Martin_03 Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Sitter og ser for meg en maskin. Den skal fungere som en kraftig arbeidstasjon. Den skal være hjernen i et cluster av små bokser som gjør beregninger. Ser for meg et LianLi 6077 Kabinett , med 2-3 ekstra HDD bayer med vifte, Siden det alt er en bay, og hver bay har en vifte og plass til 3 disker vil jeg da få 9 viftekjølte diskplasser i maskina. Tenkte på et software highpoint 1820 rocketraid, og 8 stk maxtor 250 gb seriel ata disker 7 i selve raided, med en som hotspare, en p2.8 cpu, 4x512 MB minne. En disk uten raid, til og kjøre systemet på. Totalt 9 250 gb maxtor seriel ata disker, pluss raidkontroller, pluss cdrom, diskett, 6-7 kabinettvifter, standard msi p4 hovedkort, et elendig ati radeon 9200 skjermkort, 3 1GB nettverkskort.... Det er hva strømforsyninga skal drive. Mikroplex har ingen kraftigere enn mist sin 550 W...Jeg regner med at den kan få juling når hardiskene spinner opp.. Hvilken strømforsyning trenger jeg til denne maskinen? Jeg kjører tilsvarende med 5 disker på et enermax 460w power, og det går fint, men redd det kan bli snaut her, ikke godt og si. Lenke til kommentar
capy Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 kjøp heller 2 strømforsyninger. en til vifter, hk, boot disk, og annet div. og en til de 8 diskene. Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 Hvordan får jeg plass til 2 strømforsyninger i ei sånn lian-li kabinett? Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Hvordan får jeg plass til 2 strømforsyninger i ei sånn lian-li kabinett? Er sikkert et sted du kan tape den fast ... aner ikke. mulig lian li kabinettene er litt dårlige der. Lenke til kommentar
insider Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Mange kabinetter som du får plass til 2 stømforskyninger. feks i lian li som du sa også i chieftech Big Tower som er en billigere løsning. Er bare å sette den andre strømforskyningen i bånn av baninettet eller noe sånt. Du må også Jumperstarte den PSUen som du ikke har koblet til Hket link: Jumper Start Av Psu Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Harddisker trekker mest strøm på 12 volt railen Det viktigste er derfor å velge en PSU som klarer å levere mange ampere på 12 volt railen. Enermax sine strømforsyninger leverer mest ampere på 12 volt railen i forhold til konkurrerende produkter. Anbefaler Enermax 550 W PSU. Anbefaler ikke å kjøre softwareraid. Hvis oppetid er så kritisk for deg at du skal sette av en disk som hotspar bør du absolutt gå for maskinvarebasert raid. Kjører selv 8 stk 180 GB Hitachi harddisker i raid 5 på 3Ware 7506-8 (PATA), 2 stk. 250 GB Hitachi (SATA) og 1 stk. 10 GB Seagate (PATA) på en Enermax 550 W PSU uten problemer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Trenger ikke to psu'er . Utfra det man har tenkt av watt med en disk , legg på 15w pr.disk . 15w er max hva en sata disk bør trekke peak. (muligens mindre også , wd raptor 74GB ligger på 10w totalt iflg wdc.com) Rundt 10W fra 12v og 5w fra 5v . Mist 550w f.eks vil være mer enn bra nok . Den har 288w på +12v . Hvis man antar heftig overklokket cpu ca.120w Har man fremdeles igjen 168w på 12v , over 14A . Lenke til kommentar
