning ønsker syklistene kun fordelene ved å kunne holde en høyere fart, ting som vikeplikt og røde lys angår ikke dem. Og syklister ER en plage for trafikken, uansett hvordan man vrir og vrenger på det, jeg har enda til gode å oppleve at en syklist slipper forbi den eviglange køen bak seg.

 

Personlig er vel syklister blant trafikantgruppene som plager meg minst. Noen er lite flinke med vikeplikt og rød lys, det er sant, og et irratasjonsmoment, men det er relativt sjeldent problematiskm, og vesentlig mindre farlig enn når biler tråkker i vikeopliktbaret.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at om de skal oppholde seg på veien så skal de følge alle trafikkreglene, slik resten av befolkningen må.

 

For meg virker det mer som du irriterer deg over at det går sakte med syklister. Men greit nok, jeg er enig i at de bør følge trafikkreglene (dog mener jeg at det er mindre ille å bryte de som syklist)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...