Gå til innhold

*NIX på MAC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At Mac OS X er en unix variant er litt missvisende. OSX er like mye BSD som UNIX, og dette går under to forskjellige navn. Uansett, har man stort sett de samme mulighetene. At Apple har valgt å si det har UNIX sokkel har vell mer med markedsføring å gjøre, da unix ligger nærmere "linux" som er en videreutviklet variant av de tunge unix systemene.. Varianten til Apple kalles Darwin.

Jeg har testet litt forskjellige linux distroer på min tibook 15" og funnet noen som fungerer bra. De siste årene har ppc-distroene kommet seg veldig.
Mandrake Linux PPC , og YellowDog Linux PPC er to svært gode distroer som begge bygger etter en RedHat sokkel.
Begge har gode hardware databaser som gjenkjenner det meste av det som skulle være nødvendig. Og innstalasjonen er enkel, spesielt på nyere mac`er.

Det finnes mange flere, som Gentoo, debian osv. Men dette er distroer som ikke er fullt så brukervennlige når det gjelder innstalasjon og kompilering. Dette gjelder både x86 og PPC plattformen.

Ellers liker jeg fortsatt Mac OS X best. Da jeg har muligheten til å gjøre akkurat det jeg vil. Apple siden, men en vakker GUI og gode programmer. Rock Solid.
Og jeg kan utnytte Darwin (bsd, eller "unix" om du vil) når jeg trenger *nix.
Fink er en packet-manager (ala rpm) som fungerer godt i osx mot Darwin. Og innstalasjon av KDE mot osx/darwin gidd kjempegreit!

Lykke til!


Mvh.
Mathias Haddal Hovet
Skribent aMac.no
[url="http://www.amac.no"]www.AMAC.no[/url]
Lenke til kommentar
At Mac OS X er en unix variant er litt missvisende. OSX er like mye BSD som UNIX, og dette går under to forskjellige navn. Uansett, har man stort sett de samme mulighetene. At Apple har valgt å si det har UNIX sokkel har vell mer med markedsføring å gjøre, da unix ligger nærmere "linux" som er en videreutviklet variant av de tunge unix systemene.. Varianten til Apple kalles Darwin.

:hmm:

 

La meg uttrykke min uenighet. Mac OS X er er bygget på grunnlag av BSD. BSD er en UNIX variant, dvs. den er regnet som 'genetisk' UNIX, men ikke 'merkevare' UNIX. Så etter min mening er det riktig å si at OS X er en UNIX-variant men ikke et UNIX-system.

 

Linux er hverken genetisk eller merkevare UNIX. Det er utviklet uavhengig av UNIX-systemene helt til IBM gjorde litt arbeid på kjernen. Derav konflikten mellom SCO og IBM.

 

Her er en liten referanse til *NIX utviklingen. OS X er ikke tatt med.

 

timeline.png

Lenke til kommentar

Dette stemmer vel helt korrekt! :)

 

Jeg var vell kanskje litt uklar angående bsd/unix "problematikken" i OSX.

Om man går langt nok tilbake, så går vell slekts-treet mye imot det samme. derav bsd stammer fra en unix.

Det er vel som du sier en variant, ikke et system. Men ettersom jeg har lært, går osx mer mot bsd-system en unix-system.

 

Litt off-topic det her! Hehe

Lenke til kommentar

ja, har studert dette treet.

Enkelt å se hvordan unix systemene går utenom de andre genetiske "distroene".

 

Jeg hadde et skjema lignende dette, der OSX var inkludert, samt endel Linux distroer.. hadde vært spennende å funnet igjen :yes:

Lenke til kommentar

Mer info om Mac OS X tilknyttning til Unix her! ;)

The most widely-distributed UNIX-based operating system, Mac OS X offers a unique combination of technical elements to the discerning geek, such as the fine-grained multithreading of the Mach 3.0 kernel, tight hardware integration and SMP-safe drivers, as well as zero configuration networking. Panther integrates features from state-of-the-art FreeBSD 5 into Darwin
Lenke til kommentar

Ja, jeg har selv testet YellowDog 3.0.1, samt Mandrake Linux PPC 9.1. Begge er veldig gode distroer bygd på RedHat. Gentoo er også en annerkjendt god distro, men som krever noe mer kunnskap. Mulighetene er som regel helt like..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...