SlinkeY Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Her skal 550W holde i massevis. Problemet ditt kommer heller til PCI bussen. Hva skal du med 3x1GB nettverkskort? 1. Raid oppsettet ditt klarer ikke å lese mere enn 1GB kort klarer å sende ut. 2. PCI bussen klarer max 133Mb/s teoretisk. Dette fordelt på alle PCI sporere, ikke per spor! Jeg har selv en Dual Xeon maskin med 3Ware raid kontroller og 8x120Gb WD disker i raid 5, kjøres på en Intel 460W PSU uten problemer. Her har jeg og en haug med Delta vifter (en sånnen tar like mye strøm som 2 disker) Ditt system har en prosessor mindre og burde ikke kreve serlig mere strøm. Ikke helt sikker på hva du mente med : Tenkte på et software highpoint 1820 rocketraid men vis du tenker på Software raid, så kan det bare kastes ut av vinduet. Gå for hardware raid da dette er 10 ganger raskere. Ville og anbefale en Raptor 74gb til OS disk i steden for den siste 250GB disken. Lykke til. Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 Hvem selger dette enermax poweret? Kun sett komplett sitt 460W power jeg. Ønsker så mye juice som mulig, støy er ikke like viktig som effekt. Jeg kan ikke ha 2 power slengende inni kabinettet tapa fast, dette er for profesjonelt bruk. Så det er fint med et kraftig power. Har sett etter hardware baserte raid, og har kun funnet et adaptec raid på komplett, til 5500. Ellers har jeg ikke funnet noe med 8 kanaler i Norge. LSI har et 6 kanals, men det blir litt snaut. Vi har servere kjørende med highpoint rocketraid fra før, og det har ikke vært noen problemer, bortsett fra en disk som gikk ned, men det skadet ikke dataene. Adaptec raidet er gammeldags, det har ikke siste PCI standard, og har dårligere ytelse enn highpoint raidet på lesing, men bedre på skriving ut ifra hva jeg har kunnet få ut av tester. Jeg har erfaring med strømstans og software raid, og min erfaring er at det går bra, sålenge det ikke er databaser med informasjon det skal skrives til (i kombinasjon med Write Back). På en vanlig arbeidstasjon, med raid på hovedkortet, har jeg vært borti at windows systemfila har blitt korrupt, pga av uskrevne data, ved strømstans. Jeg lurer på om hardware raid egentlig hjelper, sålenge det ikke er batteribackup, som holder liv i diskene til dataene er skrevet. Forklar meg hva som gjør at dataene med et hardware raid, overlever en strømstans, selv med en database, med uskrevne data i minnet? Her er det kun snakk om statiske data, som det skal kjøres tallknusing på, det skal produsere en resultatfil. Om strømmen går, eller andre ting skjer, er det viktig at de statiske dataene er inntakte, men resultatfila betyr ingenting, ting må uansett settes igang på nytt. Jeg likte virkelig designet på det Lian li kabinettet, det virker utrolig fleksibelt, jeg ville heller hatt Rack, liker Ip 40 modellen med 3x 12 cm vifter, men det er endel av kravet, at maskina skal være forholdsvis liten, og jeg har ikke funnet noe bedre kabinett enn Lian-li 6077 til formålet. Ønsker gjerne forslag på bedre kabinett! Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Du vil aldri få den raidkontrolleren til å funke HK du valgte ut. Denne er en PCI-X raid kontroller. Slinkey, vet du om det går ann å kjøre en CPU på et dual Xeon hovedkort? Eller på et Dual opteron HK? Xeon CPU er dyrt og strengt tatt ikke nødvendig med 2 i en filserver. Se forresten på min tråd Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 En 350/400W av god kvalitet er plenty. En server med 9 disker trenger slett ikke 550W. Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 Jeg vil bare få med at jeg har tenkt og bruke et helt standard hovedkort med PCI-X, ikke noe xeon i det heletatt. Ikke noe ECC minne heller. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Du vil aldri få den raidkontrolleren til å funke HK du valgte ut. Denne er en PCI-X raid kontroller. tråd De aller aller fleste PCI-X kort er bakoverkompatible med 32 bits PCI Lenke til kommentar
