Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble to routere sammen...

Anbefalte innlegg

Hvordan kobler man to routere sammen?

Jeg har en SMC barricade g router og en d-link 604 router. Broren min bruker å ha Lan i helgene og da må en av maskinene i huset ofre nettverket sitt. Er det bare å føre en tp kabel fra d-link til smc routeren? Det er SMC routeren som har tilgang til nettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at D-link routeren også fungerer som en switch. Det du da kan gjøre er å koble den rett på smc routeren (den har auto-sense på alle porter). Blir det samme som å koble to switch'er sammen. Du bør slå av DHCP serveren i D-link routeren først.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Husk at når du skal koble 2 rutere sammen så må du benytte snudd kabel siden begge befinner seg på lag 3. Det kan hende de gjør dette automatisk (Du ser det lett hvis du får link på begge sider).

D-Linken må ha SMC'n som default gateway for at rutingen skal virke. (0.0.0.0 0.0.0.0). I tillegg så må du sette opp en statisk ip adresse på D-linken slik at den kommer i sammme nettverk som SMC'n. F.eks SMC'n har 192.168.1.1 på sitt interne ethernet bein. Hvis da D-Linken settes opp med 192.168.1.20 så vil de være i samme nettverk.

Lenke til kommentar
Husk at når du skal koble 2 rutere sammen så må du benytte snudd kabel siden begge befinner seg på lag 3. Det kan hende de gjør dette automatisk (Du ser det lett hvis du får link på begge sider).

D-Linken må ha SMC'n som default gateway for at rutingen skal virke. (0.0.0.0 0.0.0.0). I tillegg så må du sette opp en statisk ip adresse på D-linken slik at den kommer i sammme nettverk som SMC'n. F.eks SMC'n har 192.168.1.1 på sitt interne ethernet bein. Hvis da D-Linken settes opp med 192.168.1.20 så vil de være i samme nettverk.

Dette vill fungere, men er det ikke lettere å bare bruke D-link routeren som en switch? (dersom det er en ledig port på den da)

Baricade G har som sagt auto-sense på alle porter så det spiller ingen rolle om kablene er krysset eller ikke.

Lenke til kommentar
OK.. Nå kommer jeg med på nettet gjennom begge routerene, men jeg lurer på port forwarding... Skal jeg på smc routeren forward porten til ip'en til d-linken eller til maskina bak d-link routeren?

Dersom du valge mitt alternativ skal du forwarde til maskinen. Dersom du valgte det andre alternative må du forwarde til D-link routeren også må du forwarde videre derfra til maskinen. (tror det ble riktig, blir mye "nat'ing")

Endret av mar
Lenke til kommentar

Jeg prøvde først den andre løsningen. Så prøvde jeg den første løsningen. Der skal jeg ta tp fra WAN til SMC. JEg skrev under WAN på d-link at jeg skulle bruke static ip. IP-adresse: 192.168.0.20, subnet: 255.255.255.0, ISP gateway: 192.168.0.1, Primary DNS: 192.168.0.1. MEn jeg får ikke kontakt med nettet. Hva er galt med disse innstillingene. SMC har IP: 192.168.0.1

Lenke til kommentar

Det fungerer fint uten å bruke WAN-porten. Men jeg tenker på i tilfelle det er flere enn 3 stk som skal koble seg til nettet. Har jo med ditt forslag kun 3 ledige porter. Med bruk av WAN-porten så slipper jeg å bruke så mye NAT...

Lenke til kommentar

Dersom du bruker WAN porten blir det mye nat. Du får en 8 ports SMC switch til 350 kroner på komplett (250 for 5 porter), det er nok den enkleste løsningen dersom det blir en del maskiner.

edit: Korekturlesing før posting? er bedre å ta det etterpå :)

Endret av mar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...