Gå til innhold

konvertere mp3 til midi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror ikke du finner noe jeg, har søkt etter det jeg også..

Tror det har noe med at midi bare har "en type toner", og hvis du skal konvertere mp3 til midi så kna du bare velge en type.

Er ikke sikker, men tror det.

Edit: Leif

Endret av Kris89
Lenke til kommentar

Cheesus

Mp3 er ett lydformat på samme måte som WAV/AIFF osv

Midi er ett dataformat som i hovedsak forteller hvilken lyd som skal spilles og hvor høyt, hvor lenge osv

Tror neppe det lar seg gjøre å konvertere dette.

Når man lager låter i feks Cubase, så tar den kun opp note on/note off melding når man feks trykker en tangent og hvilken tangent som er trykket. Når man spiller dette av i Cubase så sender den bare samme informasjon tilbake feks en synth.

Lenke til kommentar

Jeg har lett og lett og lett etter en måte å konvertere mellom disse to formatene, og konklusjonen er denne: UMULIG!

Hvis du finner et program som konverterer mp3, wav, etc til midi så er det fortsatt umulig å få et godt resultat, for hvordan i all verden skal du lirke bort de som synger og kode det om til et instrument?

Sørgelig sannhet :cry:

Lenke til kommentar

Fordi du misforstår hva MIDI-formatet faktisk er. MP3 kan ikke konverteres til MIDI. En midi-fil er en samling av noter og forskjellige instrumenter som er spilt inn fra et keyboard via et sequencer-program ala Cubase.

MP3 er bare en komprimert WAV-fil, som er en graut av lyd. MIDI-filer kan lastes rett inn i cubase og man kan se hvilke noter som er spilt, hva slags midi-instrumenter som er brukt, og kan forandre hva man vil, endre lydene osv.

Helt umulig å bare konvertere, desverre. Må isåfall lage låten selv med MIDI-instrumenter via et MIDI-keyboard.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Prøv [url="http://www.pluto.dti.ne.jp/~araki/amazingmidi/"]AmazingMIDI[/url] (søk etter den på google hvis linken ikke virker). Den "konverterer" fra wav til MIDI. Har ikke giddet å sette meg inn i det, men ifølge hjemmesiden kan du få ganske bra resultater...
Lenke til kommentar

Eneste måten jeg kan tenke meg det funker, er at programmet prøver å sortere ut forskjellige frekvenser i MP3-fila, og gjetter seg til at det er forskjellige typer instrumenter. Med veldig variable resultater vil jeg tro.

MP3/WAV går ikke an å skille noen lyder/instrumenter fra hverandre i det hele tatt siden det bare er en lydgrøt. Når musikken lages i studio derimot, er det tatt opp på flere spor, ofte ett spor for hvert instrument. Da kan man lett legge til vokal oppå vokalen, fjerne vokalen helt, fjerne bassen etc. Men med en gang det konverteres til WAV forsvinner den muligheten siden alt bare blir blandet sammen til ei stor fil.

Ei MIDI-fil derimot er satt sammen av forskjellige instrumenter og er ikke komprimert på noe vis. Derfor kan de lastes rett inn i programvare og endres så mye man bare orker.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...