Gå til innhold

Linux fremfor Windows?

Anbefalte innlegg

Hvis du vil laere det, installerer du f. eks Slackware.

Læreargumentet for Slackware er så døllt. Hvis man virkelig er interessert i å «lære», installerer man LFS. Ellers kan man lære like mye av Fedora som av Slackware hvis man vil -- de samme konfigurasjonsfilene og -verktøyene finnes der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nasjonalisme er, som mye annet, bare usunt i for store mengder. Litt nasjonalisme har aldri skadet noen. Hvordan du kan assosiere 17. mai, dagen da en av datidens mest liberale og menneskerettighetsoppholdende grunnlover ble utformet, og som ligger til grunn for Norges demokratiske tradisjoner, med nasjonalsosialisme, er utenfor min fatteevne.

Det er en forskjell på hvilke idealer en tradisjon ble stiftet bak, og de den feires med - da i mitt tilfelle av folk jeg er bekjent av. Dessuten var det en spøk.

Lenke til kommentar
Læreargumentet for Slackware er så døllt. Hvis man virkelig er interessert i å «lære», installerer man LFS.

Stemmer. Du har jo dette med å sette zealots på dagsorden. Er jo et utrykk som sier at om man legger inn f. eks. Mandrake så lærer man Mandrake, mens legger man inn Slackware så lærer man Linux. Det går jo for det samme som å si at Gentoo gjør folk mer produktive.

Lenke til kommentar
Læreargumentet for Slackware er så døllt. Hvis man virkelig er interessert i å «lære», installerer man LFS. Ellers kan man lære like mye av Fedora som av Slackware hvis man vil -- de samme konfigurasjonsfilene og -verktøyene finnes der.

Det som er veldig variabelt er hva distrubsjonen legger opp til. Jeg vil ikke si at automatisk partisjonering, automatisk oppsett av X, automatiske veivisere til opsett av skanner, skriver, digicam, tv-kort, tv-ut/tv-inn og ymse pakkehåndterer som tar kontroll over hele systemet heeelt oppfordrer til den store utforskningen...

Man kan godt lese manualen til LFS og lære like mye. Dessuten så får man minimal nytte av å ha satt sammen "sin egen" (ehh fra manual vel å merke) sin egen distrubsjon som bruker Linux som kjerne, da en fersking uansett ikke har peiling på hva han/hun gjør.

Forskjellen mellom Slack og Gentoo, og LFS er at de to førstnevnte kan brukes til noe. Hvis man da ikke er så 1337 at man lager sin egen pakkehåndterer som er optimalisert til (manualens) distro.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Nettopp. Du har et system oppe å gå i løpet av ca 1 time, klart til å begynne å utforskes. Dytte litt på knappene, titte på settings-menyen etc.

Så etterhvert titte på terminalen, og (hvis du er lur) lese et par guider etc.

Masse bra på nettet.

Spørre litt på forumet. Spørre venner. etc etc etc

Det som for meg virker som skremmer en del, er at de tror dette er SOM windows, bare bedre. Det er det ikke. Linux er ikke windows, selv om du kan fa deler av GUI'et til å likne. Men det er ikke Windows, det er Linux. Ting gjøres på andre måter, så selv om du er god i windows er du ikke nødvendigvis god i linux og vise versa.

Og en stor forskjell er komandolinja - i Linux er den makt, i Windows er den knot.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke begynne å krangle her; bare sier hva jeg mener. Selvølgelig er det mulig å lære seg de samme tingene på distrubsjoner som MDK, Fedora osv. , men de oppmuntrer ikke (kan snakke for meg selv) til å utforske systemet selv. Det er selvfølgelig veldig kjekt med veivisere til altmulig rart, men problemet jeg fikk (og jeg ser *mange* andre nybegynnere som meg får) er at man ikke får en generell og standardisert kompetanse i de verktøyene som har blitt standard i GNU-prosjektet. Dvs. det du gjør fra kommandolinjen er overførbart til samtlige GNU/Linux-system, og man får også bedre forutsetninger til å forstå hva som er feil når veiviserne svikter (og de var det mange "huller" i sist gang jeg prøvde Mandrake (8.x) Red Hat og Fedora (core 1, svikt ved trådløst nettverkskort via en "wrapper", umulig å "plukke" opp med mindre man selv har sørget for driverne til nettverkskortet)).

Men bevares: Jeg betviler ikke dere som liker, og i enkelte tilfeller foretrekker Fedora. Men jeg synes at det automatisk blir vanskeligere å få oversikten når installasjonen som standard døtter inn masse unødvendige veivisere (samt at man ikke kan velge individuelle pakker (Fedora core 1)). Da synes jeg det er lettere med "mindre" distrbusjoner, i dette tilfelle Slackware fordi:

a) Det føltes helt "riktig" første gangen jeg prøvde det. Alle de "andre" endte alltid opp med å bli fjernet. Med andre ord mye frem og tilbake med distroer.

b) Føler meg fortrolig med Slackware. Har sett hvordan pakkene installeres, oppstartsskriptene, hvordan "pakkehåndtereren" (pkgtool) installerer pakker. Derfor er det naturlig for meg å bruke det som utgangspunkt ved installasjon på andre PC'er. Sparer tid på sånt :-)

Har snust litt på Debian, og synes i grunn at det virker veldig lovende. Trouble is at jeg er uvant med "oppbyggingen" (som er litt forskjellig fra "alle" de andre distrubsjonen) og at jeg ikke bruker den maskine så ofte.

