Gå til innhold

SATA finnes ikke i BIOS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går ut i fra at du skal ha os på raptoren ?

Bare trekk ut andre disker under installasjonen, så kommer den nok opp.

Du vil i alle fall få spørsmål om du har scsi enheter.

Etter det er det bare å sette i disketten som fulgte med hk.

Endret av douwd
Lenke til kommentar

S-ATA Disken: Western Digital Raptor 36GB S-ATA

IDE Harddiskene: Western Digital 120GB IDE ATA/100

OS: Windows XP Professional Norsk (Har også testet med Windows 2000 Engelsk)

 

- Har tatt ut begge IDE harddiskene og prøvet å innstalere Windows. Etter S-ATA driver innstalering kommer selve Windows innstaleringen. Der sier den at den ikke finner noen tilgjenglige harddisker. S-ATA harddisken finner jeg i Windows og der har jeg lagt inn ting på så den funker. Kontaktene står fint i. S-ATA er koblet til PORT 4.

 

- Når jeg får spørsmål om S-ATA driver innstalering, som jeg har på diskett som fulgte med hovedkortet, får jeg opp 4 alternativer. Intel based, Silicon Image for Win XP, Silicon Image for Win 2k og Silicon Image for XP/2003. Jeg velger nr. 2 altså Silicon Image for Windows XP.

 

Hva kan jeg gjøre for å få det til å funke ? :dontgetit:

 

:cry:

Lenke til kommentar

Ut fra dine tidligere svar så antar jeg at du allerede har installert en annen partisjon med Windows på. Siden du også sier at den finner den i Windows så kan du forsøke 2 ting:

 

- Endre Boot rekkefølge i BIOS så SCSI (SATA gjenkjennes som SCSI de fleste steder) blir førstevalget etter CD eller diskettstasjon. Enable også "Boot from other" i samme BIOS meny.

 

- Under oppstarten så vil du se noe sånt som "Sil SATA Bios version xxx" - trykk Ctrl+S for å komme inn -> gjør dette og definer SATA disken din i et RAID sett.

 

Prøv så å boote igjen og foreta OS installasjon en gang til (Husk F6 og driver disketten).

Lenke til kommentar

Hvilke hovedkort har du ?

 

Etter det som står skrevet over, høres dette ut som om det er instillinger i bios som ikke er riktig.

 

Edit: Siden det er intel satadriver på disketten din, regner jeg med at du har andre sataporter på kortet ditt enn Silicon Image ? Har du prøvd å satt disken til de portene ?

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Som MasterBlaster nevnte så skal det under oppstarten (straks etter bios) komme til en ny "bios" for silicon image, i det bildet som da dukker opp noen få sekunder skal det stå listet opp disker som er tilkoblet den kontrolleren - ser du sette ?

 

Evt. har du vært inne på denne Silicon bios'en ? (ctrl+S) evt (F4)

det kan også være at det samtidig kommer opp en lignende for Intel hvis den er tilkoblet der og er evt er "aktivert" som raid

 

Mulig dette er basic for deg, men må dessverre spørre

 

Edit : slettet

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...