Gå til innhold

Hvordan overklokker jeg xp2800?


Anbefalte innlegg

La det være sagt en gang for alle....Jeg er en renbarka newbe i forbindelse med overklokking, men pusler ofte med tanken: Hvordan er et liv som overklokker? :roll:

 

Jeg har følgende spes. av interesse:

 

AMD xp2800 ( Barton )

ABIT NF7-S nforce2 hovedkort

Apacer 2x512 pc2700 ram

 

 

Jeg forsøkte å overklokke min xp2800, men skuffende nok stoppet morroa opp ved FSB 176 og MP 12,5. Med andre ord latterlige 2200Mhz. Jeg forsøkte å sette ned MP til 11 for så å øke FSBn, men da stoppet doningen fullsendig opp. Måtte da resette BIOS. Går rundt å funderer på om min prosessor er låst. Er den det? Evt. hvordan sjekker jeg dette? og hvordan kan man evt. låse opp prosessoren?.

 

Som sagt er jeg en nybegynner og turde ikke røre noe som styrer spenningen inne på BIOS. Hvor mye kan jeg trygt sette opp Vcore før hele greia går i lufta? Hvordan forholder dette seg i forhold til rammen?

 

Jeg kjører en vulcano 12 som CPU-kjøler.

 

Jeg har virkelig lyst til å tyne systemet mitt mest mulig uten at alt går i lufta :thumbup: .

 

Noen gode hint mottages med takk. :yes:

Endret av U-235
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vel vært bedre med PC3200 Ram brikker da disse kjører på 200MHz(200x2=400) og ikke 166(166x2=333) som dine PC2700 gjør.

Du har da klokket ramen fra 166 til 176 i ditt tilfelle og vil vel ikke mer da.

Så kanskje du skal prøve med å stille ned FSB og heller prøve å øke MP , men du må også øke volten til VCORE men hvor mye må du prøve deg frem med.

Mer info kommer sikkert fra andre som har litt mer erfaring.

Lykke til :wow:

Lenke til kommentar
2800+ er låst, og det nytter derfor ikke øke MP. Hvis du ikke klarer øke fsb mer, så prøv kanskje å øke Vcore, da kan det nok hende du før økt fsb'en

Hvordan VET du at den er låst? :dontgetit:

Prøv å øke vcore med 0,25v av gangen,til det eventuelt blir stabilt,men ikke gå noe særlig over 1,85v uten bedre kjøling

Kan jo være som halnes1 sier,at det er rammen som stopper videre overklokking,kan prøve å gi den også litt mer strøm. Øke til2,7-2,8v.... :yes:

Lenke til kommentar
2800+ er låst, og det nytter derfor ikke øke MP. Hvis du ikke klarer øke fsb mer, så prøv kanskje å øke Vcore, da kan det nok hende du før økt fsb'en

Hvordan VET du at den er låst? :dontgetit:

Prøv å øke vcore med 0,25v av gangen,til det eventuelt blir stabilt,men ikke gå noe særlig over 1,85v uten bedre kjøling

Kan jo være som halnes1 sier,at det er rammen som stopper videre overklokking,kan prøve å gi den også litt mer strøm. Øke til2,7-2,8v.... :yes:

Hvordan sjekker jeg om den er låst eller ikke. Husk, jeg er HELT grønn på området.

Endret av U-235
Lenke til kommentar
jeg er 98,7% sikker på at den er låst, har iallefall aldri vært borti en som er ulåst...

Helt fantastisk...... fikk satt ned MP til 11 og kjører nå FSB på 200 uten noe prob. (selv om dette også kun utgjør 2200 Mhz). :thumbup::thumbs: . Dette er jo en åpenbaring for meg...... :innocent: Jeg kan nå skryte av at jeg er en ( pitteliten) overklokker...hehe.

 

kan vel kanskje si at CPUn ikke var låst, noe jeg synes er helt ok :D

 

takker og bukker for hjelpen.

Endret av U-235
Lenke til kommentar
jeg er 98,7% sikker på at den er låst, har iallefall aldri vært borti en som er ulåst...

Helt fantastisk...... fikk satt ned MP til 11 og kjører nå FSB på 200 uten noe prob. (selv om dette også kun utgjør 2200 Mhz). :thumbup::thumbs: . Dette er jo en åpenbaring for meg...... :innocent: Jeg kan nå skryte av at jeg er en ( pitteliten) overklokker...hehe.

 

kan vel kanskje si at CPUn ikke var låst, noe jeg synes er helt ok :D

 

takker og bukker for hjelpen.

Gratulerer! Du er den heldige innehaver av en ulåst Barton 2800+ :thumbs:

11x200 er jo "ekte" 3200+ hastighet,ikke så værst med 2700 ram...

Måtte du sette opp vcore? Hva er tempen? Er den stabil? Har du kjørt noen tester? :)

Lenke til kommentar

Heldiggris :D Min AMD xp2800 ( Barton ) er garantert låst...Får ikke stilt ned mp til 11 så den får nå bare stå på 12,5 :( ...Er det lenge siden du kjøpte din AMD xp2800 ( Barton )....Leste på en side jeg dessverre ikke finner igjen at alle nyere amd cpu`er var låst i fra fabrikken,men det kan jo ikke stemme hvis du har kjøpt din nå nylig og kan klokke den.... :thumbup:

Lenke til kommentar
Heldiggris  :D  Min AMD xp2800 ( Barton ) er garantert låst...Får ikke stilt ned mp til 11 så den får nå bare stå på 12,5  :( ...Er det lenge siden du kjøpte din AMD xp2800 ( Barton )....Leste på en side jeg dessverre ikke finner igjen at alle nyere amd cpu`er var låst i fra fabrikken,men det kan jo ikke stemme hvis du har kjøpt din nå nylig og kan klokke den.... :thumbup:

Har jo ikke noe å si når den er kjøpt,men når den er laget... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...