Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
prøv og kjør i lyskryss på sørlandet, det er håpløst det, rekker jo faen meg bare 3 biler igjennom krysset!!

 

Nja, ikke helt riktig. Bare 3 biler rekker gjennom krysset på grønt lys ja. Deretter følger 2 til på gult, ytterligere 3 på rødt, deretter følger 2 til etter at kryssende vei har fått grønt. Jeg har hørt mange si at Stavangertrafikken er grisete. Joda, vi er grisete. Vi holder ikke avstand, vi har noen mildt sagt spesielle rundkjøringer, feltplassering er etter innfallsmetoden og mye annet - men vi fortsetter ikke å kjøre gjennom lyskryss lenge etter at det har blitt rødt og kryssende trafikk har fått grønt.

 

Jeg ble sjokkert de første ukene i Kristiansand over å se at det ikke var ett og annet tilfelle av å tøye det gule lyset litt langt, å totalt ignorere alle lys var allment akseptert oppførsel ved blant annet Pizzabakeren i Torridalsveien, som jeg går forbi daglig. Av en eller annen merkelig grunn tror de som kjører Torridalsveien at de kjører på forkjørsvei uten lysregulering, for de peiser på gjennom lyskrysset uansett farge på lyset og eventuell trafikk fra de små sideveiene. Fotgjengerfeltet teller heller ikke, om det er rødt lys, grønn mann og en fotgjenger uti veien er det bare en illusjon, her skal det kjøres jevnt 60 uansett!

Lenke til kommentar

Å være sjåfør når mamma sitter på er en tålmodighetsprøve uten like. Absolutt alt man gjør da er galt. Spesielt nå som det er litt glatt.

 

-Det er visstnok galt å manuellsjalte automatkassen for å slippe å tenke på det uforutsigbare automatgiret. (Det siste man trenger når man på glatta kjører på svingete veier er at automatkassen girer mens man har gasspådrag i en sving...)

-Gassen skal ikke røres i svingene. (Jeg foretrekker virkelig jevnt og rolig gasspådrag i svinger når jeg kjører en lett og liten fwd)

-Å nærme seg 80 på langstrekningene og i enden av slake svinger er farlig. Jeg skal visstnok knappt passere 60 siden det kan være glatt... (Selv om det er glatt så er det forsvarlig når man kjører på øde veier med god sikt, og brei hogst slik at man også ser eventuelle elger.)

 

Men, hun er helt paranoid når det gjelder å sitte på når noen andre kjører. Hun klager på alt, uansett om det er meg eller pappa som kjører.

 

Hvor vanskelig er det å la sjåføren være sjåfør?

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg er ekstremt heldig med "valg" av foreldre. Det er riktignok ytterst sjelden at jeg er sjåfør når min far er tilstede i samme bil, men de gangene det har hendt etter at vi var ferdig med øvelseskjøring kan jeg ikke huske at han én eneste gang har kritisert kjøringen min. Han kjører selv fort og skadefritt, et godt forbilde i så måte. Generelt sier han fint lite, av og til kommer uoppfordret konstruktive tips jeg faktisk trenger om ting han er langt bedre enn meg på, f.eks. kjøring med henger, ellers er det taust.

 

Mor er i andre enden av sjåførskalaen, har knapt sittet bak et ratt de siste ti årene og føler seg ikke komfortabel som sjåfør så snart forholdene er noe annet enn høylys dag og tørt føre. Konsekvens: hun ber andre kjøre, og kritiserer dem ikke. Som regel kommer det noe i retning "så fint og mykt du kjører" på slutten av turen. Av og til rykker hun skikkelig til og kan trekke pusten med et pip når hun plutselig oppdager "trusler", men de har jo ca alle andre i bilen oppdaget flere sekunder før henne, så hun puster like fort ut igjen når hun ser at alt er i orden.

 

Det aller verste jeg har opplevd av passasjerer var for en del år siden, jeg var 19 eller 20 og jeg hadde bilen full av folk. Passasjeren i midtsetet bak maste om at jeg lå i for høyt gir. Det var renspikket tull, jeg lå på 1600-1800 rpm med en uvanlig bunnsterk motor, det var ingen rykking eller andre tegn til at motoren slet, og det var ingen motbakke foran oss. Jeg ba ham nokså udiplomatisk holde kjeft og at det var jeg som bestemte i min egen bil. Igjen prøvde han seg, og begrunnet nå "for høyt gir" med at lyden ville bli mye grommere hvis jeg skiftet ned. Igjen sa jeg hva jeg mente om saken. Det neste som skjedde var at han tok av seg setebeltet, lente seg frem mellom setene og røsket girspaken ut av 5. Jeg endte med å kjøre høyre albue i ansiktet hans så hardt at blodet rant, deretter ble han satt av i veikanten et kvarters gange fra nærmeste bebyggelse. Å fysisk gripe inn i sjåførens aktivitet er i mine øyne jevngodt med drapsforsøk på både sjåfør og passasjerer, så jeg føler fortsatt det var riktig å handle som jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Jeg ser jeg er ekstremt heldig med "valg" av foreldre. Det er riktignok ytterst sjelden at jeg er sjåfør når min far er tilstede i samme bil, men de gangene det har hendt etter at vi var ferdig med øvelseskjøring kan jeg ikke huske at han én eneste gang har kritisert kjøringen min. Han kjører selv fort og skadefritt, et godt forbilde i så måte.

Der har du min far på en prikk. :)

 

Mor er i andre enden av sjåførskalaen,

Min mor kjører riktignok litt oftere, men hun er "passasjersetesjåfør" av verste sort. Glad jeg ikke trenger kjøre med henne så ofte. :p

 

Å fysisk gripe inn i sjåførens aktivitet er i mine øyne jevngodt med drapsforsøk på både sjåfør og passasjerer, så jeg føler fortsatt det var riktig å handle som jeg gjorde.

Du har min applaus for denne avgjørelsen. :w00t:

Lenke til kommentar
Men hvordan skal de lære?

"Det går jo alltid bra uansett ;)"

 

Om noen gjør noe som skaper farlige situasjoner, fortjener de ikke da tut, lyshorn, styggeord og mange fingre?

Er det din oppgave å drive opplæring av sjåfører ute på norske veier? Selv om det står i lovverket at den som har hindringen på sin side skal vike, så betyr ikke det at du, som kommer andre veien, er fritatt fra å bruke huet.

 

Det blir som disse to idiotene: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1413263.ece

 

Selvfølgelig er det min oppgave. Din og ;)

 

Jeg sier ikke at man skal gjøre som disse to nei. Man skal gjøre det man kan for at den totale trafikkflyten blir så god som mulig, uansett om det er litt til belastning for seg selv.

Men på en eller annen måte må idioter som gjentatte ganger driter seg ut få høre det på.

Og hvordan skal vi ellers gjøre det? Er ikke det hva hornet på bilen er installert for?

Lenke til kommentar
Men på en eller annen måte må idioter som gjentatte ganger driter seg ut få høre det på.

Og hvordan skal vi ellers gjøre det? Er ikke det hva hornet på bilen er installert for?

Hornet er installert for å advare om fare, ikke for å kjekle om andres kjøremåte. Det er også en ekstremt dårlig måte å si fra om andres kjøremåte på, hornet sier lite om hva man gjør feil, og man risikerer misforståelser osv. Jeg bruker av prinsipp aldri hornet med mindre det er en situasjon hvor mitt eller andres liv eller sikkerhet er satt i fare.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Problemet med horn i farlige situasjoner er at folk instinktivt ser den retningen lyden kommer i fra.

Om du tuter fordi du ser noe farlig skjer, så er det fort å ende opp med å få all oppmerksomheten i stede for å avverge situasjonen.

Det er selvsagt en vurdering man må gjøre fra situasjon til situasjon.

Lenke til kommentar

De tre mest irriterende tingene i trafikken:

 

-Misbruk av venstrefeltet på motorveien. Enten at noen ligger der til tross for at det er ledig i høyrefeltet (dette løser jeg som oftest med å blinke med lysene, hvis det ikke nytter, kjører jeg forbi på høyre side), eller bilister som bruker en evighet på forbikjøring, ved å kjøre i fartsgrensa (100km/t) når bilen de kjører forbi kjører i 98km/t. Framfor å bare legge seg i 110-120 og kjøre forbi, og legge seg tilbake i høyre felt.

 

-Folk som ikke bruker blinklys i rundkjøringer.

 

-De som kjører under fartsgrensa på gode landeveier uten spesiell grunn (herunder de som holder fartsgrensa på speedometeret, da dette gir en reell fart lavere enn fartsgrensa).

Lenke til kommentar

Og der har jeg krasjet, ja...

 

En dame som ikke visste hva forkjørsvei var, og mente jeg hadde vikeplikt fordi hun kom fra høyre. Er vanligvis et lysregulert kryss, men lysene fungerte ikke. Hun fant da ut at det var en god idé å kjøre rett ut på veien hvor jeg kom i 60 km/t på isføre. Fikk bremset ned til kanskje 40 før det smalt - rett i døra på den andre bilen.

 

Airbager, politi og ambulanse og hele pakka. Dama hadde vondt i nakken, men heldigvis ingen alvorlige skader.

 

Har i det minste fått bekreftet at airbager lukter like dritt som jeg har blitt fortalt...

Lenke til kommentar

Ganske typisk akkurat den der.. for veldig mange gjelder verken skilt eller lyskryss så lenge de ikke fikk den identiske oppstillingen på førerkortopplæringa (som de selvsagt fikk, men har glemt uansett). Lyskryss som ikke fungerer, kryss som ikke er identisk til alle andre kryss (vet i vertfall at ca. ingen skjønner at et vikepliktskilt gjelder i et T-kryss hvor forkjørsveien kommer fra bunnen av T-en.. hadde en periode her i byen hvor det var flere deler av forkjørsveier som ble stengt for arbeid.. og alle bare ignorerte vikepliktskiltene i T-kryssene som sto igjen der veien var stengt).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...