bkak Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 For en tid tilbake testet jeg Freedesktops x-server, som regnes for å være neste generasjons backbone for grafiske brukergrensesnitt på Linux. (her finnes et screenshot fra Fedora Core 1) Da var det hele relativt seigt, kræsjet ofte, og var generelt ikke så mye å spare på. Her om dagen kompilerte jeg det igjen fra CVS, og jeg må si jeg ble imponert. Ved å bruke compositioning-manageren som følger med (dette er modulen som styrer effekter som skygger, gjennomsiktighet og andre ting.) fikk KDE og Gnome helt ny funksjonalitet. Selv om jeg foreløpig bare har kjørt software, synes jeg å huske at det gamle ATI-kortet mitt var støttet for accelerated 2d, dvs, effektene går rett på GPU i stedet for CPU. Da går jo ting ganske glatt, men jeg må si ting gikk ganske bra selv med software nå. Serveren har gjennomgått en enorm ytelsesøkning og forbedring på få måneder, og man kan bruke Radeon-kort for DRI hvis man fikler litt med CVS. Imponerende. For å demonstrere slang jeg sammen en film og to screenshots. De ligger her. Filmen, selv om den er av noe elendig kvalitet, viser tre ting. 1) Flytting av vinduer (skyggene rendres realtime, så de ligger under vinduet hele tiden. Her viser jeg ytelsen i software-mode med Xvesa-driveren) 2) Minimering av vinduer. Dette er en gnome-effekt som er innebygget i gnome for å utnytte composition-manageren, KDE har lignende effekter. Gjennomsiktige menyer og slikt kan styres fra windowmanager i fremtiden. 3) Alt-tabbing i gnome. Fancy, en skygge kommer fram når man velger et vindu under et annet for å vise hvor vinduet var. Maskinen jeg kjører dette på er en Pentium 3 med 800mhz og 128MB ram. Ikke dårlig uten software-rendring, eh? For de som vil teste serveren: xserver.freedesktop.org. Den overskriver ikke din gamle XFree86. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 Og ja, jeg la ut videoen i wmv fra windows movie maker fordi jeg er slem Lenke til kommentar
sim Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Så nydelig ut Får se om jeg får tid til å teste når eksamenene er over. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Jeg kompilerte fra cvs i går, men da fikk jeg bare noe socket-error da jeg prøvde å starte den :| Lenke til kommentar
bkak Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 Du starter den med Xvesa, right? ./Xvesa -listmodes først, mulig du må være root. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Ah, stilig. - Så denne versjonen har lært av alle feilene til XFree da? :] Kan man ta vekk skyggene på programmer man ikke vil ha det på? - Men blir herlig med ekte transparency og skygger. - Selv om mange av screenshotene jeg har sett bruker transparency dårlig - ser jo bare rotete ut med 10 halv-trans programmer oppå hverandre. - Jeg må få prøvet denne når jeg kommer hjem :D (også med Gnome 2.6 blir det jo digg) Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Filmen, selv om den er av noe elendig kvalitet, viser tre ting. Filmen ser ut som noe tatt ut av en horror-hacker film Lenke til kommentar
bkak Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Ah, stilig. - Så denne versjonen har lært av alle feilene til XFree da? :] Kan man ta vekk skyggene på programmer man ikke vil ha det på? - Men blir herlig med ekte transparency og skygger. - Selv om mange av screenshotene jeg har sett bruker transparency dårlig - ser jo bare rotete ut med 10 halv-trans programmer oppå hverandre. - Jeg må få prøvet denne når jeg kommer hjem :D (også med Gnome 2.6 blir det jo digg) Jupp, skyggene er definérbare av compositioning-manageren. Den som følger med er kompilert med standard options, men jeg byttet den ut med en utgave som kunne bruke configfiler for gjennomsiktighet, skyggestørrelse og slikt. Har nå svakt gjennomsiktige menyer i GTK. Cronius: Jeg håper da inderlig ikke det er en skrekkfilm, jeg bor tross alt her i kjelleren. Det hadde jo vært en katastrofe. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Har lekt meg litt jeg ogsaa, og gjort en oerliten forandring paa den orginale xcompmgr, saann at alle vinduer blir transparente Screenshot av diverse programmer oppaa hverandre, deriblant mplayer. Kan love dere at aa se paa film gikk temmelig tregt, men stilig var det Lenke til kommentar
bkak Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg ser iallefall at frames ikke er helt synkront i den filmen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå