Gå til innhold

Linux fremfor Windows?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å bytte til Linux men vet ikke så mye om det. Hvilken Linux versjon bør jeg velge og er det noen som har erfaring med bytte fra Windows XP til Linux? Er det mulig og på hvilken måte kan jeg kjøre flere operativsystemer samtidig(som Windows XP og Linux ettellerannet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt på å bytte til Linux men vet ikke så mye om det. Hvilken Linux versjon bør jeg velge og er det noen som har erfaring med bytte fra Windows XP til Linux? Er det mulig og på hvilken måte kan jeg kjøre flere operativsystemer samtidig(som Windows XP og Linux ettellerannet).

Kan bare si hvordan jeg byttet:

1) Leste Linux From Scratch, og la inn et system som dualbootet mellom WinXP og LFS.

2) Brukte LFS når enn jeg kunne.

3) Skiftet til Gentoo. Nå ligger Windows der bare fordi jeg ikke gidder fjerne det.

Lenke til kommentar

det finnes en haug med forskjellge distroer. noen er ganske "avanserte" hvor du bør ha endel teknisk innsikt/erfaring med linux for at du skal ha glede av (*BSD-systemer, Gentoo) mens andre distroer er ganske brukervennlige med hensyn til at de er ganske lette å bruke (Suse, Red Hat/Fedora, Lindows)... (Det fines flere distroer i de forskjellige kategoriene men dette er de jeg kom på i farten).

De siste har ganske bra/lett GUI og det er disse jeg vil anbefale deg å starte med. Dette for at du lettere skal kunne sette deg inn i tankegangen på hvordan Linux er satt opp, hvordan det fungerer og hvordan du konfigurerer den.

Jeg personlig bruker Suse 9.0 professional og ser på dette som en ganske bra "nybegynner"-distro..

Lenke til kommentar
Denne tråden er også på første siden her på forumet:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=239388

Den tråden du viste til er en tråd med 10 grunner for å butte til linux. Det er ikke denne posten.

Men samma det. Er det enklere å bytte hvis jeg bruker 2 harddisker? Jeg har fått tak i Red Hat Linux 8 og skal installere det så snart dataen min funker igjen.(keylogger infiserte systemfil som norton sletta :( )

Lenke til kommentar
Men samma det. Er det enklere å bytte hvis jeg bruker 2 harddisker? Jeg har fått tak i Red Hat Linux 8 og skal installere det så snart dataen min funker igjen.(keylogger infiserte systemfil som norton sletta :( )

Linux fungerer fint selvom windows sine systemfiler er infisert av allslags møkk.

Lenke til kommentar

Nasjonalisme er, som mye annet, bare usunt i for store mengder. Litt nasjonalisme har aldri skadet noen. Hvordan du kan assosiere 17. mai, dagen da en av datidens mest liberale og menneskerettighetsoppholdende grunnlover ble utformet, og som ligger til grunn for Norges demokratiske tradisjoner, med nasjonalsosialisme, er utenfor min fatteevne.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Nasjonalisme er, som mye annet, bare usunt i for store mengder. Litt nasjonalisme har aldri skadet noen. Hvordan du kan assosiere 17. mai, dagen da en av datidens mest liberale og menneskerettighetsoppholdende grunnlover ble utformet, og som ligger til grunn for Norges demokratiske tradisjoner, med nasjonalsosialisme, er utenfor min fatteevne.

blablabla ... ;)

Gå ut og nyt dagen :yes:

Endret av sim
Lenke til kommentar

Gaa ut og feire at landet fikk lover?

Jeje... Back to topic!

Hvis du har lyst aa laere Linux, er det ikke store vitsen aa installere Fedora. Men hvis du bare skal bruke det, er det en super distro.

Hvis du vil laere det, installerer du f. eks Slackware. Hvis du installerer Fedora, er sjansen for at du laerer Fedora stoerre enn at du laerer Linux.

Naa maa jeg fikse tastaturet mitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...