Lenke til kommentar

Ja det er mulig.

Men når det gjelder prakisk drift - selv har jeg annsvaret for 9 tykke klienter samt en tynnklientserver som driver 8 tynne + en filserver (pluss hjemme pluss venner som maser...)

Da er det veldig greit å ha distroer som er lette å vedlikeholde eller vedlikeholder seg selv med oppdateringer etc. Herrgud det hadde vært et h****** å vedlikeholde alle de pc'ne manuellt/bruke timesvis på en installasjon. Det hadde ikke gått...

Men komandolinjeverktøyene ville jeg ikke vært foruten - de kan scriptes...

En helt annen ting er at brukervennlighet har to ansikt - administrasjonsvennlighet og bruker-vennlighet. Linux løser etter min mening begge disse oppgavene godt, og erfaringsmessig bruker få lang tid til å venne seg til rollen som bruker. Å bruke systemet er lett.

Det å administrere et linux-system krever derimot en del innsikt, og det er her hjemmebrukeren ofte krasjlander - han/hun mangler den nødvendige tekniske innsikten. Idiellt sett burde driverinstallasjon etc. (nVidia/ATI/tråløskort) vært like lett som på windows, og ALT burde kommet i rpm/deb-pakker (de er idiotsikkre og administratorvennlige). Men det kommer seg. For for mange hjemmebrukere er en omstart et lite offer i forhold til å måtte lære seg terminalen...

Lenke til kommentar
For for mange hjemmebrukere er en omstart et lite offer i forhold til å måtte lære seg terminalen...

Hehe dette blir off-topic, men det er noe som kommer overraskende på Windows-brukere: Man trenger ikke starte maskinen på nytt ved hver minste endring. Linux er for arbeidsstasjoner med krav til høy oppetid, og bare den dårlige kontrollen på oppstarten og daemons er i seg selv en grunn til å IKKE bruke windows på en server (med mindre den brukes hjemme, eller man ønsker å kvitte seg med kunder).

Desverre så er man nødt til å reboote når man endrer noe i kernelen (ikke alt som kan kompilers som moduler, eh :thumbup: ). Men dette er bare flisespikkeri :-)

Lenke til kommentar

Heldigvis er nVIDIA-driverne veldig enkle å installere. Eneste er at det kreves en kjapp rekompilering hver gang man oppgraderer kernel.

Drømmen min er jo selvsagt opensource-drivere med skikkelig 3d-ytelse :love:

Linux er for arbeidsstasjoner med krav til høy oppetid, og bare den dårlige kontrollen på oppstarten og daemons er i seg selv en grunn til å IKKE bruke windows på en server (med mindre den brukes hjemme, eller man ønsker å kvitte seg med

Enda mer off-topic:

Siste gang var i windows på den ene hjemme-pc'n min, klikka faktisk Notepad(!) slik at jeg måtte restarte XP :laugh: Fins kanskje noen triks som jeg ikke kan her, men kontrollen over prosesser er jo helt latterlig i windows. Etter Notepad hadde hengt (program not responding) prøvde jeg selvsagt å kille det fra Task manager, men i motsetning til Linux hvor man faktisk kan kill'e ethvert program på et blunk (enten manuelt ved å spesifisere pid eller med det geniale programmet xkill), får man i windows opp noen sånne tulle-dialogbokser som ber om bekreftelse, og spørsmål om man vil sende error-report til Microsoft. Og i endel tilfeller kommer man aldri videre - man kan prøve å kille prosessen på nytt og på nytt til ingen nytte. :mad: Det fins heller ingen kjapp måte å logge ut brukeren på hvis ting går til hælvete (ala CTRL+ALT+Backspace i Linux). Det positive er at det er en stor og lett tilgjengelig reset-knapp på dualboot-maskinen min, så jeg slipper å stresse med blyantspisser og slikt hver gang den klikker.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Tenk deg om... For DEG er sikkert nVidia-driverene lette. For meg var de også lette. Men for den som ikke har minste snøring på en komandolinje/redigering av config-filer, men er veeeldig flink til å trykke next i en install-boks, samt gir blanke i kerneler og deres oppdateringer...

Lenke til kommentar

Når blir FC2 lagt ut på ftp.uninett.no? Sitter og venter i spenning :)

Og et spm til de som allerede har lastet ned:

Hva er på de forskjellige cd'ene? Jeg har fått med meg at CD4 inneholder støtte for diverse rare språk, så den trenger jeg ihvertfall ikke. Kanskje det er en annen CD jeg heller ikke må ha...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...