Gå til innhold

==== Slettet ====

Crack

Anbefalte innlegg

Du mener sånn bortsett fra at det var en annen historie som ble filmatisert ? :roll:

Jeg er fullstendig klar over at historien var annerledes, men man trenger ikke være utdannet professor for å se at hovedtrekkene var de samme, og at filmen var basert, dog med noen frihter, på Homers verk.

Da Paris og Menelaos kjempet endte kampen på en annen måte; Menelaos vant men Paris ble reddet av gudene. Menelaos døde  ikke.

Kan hende den ikke stemmer overens med Iliaden, men scenen kan da være god fordi? Jeg sa ikke at "den scenen var bra!!111 den stemte overens med bokaaa!!!1111"...:)

Oss andre ? Når ble noen av oss antikke helter ?

Nemlig! Ingen av oss er antikke helter, derfor er blir det på èn måte feil å si at Paris var feig og pinglete!

Vi er så vant til å se "antikke helter" slåss, at med en gang vi ser en mer "vanlig" person kjempe, anser vi han/hun som pinglete, da denne personen kanhende er redd for sitt eget liv.

Kunne vært litt vanskelig ettersom filmskaperne systematisk la en en sekulær vinkling og unngikk alle antydninger til guder og overnaturlige evner.

Jeg skjønner hva du mener, men man fikk jo se mora til Achilles, og jeg synes derfor de kunne lagt til f.eks at hun fortalte hva som hadde skjedd angående hans usårbarhet, eller noe.

Odyssevs bør jo være med, det skulle bare mangle. Jeg håper de ikke lager Odyseen, det er nok at de har laget en forvridd liksom-versjon av Iliaden.  :nei:

Joda, han burde jo være med, men er jeg nå glad de tok han med for det. :) Ikke ta alt som en selvfølge. :wee:

Jeg tror det kunne blitt spennende. Hvis du frykter "en forvridd liksom-versjon" av Odyseen, kan du vel bare la vær å se filmen? :)

Jeg synes det er kjekt med begge deler -- både bok og film. :)

Endret av Treblad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda den var basert på bl.a. Iliaden, akkurat det kan man jo ikke nekte for. Selv om det er fristende.

Når det gjelder Menelaos' død så nevner jeg det fordi det var en overraskende stor frihet de tok seg i den scenen.

Paris var pinglete og feig. Akkurat som Akilles var arrogant og furten. Les boka, noen ting har de bevart i noenlunde korrekt form.

Klart jeg må se Odyseen hvis de lager en film :) Ellers kan jeg jo ikke klage over hvilket makkverk den var etterpå ;)

Lenke til kommentar

Hehe, jepp. :)

Jeg synes det er veldig dumt at de tar seg slike friheter, var faktisk ikke klar over det for du fortalte det.

Jeg har forresten ekstremt lyst til å lese Iliaden! Du har lest den, regner jeg med? Leste du den i diktform, eller i en annen form?

Lenke til kommentar

første halvdel synes jeg var fryktelig dårlig. MEN så tok den seg skikkelig opp og jeg gikk ut fra kinoen med en skikkelig god følelse. Om den ikke er en femmer, så er den en god firer.

Men under første halvdel så SÅ du at skuespillerne ble kvalme av å uttale dialogen sin... Den var bare mega-cheesy. Høydepunktene spør du meg var han gamlekongen (fantastisk prestasjon av skuespilleren.. husker ikke navnet... fantastisk stemme... sånn vil jeg ha når jeg blir gammel!) Som vanlig ble Orlando Bloom fullstendig utspilt av en 100 ganger kulere skuespiller (Pitt) akkurat som i Pirates of the Caribbean der han spiller mot Johnny Depp. Resultatet er at han ser ut som han ikke passer inn i det hele tatt... Men han gjør da sitt beste i hvert fall...

Visste dere forresten at krigen varte 14 år, og ikke en helg, som framstilt i filmen? Hehehe.... ødelegger litt....

edit: Kampen om Troja er kanskje de 10 første sidene i Iliaden, og så er det liksom 1000 sider med eventyrene til Odyssevs. Det er akkurat som om dem liksom... "Næh gidder ikke lese hele kule boka... Vi lager film! jee! slåssing! Trojansk hest! Akilles kicker ass!"

men som sagt likte jeg filmen sånn helhetlig sett da!

Endret av Ursa
Lenke til kommentar
Visste dere forresten at krigen varte 14 år, og ikke en helg, som framstilt i filmen? Hehehe.... ødelegger litt....

Krigen varer i ti år og ikke i 14 år visstnok. Helg? Når blir vi opplyst om dette i filmen?

Som vanlig ble Orlando Bloom fullstendig utspilt av en 100 ganger kulere skuespiller. Resultatet er at han ser ut som han ikke passer inn i det hele tatt
Kampen om Troja er kanskje de 10 første sidene i Iliaden, og så er det liksom 1000 sider med eventyrene til Odyssevs.

Du har tydeligvis lest Iliaden, og hvordan er Paris fremstilt der ?

Lenke til kommentar

Jeg har forresten ekstremt lyst til å lese Iliaden! Du har lest den, regner jeg med? Leste du den i diktform, eller i en annen form?

Fins den i annen form ? :dontgetit:

Den anbefales selvsagt å leses på rim slik den opprinnelig ble skrevet. Litt slitsomt i starten, men så fort du finner rytmen er det en fryd å lese. :yes:

Lenke til kommentar
Som vanlig ble Orlando Bloom fullstendig utspilt av en 100 ganger kulere skuespiller (Pitt) akkurat som i Pirates of the Caribbean der han spiller mot Johnny Depp. Resultatet er at han ser ut som han ikke passer inn i det hele tatt... Men han gjør da sitt beste i hvert fall...

Unge herr Bloom trenger å lære seg flere ansiktsuttrykk :p

edit: Kampen om Troja er kanskje de 10 første sidene i Iliaden, og så er det liksom 1000 sider med eventyrene til Odyssevs. Det er akkurat som om dem liksom... "Næh gidder ikke lese hele kule boka... Vi lager film! jee! slåssing! Trojansk hest! Akilles kicker ass!"

Nei nei nei :no: Iliaden (kampen om Troja også kalt Ilios) er ikke ti sider lang. Den utgaven jeg har er på 524 sider. Odyssevs reiser/eventyr omtales ikke i Iliaden men i Odysseen som er et frittstående verk (412 sider).

Lenke til kommentar
Som vanlig ble Orlando Bloom fullstendig utspilt av en 100 ganger kulere skuespiller. Resultatet er at han ser ut som han ikke passer inn i det hele tatt
Kampen om Troja er kanskje de 10 første sidene i Iliaden, og så er det liksom 1000 sider med eventyrene til Odyssevs.

Du har tydeligvis lest Iliaden, og hvordan er Paris fremstilt der ?

Nei nei nei  Iliaden (kampen om Troja også kalt Ilios) er ikke ti sider lang. Den utgaven jeg har er på 524 sider. Odyssevs reiser/eventyr omtales ikke i Iliaden men i Odysseen som er et frittstående verk (412 sider).

Du (Ursa) har tydeligvis ikke lest Iliaden, hvordan kan du da vite hvordan Paris var fremstilt? :laugh: (han virket overbevisende 1. gang så jeg lot meg kjøpe)

Lenke til kommentar

beklager jeg har visst faret rundt med løgner... Det var en kompis av meg som fortalte at Trojakampen varte i ca ti sider... Jeg har ikke lest den. Når det kommer til Bloom så synes jeg ikke han passer nødvendigvis dårlig inn fordi han spiller dårlig, men han har jo ikke engang hår eller muskler på kroppen liksom... Kan ikke på noen måte se hvordan han skulle kunne være broren til mr. Hulken (husker ikke navnet på skuespilleren). Så jeg synes fremdeles han er feilcasta... men det er ikke hans feil nei....... Men han kunne lært seg flere ansiktsutrykk enn "åh jeg er skjønn" ja.

Men beklager jeg var litt rask med Iliaden der.... Jeg veit ikke om jeg skal lese bibelen før jeg leser den eller omvendt :) Tiden er knapp er alt som er sikkert!

Lenke til kommentar
Okay, jeg har driti litt på draget, den versionen jeg har sett var en B-film version. Som er nesten helt lik, bare med mindre budskjett. :blush:

Hahaha, det kaller jeg brøler ja :)

Blir som å diskutere Ringenes Herre-filmene og konsekvent snakke om Ralph Bakshis bastard fra 1978 :thumbup:

Lenke til kommentar
Trodde du var sarkastisk i det innlegget jeg :D

Det var egentlig ment som sarkastisk, personlig synes jeg heller ikke O. Bloom passer inn, så det var vel litt grunløst "kritikk" av ursa i og med at jeg heller ikke faller for rolletolkningen til Bloom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...