//E Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Hei! Har nå 4 harddisker i pc'en min! Etter jeg fikk de to siste synes jeg oppstarten blir mye tregere, og systemet "henger" seg liksom innimellom! (Explorer bruker 100% av CPU). Har brukt både Ad-Aware og spybot for å eliminere det pronlemet. Alle harddiskene er koblet til en P-ATA RAID kontroller interigert på hovedkortet. Er dette et velkjent fenomen? Er det noe man kan gjøre for å øke optimalisere hastigeheten, f.eks mer minne? Eller lønner det seg å sette disse inn i en filserver? Har nemlig en p233MHZ med 256 MB ram som står å støver ned i kjelleren... Har følgende oppsett! AMD XP 2500@3200 GeForce 4 Ti 4200 512 MB Ram Epox 8KRA2+ hovedkort 2*Maxtor 160 GB 1*Maxtor 120 GB' 1*WD 160 GB Takker på forhånd for alle inspill! Lenke til kommentar
ColaBoy Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Heisan, kjedelig med problemene du har. Har selv hatt lignende problemer, ene gangen var det en "bad blok" på en disk og andre gangen en dårlig raid kontroller. Vet at kontrollerne til HighPoint IKKE er blant det bedre i klassen, så hvis du har en slik kontroller.. så kanskje det kan være buggen, men kjør uansett "chkdsk /f" på alle diskene din og sjekk status. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 ATA-disker blir i motsetning til SCSI, styrt av CPU'en, dvs at jo flere disker du har (og jo flere MB/GB) du har, jo mer CPU-kraft vil HD'ene (kontrolleren) trenge. (Hvis du invisterer i SCSI vil du slippe dette da de har egne "CPU'er") Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 ATA-disker blir i motsetning til SCSI, styrt av CPU'en, dvs at jo flere disker du har (og jo flere MB/GB) du har, jo mer CPU-kraft vil HD'ene (kontrolleren) trenge. (Hvis du invisterer i SCSI vil du slippe dette da de har egne "CPU'er") Det er veldig liten forskjell i CPU-bruken mellom ATA/SATA og SCSI nå for tiden. Tror største forskjellen ligger i diskkontrollerne/chipset, og ikke i diskene. Uansett, så pleier ikke CPU-bruken være på mer enn 5-7% ved full diskbruk i de testene som er disker på nettet. Det er nok ikke ATA som er problemet hvis CPU-bruk brått spike'r til 100%... da er det noe helt annet. Scsi er dyrt, varmt og støyende... og raskt. Derfor er det ikke å anbefale til desktop-maskiner. Feil på disken, feil i filsystemet, dårlige drivere kan være mulige årsaker. Vil anbefale trådstarter å laste ned diagnoseverktøy fra produsentene av diskene for å sjekke om det er feil på diskene. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Explorer bruker 100% av CPU). Er dette et velkjent fenomen? Ja, dette er et velkjent problem. Skjer stadig vekk hos meg, uten noen åpenbar grunn. Er nok gutta i Washington som ikke har gjort jobben sin helt. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Bare av nysgjerrighet... Dersom du tar ut 1,2 eller 3 av diskene....synker cpu-forbruket da? Det ville ihvertfall jeg testet, med mindre du kjører alt i en eller annen form for raid da.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå