Gå til innhold

Harddisk svært varm. Er dette eit problem?

Anbefalte innlegg

Har søkt ein del rundt om dette temaet men klarar ikkje å finne ut noko fornuftig så eg prøver her.

Eg har to WD harddiskar på 100 og 120 GB. Diskane blir etter litt bruk svært varme, så varme at det ikkje går å ta på dei utan å brenne seg. Eg har ikkje noko form for kjøling dedikert til kun hardiskane.

Eg har ikkje opplevd noko problem i form av feilmeldingar o.l. men spør likevel, er det skummelt at diskane blir så varme (forkorta levetid, andre ting)?

Kva kan eventuelt gjerast for å kjøle dei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maks temp for WD diskar e 55 grader tror eg (men sannsynligvis er dette lufttemperaturen rundt) . For å senka temperaturen pass på at du har nok luftgjennomstrømning i kabinettet og kjøp eventuelt en slik en, http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AKHDYL eller en annen drev kjøler microplex har mange, men denne vil ikke ha noe for seg om den varme lufta ikke kommer ut av kabinettet.

Link til wd http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=41 Finn dine harddisker, men jeg vil tror at temperaturområdete noenlunde det samme.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Mine harddisker var også veldig varme . .

Jeg vet ikke om det har noe å si på levetiden, men jeg "tror" ikke det...

Det som er kjiipt er at de lager lufta i kabinettet ditt varmere.. Og da blir alle komponenter varmere... De er ikke bra :no:

Så gjør som meg, gå til innkjøp av to sånne ---> http://shop.erfrier.net/pics/thumbs/lrthdd01.jpg

Kunne heller ikke "kose" med harddiskene mine før, uten å brenne meg..

Men nå er di ikke lunkne engang... Revoltec HDviftene er kongebra.... :thumbs:

Lenke til kommentar

Man brenner seg ved ca. 50 grader C. Så dersom maks temp på disse diskene er 55 grader, så kan det være at du fremdeles ligger innenfor grensa.

Dersom begge diskene står rett over hverandre i kabinettet, så kan det kanskje være en ide å plassere dem litt fra hverandre.

Lenke til kommentar

Som tidligre skrevet her så hjelper det ikke en døyt å ha harddisk kjølere vis den varme lufta fortsatt holder seg inne i kabinettet. Du burde ha bevegelse i lufta ved harddiskene.

En varm harddisk har VESENTLIG lavere levetid enn en kald en.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

Hovedkorttempen min ligg konstant mellom 30-32 grader, er dette det samme som temperatur i kabinettet? Viss eg kjøper eit par HDvifter vil vel lufta på 30-32 grader kjøle diskane tilstrekkeleg?

Gler meg til å kunne kose litt med diskane eg og, utan å få stygge sår på kjøpet.

Lenke til kommentar
Takk for bra svar!

Hovedkorttempen min ligg konstant mellom 30-32 grader, er dette det samme som temperatur i kabinettet? Viss eg kjøper eit par HDvifter vil vel lufta på 30-32 grader kjøle diskane tilstrekkeleg?

Gler meg til å kunne kose litt med diskane eg og, utan å få stygge sår på kjøpet.

Vel lufttemperaturen kan iallefall ikke være høyere enn dette. Men luftgjennomstrømningen gjennom kabinettet kan skje uten at lufta rundt harddiskene blir skiftet ut, derfor kan det her bli varmerem enn i resten av kabinettet. En hardiskkjøler vi bidra til å forbedre dette hvis den har vifter og ikke bare er er passiv kjøler. Men det hadde kanskje vært smart å legge noen kabinettvifter i nærheten av hardiskene for å bedre luftgjennomstømningen. Eller kjøpe en slik en: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=VTXC01BK

Lenke til kommentar

Jeg har kun WD disker og kan skrive under på at dem blir skikkelig varme. Dette var noe jeg likte svært dårlig. Skulle jeg skifte om på en disk e.l. så måtte jeg vente til den var litt kjølig, Tempen i kabinettet ble varmere og levetiden og ytelsen ble neppe noe bedre.

Kjøpte derfor to enermax vifter med regulerbar vifte, satte dem foran hvert par (2*raptorer og 2*200GB WD), skrudde viftene ned på minimum og startet opp.

Etter ca en time så kan jeg si at jeg neppe har gjort noe bedre kjøp til billigere penge :)

Har ikke målt tempen, men at det hjelper er det ikke tvil om. Støyen fra viftene blir overdøvet av strømforsyningen så der taper jeg heller ikke noe særlig. Skrur jeg dem på fullt så er det en annen ting ;)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Jeg vet at denne tråden er et par dager gammel, men slenger inn et spørsmål angående det samme temaet...

Jeg har en Maxtor harddisk på 80gb. Har sjekket i Everest at temperaturen ligger på 48 grader. Er dette for mye? Burde jeg sette inn noen vifter i kabinettet?

Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 18/05/2004 : 22:41

Jeg vet at denne tråden er et par dager gammel, men slenger inn et spørsmål angående det samme temaet...

Jeg har en Maxtor harddisk på 80gb. Har sjekket i Everest at temperaturen ligger på 48 grader. Er dette for mye? Burde jeg sette inn noen vifter i kabinettet? 

Ja synes det er ganske mye ja. Tror man kan si at en grei fingerregel er å holde seg under 40 grader. Jeg har tre disker i kabinettet og harddisktemperaturen ligger på ca 26 grader. Men det er fordi jeg har 7 kabinettvifter :yes: .

Lenke til kommentar
Jupp, det er ganske mye serlig hvis dette er temp når HDDen ikke arbeider!

Tempen var mens harddisken arbeidet, oppdaget jeg nå i ettertid... :blush:

Når HDen ikke arbeider ligger den på ca 34 grader, noe som jo er mer akseptabelt, men kansje jeg kjøper noen vifter alikevell.

Lenke til kommentar

noe av det verste du kan utsette en harddisk for er varme..

Selv har jeg en temp på raptor disken min på rundt 27 grader og 30 grader under hard jobbing..

Og det med en liten vifte som så vidt surrer rundt.

Du trenger ikke en orkan for å kjøle ned disken.. men så lenge du får bevegelse i luften rund disken så holder det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...