Gå til innhold

Hal.dll (Problemer med å starte windows)

Anbefalte innlegg

PS: Jeg har hatt litt harddisk problemer i det siste (sjekk ut mine tidligere innlegg angående HD).

Når jeg starter maskinen min så sjekker han minne/ram og finner harddisker og cd-rom. Alt det går BRA. Men når han da hopper over til neste "side" hvor Windows XP loading-skjermen skal være (den svarte med en sånn loading bar), da blir det bare blackscreen og man kan høre lyder som om harddisken jobber (slik: lyd, pause, lyd, pause, lyd osv... :p ). Så til slutt stopper lyden og det kommer opp en melding som sier noe sånt som: "Finner ikke <windows root>\system32\hal.dll".

Jeg har funnet noen guider på nettet om dette problemet:

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

http://www.computerhope.com/issues/ch000490.htm

Jeg prøvde dette med å boote fra win xp cden og velge gjennopprettingskonsoll. Derifra testet jeg å skrive "map". Da fikk jeg se mine "devices":

A: Diskettstasjon

C: Harddisk 1 partisjon 1

D: Harddisk 1 partisjon 2 (her ligger windows)

E: Harddisk 2

F: cd-rom

G: cd-brenner

Dette var rart. For egentlig var det slik i windows:

A: Diskettstasjon

C: Harddisk 1 partisjon 1

D: Harddisk 1 partisjon 2 (her ligger windows)

E: cd-rom

F: cd-brenner

G: Harddisk 2

Men jeg prøvde i allefall å skrive "expand f:\i386\hal.dl_ d:\windows\system32\hal.dll"

Da begynte han å jobbe og lage litt lyder. Så etter en god stund kom denne meldingen opp: "Ingen tilgang"

Jeg prøvde masse forskjellige kombinasjoner etterpå (altså byttet F: ut mot E: f. eks) Men hele tiden kom samme meldingen opp.

Siden "drive-lettersene" (a,c,d,e,f,g) var byttet litt om prøvde jeg å skrive "dir" i de forskjellige for å finne den med windows i. Når jeg skrev "dir" i E: fant han alle filene som skulle være der. Men når jeg skrev "dir" i både C: og D: da begynte han å jobbe og lage lyder igjen. Så kom han opp med denne meldingen: "Det oppstod en feil under mappeopplisting".

Hjeeeeelp! :scared:

Hva er galt? :ermm:

Hvordan skal jeg klare å starte opp windows xp igjen? :cry:

PS: Det er Harddisk 2 som det har vært problemer med før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det en Western Digital?

Den såkalte "Harddisk 2" som har vært litt ustabil har en lapp på seg som sier dette:

IBM Deskstar

model: IC35L060AVER07-0

Capacity: 61.5 GB

P/N: 07N6655

LBA: 120.103.200 sectors

RPM: 7200 rpm

MLC: H32161

CHS: 16383/16/63

Regner med det forklarer deg hva slags disk det er.

Men hvorfor klarer jeg ikke å "dir"e meg gjennom den harddisken hvor det aldri har vært feil før? Den med windows altså... :wallbash:

Lenke til kommentar
IBM Deskstar

model: IC35L060AVER07-0

Capacity: 61.5 GB

P/N: 07N6655

LBA: 120.103.200 sectors

RPM: 7200 rpm

MLC: H32161

CHS: 16383/16/63

Der har du problemet, er ikke helt sikker på om den tilhører den "dårlige" serien fra ibm, men jeg har ihvertfall hatt 4 ibm disker som har "dødd"

Har du enda garanti på den, så send den i retur

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å formater hele "Harddisk 1". Den med 2 partisjoner hvor den ene hadde windows xp på seg. Den første partisjonen formatertes ganske kjapt men var et par feil-formateringer hvor han sa disken kunne være skadet eller no sånt. Men den andre partisjonen på 6gb hvor windows xp lå tok kjeeeempe lang tid. Jeg satt den igang sånn ca. kl 18 på lørdag, så var den ferdig ca. kl. 19 på mandag. 2 jævla døgn... Har enda 9 måneder igjen av garantien på hele pcen. Tenker jeg sender inn harddisken nå snart.

ELLER HVA FOLKENS????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...