gassmann Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Jeg er helt ny på dette med digitalkamera, men har bestemt meg for å ta steget. I utgangspunktet er budsjettet 5000, men jeg kan spytte i litt mer, dersom jeg får bedre valuta for pengene. Etter litt surfing ser jeg raskt at vi her snakker om et kompaktkamera, og jeg har lest at mange taler varmt om Fujis Finepix-serie. I utgangspunktet ser jeg at budjettet peker på 2800z (ca 4500 kr), men jeg sikler også på 4900z (7700 kr). Det er ikke registrert noen erfaringer med dette kameraet, så jeg etterlyser råd fra mer erfarne fotografer. (Jeg som ikke har peiling faller gjerne for det lekreste designet). Hovedforskjellen på de to kameraene (så vidt jeg kan se) er at 4900 har 4,3 mill pix (kontra 2 mill på "lillebroren"), i tillegg til manuell fokus og flere muligheter til manuell instilling på 4900. Bruk: Det er viktig for meg at kameraet skal kunne fungere som et allround kamera. I begynnelsen vil jeg nok fremstå som en amatør (full auto- håp på det beste), men på sikt vil jeg gjerne eksperimentere med mer avanserte teknikker og manuelle funksjoner. Derfor er jeg opptatt å kjøpe et kamera som ikke gjør det nødvendig å oppgradere om halvannet år. Jeg er grafisk interessert og har god erfaring med datamanipulering av bilder, og er nokså kresen på bildekvalitet. Så: hvis noen kunne foreta en rask sammenligning av disse to kameraene i forhold til hva jeg får for pengene, ville jeg sette pris på det. Alternativt: burde jeg heller se på helt andre kameraer til min bruk? på forhånd takk.. Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Jeg har disponerte et 4900z i seks måneder og tok i den perioden ca. 1500 bilder med kameraet. Jeg må si at jeg var veldig fornøyd med det og kameraet fungerte utmerket som et point-and-shoot på full automatikk. Det som er viktig å forstå er at 4900z ikke er et 4,3MP kamera. Fujifilm bruker sin egen CCD, i dette tilfellet, superCCD og har av uforståelige grunner markedsført denne med nesten dobbel oppløsning. 4900z interpolerer bilder tatt med en 2,4MP sensor til 4,3MP. Med andre ord sitter det en 2,4MP sensor i dette kameraet. Hvem som helst kan interpolere bilder for å oppnå en høyere oppløsning med riktig programvare og min påstand er at det finnes bedre algorytmer for dette i f.eks photoshop enn det du får til i kameraet. -flff Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Canons nye A40 har fått jevnt over kjempekritikker som et nybegynnerkamera til å 'vokse' med. Nytt fra forrige modell A20 er bl.a. manuelle innstillinger for lukkertid blender (noe begrenset 2 steg avhengig av zoom) og manuell ISO. I tillegg til flere manuelle muligheter får du også TV-ut som ikke finnes på Fuji 2800. A40 har dog bare 3x optisk zoom. Ikke koster det mere enn 3500,- heller. Les anmeldelser her: http://www.imaging-resource.com/PRODS/A40/A40A.HTM http://www.dcresource.com/reviews/canon/a40-review/ http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/a40.html Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Er selv nybegynner og har gått til innkjøp av Canon Powershot S40. Jeg er kjemefornøyd både med billedkvalitet og brukervennlighet. Har allerede blitt mye mer avansert enn jeg trodde jeg ville bli. Når man umiddelbart ser resultatet av sine anstrengelser er det uendelig mer morsomt å eksperimentere. Jeg kjøpte kamaraet gjennom internett for NOK 7.500. Kan anbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå