Gå til innhold

spikeren i kisten for nvidia?


Anbefalte innlegg

ATI har hatt en fordel, nemlig at de hittil har klart å holde varmen såpass nede til at de ikke har trengt å ha store kjølere, og at de også har klart å holde den fysiske størrelsen på kortene sine nede. Der har nVidia ikke gjort en like bra jobb. Jeg merket stor forskjell da jeg gikk fra GF4 Ti4600 til ATI Radeon 9700 Pro. Radeon-kortet var mye mindre enn GeForce-kortet. Og det gjorde at jeg fikk bedre plass i kabinettet mitt. Det liker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke high-end korta ATI og nVIDIA tjener penger på. Det er low-end, low-profit per stykk, men høyt volum-brikkene som fyller kassa. Riktignok vil bra highend ofte styrke salget av lowend, siden man tror man får mer for penga... men lowend er viktigst. Tenk på alle de Elkjøp-PCene™ som skal ha skjermkort...

 

EDIT : er ikke for ingenting at det er Intel som er verdens største leverandør av skjermkort ...

Er det ikke slik at Intell er verdens største skjermkort leverandør? Mener å huske det!

Lenke til kommentar
Å ha Nv40 om to år er det samme som å ha gf4mx i dag...

Nå koster Nv40 kortene 3000-5000kr fra utgivelse og er high-end kort, mens gf4mx ikke bare ble gitt ut som skikkelig billig-kort (under tusenlappen) men også bygde fullstendig på gf2mx arkitekturen, og derfor var omtrent like dårlig..

 

Og som jeg sa i "Intel verdens største leverandør av skjermkort" så er det jo fullstendig irrelevant å sammenlikne salgstall når intel selger sine brikker for tiendelen av hva nvidia og ati gjør..

Lenke til kommentar

Det var jo bare ment som et eksempel.Mye skjer på to år og mye mulig ATi har komt med kort som støtter ps3 før Unreal Engine 3 kommer ut.

 

Som mange andre sier her så tror jeg nvidia klarer seg fint med litt lavere salg av sine toppkort. Hvis jeg ikke tar helt feil så har Nvidia ligget på toppet en god stund før 9700 pro kom.

Lenke til kommentar

Sant nok det. De lå på topp fra og med TNT2-chip'en. Og det varte helt til det tidspunktet Radeon 9700 Pro kom ut. Selv om jeg foretrekker ATI fremfor nVidia, så trenger vi begge produsentene. Det er sunt med konkurranse. Og nå er konkurransen knallhard, selv om Radeon X800XT foreløpig har trukket det lengste strået. nVidia har kommet seg kraftig etter GF FX-fadesen. Og det er bra. Det fører bare til at ATI, som er min favoritt ikke stagnerer, slik det skjedde med 3DFX.

Lenke til kommentar

både ati og nvidia er jo veldig bra kort,og tror

nvidia vil leve like lenge som ati..

 

hva man setter i agp-porten sin,er mere en smaksak

i dag.

 

har lyst på nvidia denne gang,men tror ikke jeg

får mere ytelse av den grunn.

 

et kort som scorer max i alle spill(direct 3d/open-gl)

har jeg ennå ikke sett,og da må jeg velge en av dem.

Lenke til kommentar

Begge leverandørene tjener penger pga _alle_ gidder ikke/kan ikke/vet ikke hvor en kan lese tester av 10 tester av alle kortene på markedet, så konk vil nokk ikke nvidia gå. Men de mister pr/rykte/stoltet i det markede som faktisk er bevist på hva en kjøper. Ikke glemm 3. leverandørene som Dell, Kompaq, HP osv som bare leverer ett merke..

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det generelt sett så er det ATi som leder godt på DX-markedet og nVidia på OGL. Ikke for å være full av dritt, men svært mange sier at fremtiden er åpen og det er flere og fler som prøver å forhindre det uten å lykkes spesielt stort. Om nVidia noen gang holder ut så lenge til (og holder på ytelsen i OGL eller hva nå fremtiden bærer) at en svært stor del av desktopmarkedet er åpent, så vil jeg tro de vil holde makten.

 

Tenk hvor mye penger nVidia har tjent (og brukt forsåvidt) gjennom hele den tiden mens de holdt gamermarkedet for seg selv. Selv grunderen av FPS sier at nVidia er på rett spor (noe som selvfølgelig kan være sell-out), det må fortsatt bety noe. Som sagt: om nVidia holder ut så lenge så vil jeg tro de vil komme på toppen igjen (om fremtiden blir åpen selvfølgelig ;)). :)

Lenke til kommentar
Begge leverandørene tjener penger pga _alle_ gidder ikke/kan ikke/vet ikke hvor en kan lese tester av 10 tester av alle kortene på markedet, så konk vil nokk ikke nvidia gå. Men de mister pr/rykte/stoltet i det markede som faktisk er bevist på hva en kjøper. Ikke glemm 3. leverandørene som Dell, Kompaq, HP osv som bare leverer ett merke..

Disse 3. part leverandørene selger vel det som gir grei ytelse og gir dem en god deal. Så langt vet de fleste leverandører at nVidia er dønn seriøse og kan gi dem gode tilbud på masseprodusering av skjermkort med grei ytelse til en god pris. Hvorvidt ATi er utbredt på dette markedet eller ikke, er jeg ikke sikker på, men jeg tviler at nVidia mister ryktet med det samme. Det vil nok ta noen år.

Lenke til kommentar
Kilde?

Google på Farcry og PS 3.0 gidder ikke finne siden nå, står over alt da, det er jo veldig godt kjent og har stått masse om det overalt.

Kilder inkulderer Nvidia og produsenten og utvikleren av Far Cry.

Nåja, kan vel legge til en kilde jeg fant raskt.

The Inquirer

 

Det er diskusjon om hvor mye PS3.0 faktisk hjelper, men som du ser støtter flere nye spill dette, HL2 vil også sannsynligvis støtte PS3.0

Lenke til kommentar

Jo og atter jo.

Prøv å søk eller i det minste klikk på linken. Far Cry kjører IKKE DX9.0c men det kjører PS3.0

Jeg har hatt denne diskusjonen med andre før, hvor de til slutt har måttet gi seg, at PS3.0 ikke kommer før DX9.0c er bare tull, det var et rykte som svirret rundt for noen måneder siden og har brent seg inn i hjernen som fakta til de som ikke holder seg spesielt oppdatert på teknologifronten.

 

PS3.0 har ikke ekstra effekter, har ikke nye kommandoer og ser i praksis helt lik ut som PS2.0, MEN det er MYE mer effektivt og ryddig enn PS2.0. Du kan nå kode 200 linjer med kode for noe som hadde krevd 20 000 linjer kode før, derfor kan man også ha flere effekter på skjermen samtidig uten å knekke grafikkortet.

Lenke til kommentar
rart at ATI yter så mye bedre da.

dårlige driver fra nvidia?

 

vi venter i spenning.

Kilder? yter så mye bedre? veldig jevnt ville jeg si.

Ingen av disse gigantene vill forsvinne de nermeste årene og fortsatt venter jeg på flere tester før jeg kan si hva som er best for meg. Spessielt en test! (hardware.no) hint hint! :thumbup:

Er det lenge til vi ser en test av disse på HW.no?!?!?!!?

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...