Gå til innhold

Linux fremfor Windows?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siste gang var i windows på den ene hjemme-pc'n min, klikka faktisk Notepad(!) slik at jeg måtte restarte XP :laugh: Fins kanskje noen triks som jeg ikke kan her, men kontrollen over prosesser er jo helt latterlig i windows. Etter Notepad hadde hengt (program not responding) prøvde jeg selvsagt å kille det fra Task manager, men i motsetning til Linux hvor man faktisk kan kill'e ethvert program på et blunk (enten manuelt ved å spesifisere pid eller med det geniale programmet xkill), får man i windows opp noen sånne tulle-dialogbokser som ber om bekreftelse, og spørsmål om man vil sende error-report til Microsoft. Og i endel tilfeller kommer man aldri videre - man kan prøve å kille prosessen på nytt og på nytt til ingen nytte. :mad: Det fins heller ingen kjapp måte å logge ut brukeren på hvis ting går til hælvete (ala CTRL+ALT+Backspace i Linux). Det positive er at det er en stor og lett tilgjengelig reset-knapp på dualboot-maskinen min, så jeg slipper å stresse med blyantspisser og slikt hver gang den klikker.

Det er nettopp slike poster som gjør meg litt oppgitt. :(

For det første er det en enkel sak å disable melding til Microsoft ved applikasjonscrash. Høyreklikk My Computer - properties - advanced - Error reporting - disable error reporting.

For det andre er det en umulighet at du ikke kan kille en prosess og gå videre i XP og jeg har aldri hørt om eller opplevd noen som har hatt problemer med å avslutte notepad. :p Du kan dersom det er ubehagelig for deg å bruke task manager, bruk kill kommandoen som du kan hente fra resource kit f.eks og kille ved hjelp av pid.

Det er ingen problem å logge raskt av dersom dette hadde vært ønskelig. CTRL+ALT+Del, velg log off.. ;)

All min tid med XP er det kun svært alvorlige feil som fysisk minne feil e.l. som har forårsaket en klassisk crash (bsod)

Når det gjelder bekreftelses boksene er jeg enig at de til tider kan være unødvendige, men jeg har også opplevd at de har reddet meg fra store tabber :p

Det er ingen tvil om at eldre windows utgaver har hatt sine ankepunkter, men la oss i allefall være enig om at XP er ett langt steg i riktig retning.

Jeg mener ikke å fornærme deg og jeg er sikker på at du er dyktig på Linux, men akkurat som jeg forsøker å la være å kritisere Linux distroer da jeg rett og slett ikke vet så mye om det, så burde du kanskje la være å kritisere MS. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd slike sære ting som at notepad bare slutter å virke, men da er det brukeren selv som har fubaret systemet :p

(Min egen Windows XP-partisjon fungerer perfekt, selv etter et år uten noe formatering)

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd slike sære ting som at notepad bare slutter å virke, men da er det brukeren selv som har fubaret systemet :p

(Min egen Windows XP-partisjon fungerer perfekt, selv etter et år uten noe formatering)

er den i bruk da?

Lenke til kommentar

er den i bruk da?

Hehe, akkurat som den gamle 386'en min med Windows 3.1. Den bøgger aldri!! (Men har heller ikke vært skrudd på siden årsskiftet 95/96 :p )

Lenke til kommentar
For det andre er det en umulighet at du ikke kan kille en prosess og gå videre i XP og jeg har aldri hørt om eller opplevd noen som har hatt problemer med å avslutte notepad. :p Du kan dersom det er ubehagelig for deg å bruke task manager, bruk kill kommandoen som du kan hente fra resource kit f.eks og kille ved hjelp av pid.

Jaså? Da kan du sikkert forklare hvorfor Windows bruker opptil 10 minutter på å kille en tung prosess? At hele windows-grensesnittet lever på Explorer sin nåde er alene en grunn til skepsis både med tanke på sikkerhet og stabilitet. Explorer kræsjer *ofte*, og selv om det ikke BSODer er jeg drittlei av at alle vinduene jeg har oppe forsvinner (... vel å merke etter litt venting).

En annen svakhet med Windows XP, noe som ikke er så plagsomt for hjemmebrukerer (men grunn til at Windows ALDRI vil kunne brukes i større cluster) er den dårlige prosesshåndteringen. Det sies at Linux er dårlig på prosesshåndtering og "realtime"-prosesser... Gjett hva. Det er fordi ikke alltid FIFO-policy er det beste: Stapp inn en CD, og merk hvordan alt stanser opp mens TOC'en leses. Er CD'en fucka, ja da har du et problem.

Men bevares! Windows XP er et veldig bra OS til hjemmebruk. Forskjellen er at GNU/Linux er bra til hjemme- og "enterprise-bruk", samt at GNU/Linux tilbyr et strukturert, logisk filsystemet, valgmuligheter og god loggføring (Sjekk "nevn 10 gode grunner til å velge Linux" hvis du ønsker flere grunner). Når det er sagt så må jeg erkjenne at jeg bruker Windows XP mesteparten av tiden jeg sitter ved PC'en. Wonder why.... :thumbdown: Det er så koselig å ta fra brukeren valgfriheten til å velge OS ;)

Lenke til kommentar

Vil ikke påstå at jeg er noen idiot på XP, og begynner nå å kjenne Linux stadig bedre.

Windows har blitt bedre teknisk sett - ingen tvil om det. Men jeg kjenner igjen et par av disse situasjonene:

- Nei det går ikke altid å kille noe i windows. Hvordan i **** skal du få gjort det, for at det du prøver å kille dekker skjermen/eter CPU så ingen ting noensinne greier å pine seg opp ved control+alt+del? Da har du ikke muligheten til å bytte til konsoll og kille pid...

Og control+alt+del -> logg av ER mye saktere enn control+alt+bacspace... spesiellt hvis den aldri dukker opp.

Nå skal jeg ikke våge å påstå at Linux er perfekt, og det finnes flere ting jeg mener windows håndterer bedre (removable media anyone?). Men foretrekker dog likevel linux.

Lenke til kommentar

Ubehagelig og ubehagelig, fru Blom. Jeg startet task manager, gikk inn på processes, og høyreklikket på notepad.exe og valgte 'End process'. Normalt skal man få én advarsel, og deretter blir programmet kill'et. Dessverre har jeg ved flere anledninger opplevd at programmene bare fortsetter selv om man prøvde å kill'e flere ganger.

Når sant skal sies er det trolig ikke Notepad alene som var synderen, men problemer med Windows og nettverk (husker ikke i farta men jobbet vel med en fil på en samba-server i notepad, og nettverket fusket). Men man burde jo strengt tatt ikke måtte restarte en maskin pga noe slikt.

Forøvrig høres det unødvendig tungvint ut å måtte laste ned en kill-kommando :p Burde ikke slikt følge med et OS istedenfor all annen dritt som følger med?

Det er ingen problem å logge raskt av dersom dette hadde vært ønskelig. CTRL+ALT+Del, velg log off.. ;)

I Linux trykker man CTRL+ALT+Backspace og man er logget ut.

I Windows kan det fort ta tid selv med metoden du beskrev, når et og et program skal lukkes. Hele tiden med dialogbokser som forteller hva som skjer. Skal man speede det opp litt kan man klikke bekreftende på hver av disse dialogboksene, eller vente til en sånn dustete progressbar timer ut. :no: Windows har tydeligvis en idé om at man skal være snill mot alle programmer og ikke kille dem med en gang, men vente en stund og se - kanskje de våkner opp igjen! I Windows kan man til og med få beskjed om at man ikke har tilgang til å drepe en prosess selv om man faktisk er administrator! Selv liker jeg å ha kontroll, og ønsker jeg å drepe en prosess skal jeg få lov til å gjøre det.

All min tid med XP er det kun svært alvorlige feil som fysisk minne feil e.l. som har forårsaket en klassisk crash (bsod)

PC'en er satt opp med dualboot mellom Linux og XP, og siden Linux ikke har kræsjet siden jeg bygde maskinen (drøyt år siden), og jeg i tillegg har testet maskinen grundig med memtest86, vil jeg konkludere med at den ikke har noen alvorlig hardware-feil.

Jeg mener ikke å fornærme deg og jeg er sikker på at du er dyktig på Linux, men akkurat som jeg forsøker å la være å kritisere Linux distroer da jeg rett og slett ikke vet så mye om det, så burde du kanskje la være å kritisere MS. ;)

Jeg er riktignok ikke Microsoft-sertifisert til langt opp i rompa, men har brukt Windows siden versjon 3.0. Har sånn sett langt mer erfaring med Windows enn Linux.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Når det gjelder BSOD:

På laptopen min har jeg fått BSOD flere ganger (uten å skru det på...) i Windows. I Linux har jeg kun hatt en krasj, (har kjørt det i snart et år) - og det var helt i starten av boot (klarte ikke laste kernel eller noe. Trykket på restart og alt var i orden).

En kamerat av meg kan ikke bruke skjermkortet og WLAN-kortet på en gang uten å få blåskjerm - ikke pga kortene men pga driverene (som ER XP drivere) (hilsen MS support...)

Har brukt windows / dos siden win 3.1

Lenke til kommentar

Jaså? Da kan du sikkert forklare hvorfor Windows bruker opptil 10 minutter på å kille en tung prosess? At hele windows-grensesnittet lever på Explorer sin nåde er alene en grunn til skepsis både med tanke på sikkerhet og stabilitet. Explorer kræsjer *ofte*, og selv om det ikke BSODer er jeg drittlei av at alle vinduene jeg har oppe forsvinner (... vel å merke etter litt venting).

En annen svakhet med Windows XP, noe som ikke er så plagsomt for hjemmebrukerer (men grunn til at Windows ALDRI vil kunne brukes i større cluster) er den dårlige prosesshåndteringen. Det sies at Linux er dårlig på prosesshåndtering og "realtime"-prosesser... Gjett hva. Det er fordi ikke alltid FIFO-policy er det beste: Stapp inn en CD, og merk hvordan alt stanser opp mens TOC'en leses. Er CD'en fucka, ja da har du et problem.

Vil gjerne si at jeg har brukt windows daglig siden før den hadde nettverks mulighet inkludert, og jobbet med windows i mange år, og vært sertifisert i de forskjellige windows versjonene siden 98. Ikke misforstå meg hver så snill. Det vil ikke si at jeg tror jeg er noen guru i windows, men det vil gjerne si at jeg har tilbrakt mye tid foran forskjellige MS grensesnitt.

Jeg har hatt mye problemer med tidligere versjoner, og restartet i hytt og pine, men til dags dato har jeg ikke hatt problemer med å kille en prosess på 2003/xp plattformen, og heller ikke på 2000 såvidt jeg kan huske. Det vil ikke si at det ikke kan oppstå, men utifra min erfaring så er det i alle fall ikke vanlig.

Explorer prosessen er som du vet ikke en vital prosess som sådan og kan fint restartes via taskmanager dersom dette skulle være nødvendig.

Når det gjelder "fucka" cd'er er jeg helt enig at det kan være grise irriterende. Tidligere har jeg vært med på at du må fram med nålen for å få opp cd skuffen, men jeg har foreløpig ikke hatt problemer med dette på xp. Har alltid vært mulig å trykke ut cd'en uten store vansker såvidt jeg kan huske.

Mitt poeng er egentlig bare dette: Både windows og linux har, slik jeg ser det, mulighet for å bli brukt uten å egentlig ikke vite så mye om det, men for å gjøre mer avanserte ting kan det være en idé å sette seg litt inn i ting. Når noen ramser opp ting som er dumt med xp som jeg for det første ikke opplever som ett problem og for det andre gjerne fins små triks for å fikse så må jeg liksom si i fra :p

Men for all del.. XP er ikke perfekt, langt, langt i fra. Det er mye som kunne vært bedre. Jeg skulle vel egentlig bare ønske at kritikken mot MS hadde endret seg litt over tid for ikke bare å holde seg aktuell men også være konstruktiv. Jeg syns det er bra å høre at folk syns XP er ett skritt eller to i rett retning.

Samtidig innrømmer jeg gladelig at jeg vet utrolig lite om linux og gjerne skulle visst mer. Men jeg føler ærlig talt at det er en trygghet i det å ha ett OS som man føler seg kjent i og komfortabel med.

Lenke til kommentar

er den i bruk da?

Har man jenter på webcam, så har man jenter på webcam. Dessuten liker jeg å bare boote windows for å teste windowsprogramvare, spille og photosjåppe litt. Har uansett to maskiner når jeg jobber, så det er alltid en linux-boks med IRC, MSN og alt annet tull tilgjengelig ;)

Problemet med windows er vel strengt tatt at man bør kjenne det som innerlomma si før man fucker med det, ellers får man gjerne slike rare feil hvor områder på skjermen sluttes å rendres, ctrl alt del slutter å virke og vinduer bare står og henger uten at man får kontakt med dem. Hender jo også det skjer med folk uten videre, men la oss innse det, noen her i verden har bare ingen gjensidig kjærlighet når de leker med teknologi... :p

Lenke til kommentar

Først, som svar på orginale post: Start med Knoppix.

En bra distro som kjører fra CD, autodetecter det meste av hardware, og er ikke bort i harddisken i det hele tatt.

Og hvis man installerer den på harddisken, får man et ferdig oppsatt debian system. Med alle pakker man trenger for å komme i gang, og hardware allerede satt opp (Og dualboot med evt andre OS på systemet).

Og så, linux vs windows.. Jeg har brukt windows i rundt 10 år nå, og linux i 3-4 år (i et og et halvt år som desktop). Og for å være ærlig, jeg takler ikke å bruke windows nå. Det er omtrent som å få begge henda bundet bak ryggen.

Jeg installerte linux (dualboot) hos en kamerat for noen uker siden, så han iallefall hadde et alternativ han kunne prøve :yes:. Nå bruker han faktisk linux rundt halvparten av tiden, og har tvunget foreldra til å bruke linux og ;) Og han er ikke noen teknisk bruker heller. Et godt tegn på at linux er mer moden enn de fleste tror :D

Lenke til kommentar

Samme her, skrev om hvordan jeg ble til en fast linuxbruker ifra å være en "windows er best på desktop, linux er til server"-bruker. Nå bruker jeg bare Linux på pcen.

Det er mange som tror at "de som bruker Linux gjør det bare for å være tøffe" - vel, det er feil. Hadde jeg brukt det for å være tøff hadde jeg antakelig kjørt en dualboot for lenge siden - men istedenfor tok det et og et halvt år før jeg ble god nok til å kunne verdsette Linux.

Som (sikkert) tidligere sagt så er :Linux et annet OS som du må sette deg inn i for å kunne bruke det skikkelig. Jeg mener selv at når du kan Linux godt kan du gjøre utrolig mye mer enn når du kan Windows godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...