Talker Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 (endret) Jeg har en P4 2.4C prosessor som jeg klarer å få klokket til rundt 3GHz stabilt. Nå lurer jeg på hva som egentlig stopper meg. Minne kan utelukkes siden systemet fortsatt er ustabilt selv om ram ligger på original clock rate. Kan varmen i seg selv få en prosessor til å bli ustabil? Eller er det heller ustabil VCore? (Jeg har denne strømforsyningen.) Eller er det andre ting? Hvordan kan jeg finne ut dette? Endret 13. mai 2004 av Talker Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Ting som kan gjøre maskinen ustabil : - Varme - Ustabil spenning til cpu Strømforsyningen burde holde, men du kan sjekke om spenningene er stabil vha f.eks speedfan eller annen programvare. Hvilket hk har du ? Andre enheter i maskinen (som sluker strøm) ? Lenke til kommentar
Talker Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 (endret) Dette er oppsettet mitt: P4 2.4C Asus P4P800 Radon 9700 AIW pro TwinMOS pc3200 TWISTER Maxtor 120GB CD-brenner DVD-spiller Jeg bruker Motherboard Monitor til å overvåke spenninger og temperaturer... Hvor mye eller hvor langt ned burde VCore gå når det er ustabil spenning som ødelegger for overklokkngen min? Endret 13. mai 2004 av Talker Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Du glemte å nevne temperaturene på systemet ditt. De som er hardcore overklokkere mener at du bør holde det under 1,7v på cpu, selv mener jeg 1,65 (prøver å holde den lavest mulig grunnet varme utvikling, og levetid på cpu) Lenke til kommentar
Talker Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 (endret) På full load har jeg vel en 60c, men da bruker jeg ikke full kraft på denne Q-Fan innstilligen. Jeg har stillt VCore til 1.675 eller hva det var. Og i mbm så står det 1.69v når cpu ikke jobber. Jeg testet med Prime95 i sted og var da nede i 1.58v:scared: (dette er vel alt for stor minskning av VCore? ) Men prime95 gir heller ikke full load hos meg... Endret 13. mai 2004 av Talker Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Jeg vil tro at du har muligheten til å komme lengre med bedre kjøling, så det er bare å knuse sparegrisen, og kjøpe vannkjøling Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 .69v når cpu ikke jobber. Jeg testet med Prime95 i sted og var da nede i 1.58v:scared: Det er for mye dropp i volten . Er nok det som gjør det ustabilt . Husk at watt behovet øker drastisk ved overklokking . 360W er sikkert helt okay med standard speed . (Du har jo i tillegg r9700 kort tilkoplet 12v også , er det overklokket også ?) ... Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 På det forrige abit kortet mitt sank spenningen fra 1,525 til 1,39 under load, med en 550w strømforsyning. Tviler på om det blir bedre med en annen strømforsyning, men om du har muligheten kan du låne en kraftig hos en kompis før du river ut en ny til 1500 kroner Lenke til kommentar
Talker Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 Radeon kortet er ikke overklokket nå. Men jeg syns det er sinnsykt dyrt for en ny psu når den skal være bedre enn den jeg har nå... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Best hvis du regner sammen enhetene manuellt selv .Og således kommer fram til belastningen på de ulike utgangskretsene . Kalkulatorene på nettet benytter 100% bruk av alle enheter og beregner at du belaster psuen med max 80% . Jeg regner ut med cpu 100% vga 100% minne 100% Hovedkort 100% cdroms/brennere 50% Disker 70% Vifter 100% pci kort nettverk 100% pci kort lyd 70% annet pci 70% keyboard/mus 100% Tillegg: usb enheter som : printere flash readere o.l 50% Også må man kalkulere in overklokking på cpu/minne/vga . Sum watt av dette holder jeg til 80% av PSU max continious load. Istedet for å ta ampere data fra online kalkulatorer besøk support web for utstyret og benytt data herfra for de enheter man får tak i effekt data for . ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå