kaifrode Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 I følge alle spesifikasjoner jeg har lest så står det at Olympus Camedia 2100UZ har lukkertider mellom 16sek og 1/800s. (Og det stemmer jo helt fint med det jeg kan stille inn på kameraet, bare at kameraet må stå på manuell hvis lukkertiden er lenger enn 1/2 sek). Tok noen bilder av en nydelig solnedgang i helgen, som faktisk ble veldig bra etter min mening. Når jeg ser på dataene som er med disse bildene, så står det lukkertider på både 1/1000sek og 1/1150 sek. Bildene ble tatt i vanlig Normal program mode. Noen som kan forklare dette? og et kanskje litt dumt spm: Kan det skade kameraet og fotografere rett på sola? Eller er det øynene mine som gir etter først?? (Tenker ikke på å fotografere sola midt på dagen......, men solnedganger er fine..) Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Jeg vet ikke om dette er riktig men... Når jeg var liten lekte vi med forstørrelsesglass i solen for å lage ild. Jeg lurer på om du kan risikere å smelte noe inni kameraet ditt om du sikter mot solen. Dette blir jo da mest aktuelt at det skjer på dagtid. Uansett vet jeg ikke sikkert, men bare tenker rent eoretisk. For du samler jo lysstråler gjennom objektivet og disse samles i et lite punkt, og med mye energirikt sollys vil jo da temperaturen stige betraktelig. Der ligger jo også da CCD-brikken som skal ta i mot dette, og når kameraene vanligvis ikke bør brukes i temperaturer over 40 C så tror jeg du kan risikere skade. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Når du retter kamera mot sollys, blender det seg ned, og åpningen blir "trangere" og slipper inn mindre lys. Jeg har ikke hørt om at CCD blir skadet av sollys. Personlig har jeg tatt flere motlysbilder med de fire digitalkamera jeg har hatt til nå, uten problemer. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Ja, men mange velger manuelle instillinger, og har maks blenderåpning for samle lys, og lange eksponeringstider. Jeg tror ikke det er noe problem med solnedganger, da er effekten så svak. Motlysbilder er heller ikke noe problem, for da er ikke solen i fokus. Men retter man kamera rett mot solen på høylys dag med god blenderåpning og lang lukketid tror jeg man kan risikere noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå