monzilla Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 La oss se for oss denne hypotetiske situasjonen : Kristne meg (er ikke kristen, men hypotetisk) ender opp med å drepe en eller annen fyr som ikke er kristen. Vi kaller denne personen Ali, og Ali er muslim. Grunnen til at jeg drepte Ali var at han hadde voldtatt å drept kjæresten min. Handlingen min hadde absolutt ingenting med at han var muslim å gjøre, og ingenting med at jeg var kristen å gjøre. Poenget med denne historien var å få fram at langt fra alle handlinger som blir utført av personer som står fram som religiøse, er religiøse. Når USA gikk til krig mot Irak, hadde dette absolutt ingenting med gud å gjøre. End of discussion. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Men når du dreper Ali og sier du gjør det med Gud i din bakhånd eller noe? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) "God wants religious fruits, not religious nuts. Endret 18. mai 2004 av HalTan Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Du skal ikke drepe, men om noen har en annen (eller ingen) religion, drep ham øyeblikkelig. Om det er et familiemedlem eller din beste venn er irrelevant, ta ham med ut og stein ham øyeblikkelig. Du skal ikke drepe, men om noen må gjøre arbeid på en søndag, sett en kule i jævelen. Han holder ikke hviledagen hellig. Du skal ikke drepe, men om noen er homofil, ta med vennene dine og slå ham ihjel, for han er uren. Islam er derimot ingen voldelig religion. Under Islams utvidelse var det få problemer med opprør e.l., fordi de underlagte nasjonene fikk lov til å beholde sin religion og kultur. Islam er strengt imot vold. Selv om enkelte terrorister og såkalte "islamistiske fundamentalister" hevder at deres aksjoner mot USA er berettiget av Koranen er det bare tull. De prøver bare å rettferdiggjøre sine handlinger. Kristendommen, derimot, eier ikke tåleranse. Da Kristendommen først startet fikk kristne etterhvert særprivilegium i Romerriket; de fikk lov til å utøve sin religion, noe ingen andre fikk lov til (alle skulle tilbe keiseren). Da Kristendommen overtok som "statsreligion" i Romerriket besvarte de kristne dette privilegiet ved å ta livet av eller konvertere alle som ikke var kristne. Romerrikets fall regnes til to år etter Kristendommens innførelse. Det var flere grunner til at Romerriket gikk under, men at dette er tilfeldig tviler jeg sterkt på. Noe tilsvarende skjedde i Norge på 1000-tallet, da alle som ikke var kristne ble konvertert eller drept. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 eide eller eier, alle under en kam? Lenke til kommentar
Buddah Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Å drepe i guds navn er en farlig lek...! Hitler sa forresten at han var "sendt fra gud".... Endret 19. mai 2004 av Buddah Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Å drepe i guds navn er en farlig lek...!Hitler sa forresten at han var "sendt fra gud".... Hvem er nå ikke det... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 jeg. Gud blir mer og mer til et argument. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) eide eller eier, alle under en kam? Kristendommen som religion, altså kravene og retningslinjene som skrevet i bibelen. Mine svigerforeldre er kristne, men de steiner ikke meg selv om jeg er ikke-troende. Poenget er at de, i følge bibelen, burde gjøre det. Endret 19. mai 2004 av Myubi Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Bush bruker det at han er kristen på en veldig feil måte. Han bruker det å være kristen som et våpen; slik at han kan dekke seg med unnskyldninger som "Det var Guds vilje". Husker ikke det konkrete eksempelet akkurat nå, men kanskje jeg gjør det i ettertid. Uansett synes jeg han er en falsk kristen; han BRUKER kristendommen for å rettferdiggjøre sine handlinger. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Enig med deg, Thea. Det er mange som har gjort det, desverre.... Lenke til kommentar
megatron Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Du skal ikke drepe står det i bibelen. Bush er kristen. Alikevel går han til krig, og ja. Han dreper mennesker.Er han en dårlig kristen, eller har han funnet en tekst i bibelen som støtter han i å gjøre nettop dette? Forklar meg den som kan? Jeg tror det er slik at budet "Du skal ikke drepe" egentlig betyr "Du skal ikke drepe ulovlig" og at meningen har gått tapt i oversettelsen. Kanskje det hadde vært bedre å skrive "Du skal ikke morde". Så det trenger ikke være noen selvmotsigelse akkurat på dette punktet. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 nei for all del, drep så lenge det er staten som gjør det. Gud er sikkert for statsmord. Hvis ikke, gir vi han den egenskapen. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Du skal ikke drepe står det i bibelen. Bush er kristen. Alikevel går han til krig, og ja. Han dreper mennesker.Er han en dårlig kristen, eller har han funnet en tekst i bibelen som støtter han i å gjøre nettop dette? Forklar meg den som kan? 2169982[/snapback] Helt enig. Det er en selvmotsigelse. Alle ateister ser paradokset. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Saken er løst, og/-eller trådstarter har bedt om stenging. Ønskes saken gjenoptatt kan dette innlegget rapportères, og tråden vil bli vurdert gjenåpnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg