ProXymus Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Jeg syns det er veldig vansklig å ha orden i alle filene i Linux når det er snakk om installering ( make install og slikt ) Noen som har noen råd til hvordan jeg kan holde ånklig orden i alle filene på Linux? På noen installasjoner kan man jo ikke velge hvor man skal legge ting en gang. Vil helst insallere det meste under mapper i /home mappa. Er det smart? Eller bør jeg installere ting i /usr/local ? Syns alt blir så rotete uanz Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Når du kjører configure kan du velge installasjonsmappe. --install-dir eller noe.. Husker ikke lengre siden jeg bare bruker "pacman" til å installere ting og tang Det er egentlig en orden i fil-rotet i Linux, jeg husker jeg også synes det var rotete. Men av en eller annen grunn så vet jeg nå alltid hvor ting ligger og finner det ganske så raskt. Du kan forsåvidt installere ting akuratt hvor du ønsker (avhenger litt av programmet da) - for å så lage en link til programmet i ~/bin/... Slikt pleier jeg å gjøre ialflall Det krever jo at du har ~/bin i PATHen, men det bør alle ha! Er kjempenyttig Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Bruk pakkesystemet som brukes av din distro! Skal du kompilere selv kan det være lurt å ta vare på makefilene for å kunne gjøre uninstall. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 På noen installasjoner kan man jo ikke velge hvor man skal legge ting en gang. De aller fleste programmer du kompilerer selv vil havne i /usr/local. Ellers kan du override vha: ./configure --prefix=/min/drømmekatalog Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå