Gå til innhold

Makro på canon EOS 3000N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det du skal ha nære når du ikke greier å holde fokus lenger?? :)

Jeg skjønner hva du mener. Makroegenskapene er i all hovedsak bestemt av objektivet ditt. Alle objektiver har en nærgrense, det vil si en begrensning på hvor nære et objekt kan være kameraet for at det skal være i fokus. Hva slags objektiv har du, og hvor nære ønsker du å fotografe?

Lenke til kommentar

Jeg ville fokusere på en blomst som det satt en dyr i, men det kom ut av fokus lenge før jeg ville.. og jeg skulle prøve og ta bilder av vann som kommer ut av springen..

Jegvet ikke hva objektivet heter og jeg vil ta bilder ganske nærme 3 cm kanskje..

Og hvordan låser man fokus???

Endret av mats A.
Lenke til kommentar

Alle objektiver har jo en nærgrense for fokus, d.v.s. en grense for hvor nær du kan komme motivet før kameraet ikke klarer å fokusere. På vanlige objektiver er denne grensen gjerne 30-50cm, og det blir altså temmelig håpløst å prøve å ta bilde av noe som helst på 3 cm avstand...

Skal du ta macrobilder så bør du ha et macro-objektiv. Eventuelt kan du jo prøve en telelinse som har en rimelig bra nærgrense. Da kommer du ganske tett innpå motivet.

Kameraet går fint an å bruke til macrobilder, men et standard objektiv er altså ikke spesielt velegnet til slikt bruk.

Lenke til kommentar

:mad: ... det viste ikke jeg. trodde man kunne ta sånne bilder med vanelig linse jeg..

Har sett på sånne macro linser men de er jo så dyre :hmm:

Hvordan låser man fokus???

Endret av mats A.
Lenke til kommentar

Når utløser trykkes halvveis ned, fokuserer kameraet, og låser fokus. Men det avhenger av programinnstillingene. Sportsprogram har følgefokus som gjør at den ikke låser, men fokuserer hele tiden mens du holder knappen halvveis nede. (Jeg har EOS 300, men det er sikkert samme virkemåte på 3000N)

Et alternativ for makrofotografering er å montere mellomringer mellom kamera og linse, eller bruk av vende-ring som gjør at objektivet snus feil vei. Da kommer du ganske nær motivet.

Lenke til kommentar

Et alternativ for makrofotografering er å montere mellomringer mellom kamera og linse, eller bruk av vende-ring som gjør at objektivet snus feil vei. Da kommer du ganske nær motivet.

Jeg ganske noob så det skjønte jeg ikke noe av?!?!

Kan du forklare det enklere hvis det går??

Lenke til kommentar

For og få et brukbart nærbilde med mitt kamera som har 20 cm nærgrense med macro påslått, bruker jeg ganske enkelt full zoom, og holder kameraet unna 20 cm eller mer. Bildene blir faktisk helt fine med denne metoden. Men det funker jo kanskje ikke for alle da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...