SlinkeY Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 (endret) Hardware raid er mye, MYE raskere enn software raid. En Raid kontroller som støtter hardware raid har en egen prosessor som utfører alle oppgavene. Jeg med min 3Ware kontroller (som du forøvrig får kjøpt hos quad.no) klarer 110-120 mb/s lesing og det med 2-3 % cpu bruk. Software raid får ikke så høy lesing uansett oppsett, og samtidig vil du ha vesentlig høyere CPU bruk. Jeg inbiller meg at det skal være mulig å kjøre single-Xeon, men er ikke sikker. Xeon er heller ikke mye dyrere enn en P4 CPU. Riktig det som alex_x sier. PCI-X kontrollere er bakoverkompatible. Endret 13. mai 2004 av SlinkeY Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 (endret) ytelsestestene som jeg har gjort, viser at en enkel p4, med pc800+ dual kanal minne slår 2 stk xeon /533på tilsvarende klokke hastighet på ytelse, på den aktuelle programvaren (som forøvrig er optimalisert for 2 CPU-er), derfor klarer den utnytte hyperthreading i p4, men når det blir hyperthreading med dual xeon, ser systemet 4 cpu-er, hvilket den ikke klarer og utnytte. Siden cluster maskinene ikke har ECC minne, ser jeg ingen grunn til og ha det på maskinen som binder det hele sammen heller. Endret 13. mai 2004 av Martin_03 Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 Hardware raid er mye, MYE raskere enn software raid. En Raid kontroller som støtter hardware raid har en egen prosessor som utfører alle oppgavene. Jeg med min 3Ware kontroller (som du forøvrig får kjøpt hos quad.no) klarer 110-120 mb/s lesing og det med 2-3 % cpu bruk. Software raid får ikke så høy lesing uansett oppsett, og samtidig vil du ha vesentlig høyere CPU bruk. Jeg inbiller meg at det skal være mulig å kjøre single-Xeon, men er ikke sikker. Xeon er heller ikke mye dyrere enn en P4 CPU. Riktig det som alex_x sier. PCI-X kontrollere er bakoverkompatible. I testen på tomshardware.com , er software raidet, raskere enn flere av hardware raidene på lesing. Må legge til, at raidet vil kunne boltre seg med masse ledig prosessorkraft, og minne. Hvis jeg husker riktig, lå software raidet lå på opptil 250 MB/sec på lesing, mens Adaptec raidet med 64 MB onboard ECC, lå på opptil 150 MB/sec på lesing, og fikk kommentar på at det ikke var diskene, men kontrolleren det sto på. (ikke i samme test) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 (endret) Ville vel også brukt Enermax 550W PSU. Denne strømforsyningen pumper ut 36A på hver rail. Men jeg vet ikke hvem som fører den. Det går jo an å ringe til komplett.no eller Datakjeden og høre om de kan spesialbestille den. Jeg har denne PSU'en selv, og jeg har aldri hatt ett eneste problem med denne. Jeg har 4 disker nå, hvorav 2 er SCSI-disker. Jeg kan sikkert sette opp et RAID 5 array med 4 15K.3-disker og hive inn 3-4 lagringsdisker og likevel vil PSU'en takle det. Eneste ulempe er prisen. Denne koster nesten like mye som PSU for Xeon/Opteron (E-ATX). Og ja, sats heller på hardware RAID. Det er greit med en kontroller. Endret 13. mai 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Jeg har veldig lyst å gå for Opteron hovedkortet så jeg tror jeg gjør det. EN kompis av meg har en filserver på 12 disker i raid 5 og han får ikke mer enn 15Mb\s substained read. Det tror jeg har med at den står i et vanlig PCI spor. Han bruker en 550 Enermax og den fungerer utmerket. til 13 disker MEn kontrollerkort er bedre ja.. jeg har kikket litt på software raid men det er knot og ikke like raskt Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Synd at en så bra og kraftig PSU ikke selges mer. Til bearcarlsen: hva slags RAID-system er det han kameraten kjører? SCSI? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 digitalimpuls har denne : http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=88 Like bra som enermax om ikke bedre .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå