Gå til innhold

Får ikke installert SATA drivere

Anbefalte innlegg

En venn av meg fikk seg ny pc i dag, selvbygg, som jeg hjalp ham med å bygge.

Men vi klarer ikke å legge inn SATA driverene! Vi har prøvd to forskjellige diskettstasjoner, og det fungerte ikke med noen av dem. Noen som vet hva som kan være galt? Kan godt si hva slags deler han har, hvis det hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Dersom S-ATA-kontrolleren er på southbridge, behøver du ikke drivere.

Lærte noe nytt under sticky s-ata tråd :)

Lenke til kommentar
Men vi klarer ikke å legge inn SATA driverene!

Hva mener du med det da?

Du har trykket på F6 da du ble bedt om det? Er du helt sikker på at du har riktig driver?

Det jeg mener er at jeg ikke klarer å legge inn SATA driveren som fulgte med på hovedkortet, et ABIT NF7S. Tror virkelig at det er rett driver, den fulgte tross alt med på hovedkortet.

Jeg må legge inn disse driverne for at WinXP installasjonen skal klare å finne harddisken, tror jeg. I WinXP installasjonen fungerer ikke F6 tasten på Logitech MX tastaturet, med eller uten F-Lock på. Uansett, så står det at det er for å installere SCSI eller RAID, og det er jo ikke det jeg skal ha... eller?

Dersom S-ATA-kontrolleren er på southbridge, behøver du ikke drivere.

Lærte noe nytt under sticky s-ata tråd :)

Den fysiske plasseringen av SATA kontaktene er på den nedre siden av kortet, hvis det er southbridge (eller har jeg misforstått?). Men WinXP installasjonen finner ikke harddisk, det er det som er problemet...

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Jo, det kommer opp som det alternativet, men du velger seff enhet som er tilgjengelig som alternativ etter at du har satt i floppyen.

Da listes de enkelte enheter det er drivere for opp, velg der.

Lenke til kommentar

Det er viktig at du trykker på F6 i oppstarten av installasjonen, hvis du ikke gjør det så vil ikke hk`et finne S-ATA disken, ellers så vil WinXp bare skjekke på IDE kontrollene og ikke de ekstra kontrollene som ligger på hk`et(sånn som S-ATA portene.)

SÅ det du må gjøre er å: Trykke på F6 når WinXp ber om det. :p

Lenke til kommentar
Dersom du har P-ATA disker fra før og skal ha S-ATA disken som systemdisk, sjekk at S-ATA disken står som Boot Device i BIOS.

Det er litt forskjellig bra hovedkort til hovedkort. Bare let litt rundt i bios. Skulle gjerne tatt bilder fra min egen bios og vist deg, men orker ikke :p (har examen imorra, må legge meg snart)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...