Gå til innhold

Valg av S-ATA disk


Anbefalte innlegg

StorageReview.com's Leaderboard - The best of the best

 

7200 RPM

 

Hitachi Deskstar 7K250 (4Q 2003)

 

The latest Deskstar combines the best all-around performance, whisper-quiet operation, and a wide range of capacities in both parallel and serial flavors to make it the most compelling choice for those seeking an ATA drive.

 

Jeg ville gått for Hitachi disken. Jeg har hatt 3 IBM disker tidligere, hvorav den ene, en Deskstar 75GXP, tok kvelden etter 1 1/2 år. Jeg hadde derimot ingen betenkeligheter med å skaffe meg denne disken, som kombinerer høy hastighet med lavt støynivå. Den er tross alt produsert av en annen produsent og det er heller ikke rapportert noe uvanlig med feilraten på disse modellene.

 

Skal du ha den raskeste disken, og er villig til å gå opp i pris og villig til å kutte litt på lagringsplassen, skaffer du deg en Western Digital Raptor 73,4 GB.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Western Digital har gått bort fra sitt standard ball baring system på diskene gjør forhåpentligvis utslag i støynivået. Det som har vært problemet med WD diskene er ikke støy under lesing, men en konstant høyfrekvent lyd. Denne lyden er ikke like markant på alle WD disker, men blir som regel værre med tiden. Jeg har nå 2 stk 80GB Caviar disker og 2 gamle 40GB disker. Den ene 40GB disken har tatt kvelden, den andre støyer ikke så mye. Den ene av 80GB diskene støyer så kraftig at jeg ikke orker å ha den i maskina, mens den andre støyer litt over middels.

 

Ellers er WD diskene kanskje de beste performerne, spesielt Raptor serien.

 

Ellers når det gjelder støy:

Maxtor: stille ved idle, bråkete når den jobber. OK performer.

Seagate: stille ved idle og ved jobbing. Ikke den beste performeren.

Samsung: Har ikke erfaringer selv, men den sies å være en OK performer og relativt stille.

Hitatchi: Har ikke anelse :hmm:

 

Mitt valg nå ville vært en Samsung disk (til lagring) og en WD Raptor (eller 2 i raid) til systemdisk.

Lenke til kommentar
OK, da blir det seagate :)

 

NB: Til S-ATA disker fra Seagate trenger du overgang til "gammel" strømkontakt. Se tilbehør.

 

Trenger vel en av denne da?

 

JA, du må ha en slik overgang til strøm lednigen ja

 

 

har du et gammelt hovedkort så vil ikke s-ata disken passe da.

 

hvis du ikke kjøper en overgang der også da ( data overførings kabelen )

Lenke til kommentar
Anbefaler seagate barracuda.

Eneste som er native sata og ikke benytter marvell sata til pata

chip konverter internt i disken .

 

Når du senere setter barrracuda på en sata kontroller med

native command queing support matcher den om ikke slår

WD raptor i ytelse (raptor uten ncq da..)

 

...

OK, har bestillt en seagate nå :)

 

Men kan du utdype: native command queing support osv.

 

Legg ved en link etc som forklarer dette...

 

Har Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort visst det har noe å si.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt crash med IBM, western digital, samsung maxtor og seagate, fujitsu ++.

 

En fordel med de IBM diskene jeg har opplevd crash på er at det har skjedd gradvis, og det har vært mulig og redde seg før ting gikk rett vest.

 

Nå i det siste har jeg brukt maxtor mest og de er veldig støysvake.

 

En spesielt støysvak disk er maxtor sin 300GB disk. Jeg har sett endel crash i maskiner hvor 2 disker er satt tett inntil hverandre, uten noen form for kjøling, blandt annet i dell og hp maskiner, og det er og be om trøbbel.

Lenke til kommentar
Anbefaler seagate barracuda.

Eneste som er native sata og ikke benytter marvell sata til pata

chip konverter internt i disken .

 

Når du senere setter barrracuda på en sata kontroller med

native command queing support matcher den om ikke slår

WD raptor i ytelse (raptor uten ncq da..)

 

...

OK, har bestillt en seagate nå :)

 

Men kan du utdype: native command queing support osv.

 

Legg ved en link etc som forklarer dette...

 

Har Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort visst det har noe å si.

http://www.seagate.com/cda/newsinfo/newsro...21,2102,00.html

Lenke til kommentar

Ser det er flere her som anbefaler kjøling, og det er ikke noe å riste på huet av. Anbefaler deg å plassere diskene med litt rom imellom og hive inn en vifte foran dem.....hjelper utrolig bra. Trenger ikke å være den råeste vifta, men en som flytter litt luft og er stille. Jeg har en vifte pr par som går på tregeste innstilling. De diskene som jeg tidligere måtte vente på at skulle bli såpass kjølige at jeg kunne ta i dem, har nå mindre temperatur enn kabinettet-temp :)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...