Gå til innhold

spikeren i kisten for nvidia?


Anbefalte innlegg

Hva skjer nå hvis ATI banker nvidia ned i støvlene på både ytelse og pris på denne rundens nye skjermkort?

Jeg tar vel ikke helt feil når jeg sier at ATI vant forrige runde over nvidia?

 

Diskusjonen er er herved åpnet.

 

Argumenter saklig og begrunn svar (henvis gjerne til kilder)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skjer nå hvis ATI banker nvidia ned i støvlene på både ytelse og pris på denne rundens nye skjermkort?

Jeg tar vel ikke helt feil når jeg sier at ATI vant forrige runde over nvidia?

 

Diskusjonen er er herved åpnet.

 

Argumenter saklig og begrunn svar (henvis gjerne til kilder)

det som skjer er at vi vil sannsynligvis se dette fenomenet enda en gang, hvem som vinner neste gang gjenstår å se. Og hvem vet, kanskje har vi nye aktører på markedet da?

Lenke til kommentar

Vel.. Ettersom nVidia selger *vanvittig* mange flere chipset enn ATi, og i tillegg banker dem på low-end markedet, tror jeg faktisk at det er mer sannsynlig at ATi tar kvelden enn at nVidia tar kvelden.. Hverken ATi eller nVidia kan overleve ved å kun selge high-end GPU'er beregnet på spill.

 

Det at nVidia nå står sammen med Intel hjelper vel ikke saken for ATi det heller..

 

Bottom line: Tipper både ATi og nVidia kommer til å holde det gående noen år til.. ;)

Endret av SilverCRX
Lenke til kommentar

Tror neppe kista spikres igjen med dette. NV40 og R420 yter forholdsvis jevnt for øyeblikket (en liten ledelse til ATI, spesielt med AA/AF aktivert), men det kan fort snu etter at NVidias driverteam har fått gjort jobben sin (NV40s arkitektur har store forskjeller fra NV3x). Tipper vi vil se en merkbar ytelsesøkning med nye drivere i løpet av kort tid fra NVidia sin side. R420 sin arkitektur er derimot ganske lik forgjengerne (R3xx), så vi vil neppe se samme ytelsesøkningene fra ATIs side.

 

Tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er ikke high-end korta ATI og nVIDIA tjener penger på. Det er low-end, low-profit per stykk, men høyt volum-brikkene som fyller kassa. Riktignok vil bra highend ofte styrke salget av lowend, siden man tror man får mer for penga... men lowend er viktigst. Tenk på alle de Elkjøp-PCene™ som skal ha skjermkort...

 

EDIT : er ikke for ingenting at det er Intel som er verdens største leverandør av skjermkort ...

Endret av ufo
Lenke til kommentar
Det er ikke high-end korta ATI og nVIDIA tjener penger på. Det er low-end, low-profit per stykk, men høyt volum-brikkene som fyller kassa. Riktignok vil bra highend ofte styrke salget av lowend, siden man tror man får mer for penga... men lowend er viktigst. Tenk på alle de Elkjøp-PCene™ som skal ha skjermkort...

 

EDIT : er ikke for ingenting at det er Intel som er verdens største leverandør av skjermkort ...

Ja, enig. Det er nok Georce 2 mx, GF4 mx, fx 5200 og intrigrert fra intel som sitter i de fleste pcer her på jorda :dontgetit:

 

Det at Nvidia og intel blir partnere er ikke så rart, begge to har varme problemer :p

Lenke til kommentar

Regner med du mener 5800 mot 9700. Det var vel ikke det at de ble så utrolig banket som gjorde at nvidia tapte endel på dette, men mer at de var så forsinket. Tror nok nvidia og ati vil fortsette å duellere lenge enda, og kampen om high end markedet andre halvdel av 2004 er ikke vunnet enda. ;) Jeg for min del har inntrykk av at de er rimelig jevne foreløpig. Så får vi se hvordan de tweaker, fikser drivere osv før vi ser noen vinner.

 

Uansett er det som folk sier: Verken ati eller nvidia tjener de store pengene på å selge high end kort, men mye på andre ting og oem salg i maskiner av alle slag. Dell, HP osv, osv. High End markedet handler vel mer om prestisje.

 

:Edit, jeg er forøvrig uenig om at ati nødvendigvis gir mest for pengene. fx 5700 ultra mot 9600 xt er etter sigende så jevne at det er umerkelige forskjeller, og prisene er vel så og si det samme. Du må huske at den jevne bruker er mest interessert i denne klassen kort. Når det gjelder fx5950 mot 9800 xt er det vel nvidia som er billigst mens ati har litt høyere ytelse. Så hvordan du finner ut at ati nødvendigvis gir så mye mer ytelse for pengene vet ikke jeg.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Vel, vi så at nvidia ble banka når 5700 serien kom mot 9700.... 5900 ble også banka ned i jorda av 9800 serien.... ATi er som amd mot intel....

 

Amd leverer best ytelse i forhold til penger..... og det samme er ATi :)

Du har så rett - og når det kommer til build kvalitet er intel og nvidia hestehodet forran amd og ati - eller hva?

 

_

johanf :devil:

Lenke til kommentar
Du har så rett - og når det kommer til build kvalitet er intel og nvidia hestehodet forran amd og ati - eller hva?

 

_

johanf :devil:

ATI har alltid hatt god kvalitet på sine produkter. Jeg synes ATI-kort har bedre kvalitet enn nVidia-kort. Husk at ATI har holdt på siden 1985, og var på topp før nVidia hadde kommet ut av bleiene sine. Så å si at nVidia har bedre kvalitet enn ATI er nok feil. Jeg har opplevd akkurat det stikk motsatte.

Kvaliteten på AMD har derimot ikke alltid vært bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...