Gå til innhold

hvor laster man ned linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med du er helt ny i Linux-verdenen. Jeg kan fortelle deg at dersom du bare skal laste ned Linux, laster du bare ned hovedkomponenten i et Linux-system, kjernen som du får på www.kernel.org.

Du er sikkert ute etter en distribusjon. Distroer som SuSE 9.1, Mandrake 10 og Fedora Core 2 er sikkert fine distroer du kan prøve deg på.

Tips: Prøv SuSE 9.1 LiveCD. Du installerer ikke noen ting som helst, du kjører alt fra CD-ROM og RAMen.

LiveCD

SuSE 9.1: Kommer for gratis nedlasting 4. juni (meget bra distro, prøv LiveCDen). Du kjøpe den nå (du BØR kjøpe Pro) på www.linuxbutikken.no

Mandrake 10: Vet ikke om ISOene til final versjonen er ute enda?

Fedora Core 2: Kommer 17. mai

Alle 3 kjører Linux kernel 2.6.x.

Lenke til kommentar
Regner med du er helt ny i Linux-verdenen. Jeg kan fortelle deg at dersom du bare skal laste ned Linux, laster du bare ned hovedkomponenten i et Linux-system, kjernen som du får på www.kernel.org.

Du er sikkert ute etter en distribusjon. Distroer som SuSE 9.1, Mandrake 10 og Fedora Core 2 er sikkert fine distroer du kan prøve deg på.

Tips: Prøv SuSE 9.1 LiveCD. Du installerer ikke noen ting som helst, du kjører alt fra CD-ROM og RAMen.

LiveCD

SuSE 9.1: Kommer for gratis nedlasting 4. juni (meget bra distro, prøv LiveCDen). Du kjøpe den nå (du BØR kjøpe Pro) på www.linuxbutikken.no

Mandrake 10: Vet ikke om ISOene til final versjonen er ute enda?

Fedora Core 2: Kommer 17. mai

Alle 3 kjører Linux kernel 2.6.x.

er nok ny ja..

bygd ny pc og har planer om å lære meg linux på den gamle..

Lenke til kommentar

Denne liksompuritanismen grenser til det komiske. Hvis noen spør om «Linux», får de et ti tonns lodd i hodet med en lapp festet på som sier «Linux er bare kjernen!!!1!». Var det det han spurte om? Sier dere ikke «Linux» selv i dagligtalen? Eller går dere rundt og sier «Jeg måtte reboote min GNU slash Linux i går»? Hvis noen spør hva jeg kjører, svarer jeg Linux. Hvis de er mer interessert, forteller jeg hvilken distro også. Men jeg svarer ikke «Jeg kjører *kjernen* Linux. Det var jo det du spurte om, sant?? Skjønner du hvor idiot du er nå?»

Jeg kan gå god for at det riktigste svaret på «Hva er den nyeste Linux-versjonen» er 2.6.6, men når en som gjør fullt inntrykk av å være nykommer til Linux spør «Hvor kan jeg skaffe Linux», er det dårskap å liksom anta at han vil ha kjernen og bootstrappe den på egenhånd.

Takk for oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Jeg kan gå god for at det riktigste svaret på «Hva er den nyeste Linux-versjonen» er 2.6.6, men når en som gjør fullt inntrykk av å være nykommer til Linux spør «Hvor kan jeg skaffe Linux», er det dårskap å liksom anta at han vil ha kjernen og bootstrappe den på egenhånd.

Det er selvfølgelig for mye å forvente av denne nykommeren, at han/hun har viljen/intelligensen til å lese hva som står øverst i Linux-forumet "FAQ - LES FØR DU POSTER!" Geeez... Kun'ke innbille meg at det spørsmålet var besvart der. Ei heller at det finnes 2 slike tråder på neste side i Linux-forumet. Da er det forståelig at gjengangerne på dette forumet blir lei av å besvare de samme spørsmålene om igjen.

Denne "uvanen" med å kalle GNU/Linux for Linux stammer kanskje fra uttrykket "Windows"... Jeg vet iallfall ikke hva navnet på kjernen er

Jeg mener at Slackware eller Gentoo er dee beste valgene av distrubsjoner. Nå har jeg ikke prøvd Gentoo selv, men jeg har inntrykk av at den tilhører samme klasse som Slackware: En brukervennlig distrubsjon som oppmuntrer brukeren til å lære og forstå strukturen på et unix-system. Hvis man ikke har så store tanker om GNU/Linux, eller har lyst til å bruke tid på å få seg en generell kunnskap, er Mandrake et godt valg. Linux-guruene vil kanskje klage på at veiviserne og stilen gir GUIet et windows-preg. Like greit å få dette inn i hodet først som sist: GNU/Linux er ikke Windows. Det likner ikke, og hvis du om formodning skulle se noe som likner på teletubbiland er det enten snakk om Windows XP eller noen som har prøvd å få windows-brukere til å føle seg hjemme.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

XP er stygt bare så det er sagt. æsj sier jeg bare. beste Windowsen er Windows 2000, selv holder jeg på å laster ned Slackware 9.1 nå. får se om den funker greit. akkurat nå kjører jeg Mandrake 9.2. men denne ligner jo veldig på XP da. så derfor må jeg vel bytte etterhvert. hvis jeg forresten liker Slackware så tror jeg ikke at jeg kommer til å bytte til Fedora allikevel.

ville vel anbefalt Mandrake, Fedora, Suse eller noe til nybegynnerene. men når det er sagt så er ikke installasjonen til Slackware noe vanskelig egentlig. eneste du må passe på er å konfiguere X, og det som skremmer mange fra Linux er at når de prøver de gode Linuxene som Slackware, Gentoo, Debian osv, og får se Text mode install så blir de redd. men det er bare å være tolmodig så går det nok bra.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at XP enkelt kan gjøres nesten helt likt W2K. Og teknisk sett er XP uansett best, etter hva jeg vet om det.

Så, Wil er tilbake på Linux, og han bytter distro annenhver dag. Nå er det Slackware, så forbered dere på spørsmålsspamming :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...