buundi Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Du skal ikke drepe står det i bibelen. Bush er kristen. Alikevel går han til krig, og ja. Han dreper mennesker. Er han en dårlig kristen, eller har han funnet en tekst i bibelen som støtter han i å gjøre nettop dette? Forklar meg den som kan? Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Du skal ikke drepe står det i bibelen. Bush er kristen. Alikevel går han til krig, og ja. Han dreper mennesker.Er han en dårlig kristen, eller har han funnet en tekst i bibelen som støtter han i å gjøre nettop dette? Forklar meg den som kan? Øye for lye, tann for tann. Står det også i bibelen. Bibelen er en bok med masser av selvmotsigelser. Kristne har gått til krig siden kristendommen ble en maktreligion... Korstogene f.eks Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Vel... du husker "the Crusades"?? Da var folkemord gjort med og under Guds navn... Bush leder ikke en kristen krig mot Islam. Tilbake i tid har de kristne ført krig mot ikke-troende som en kristen krig. Bush dreper da ikke mennesker selv. Hvorfor lager du dette temaet egentlig? Det er ikke en kristen krig. Denne krigen handler ikke om religion i det hele tatt... Og kristne mennesker har alltid kriget, så hvorfor du nyanserer dette rundt Bush er litt utspekulert... Lenke til kommentar
buundi Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 Jeg lagde denne tråden fordi jeg lurer på hvorfor mennesker som er kristne kan gå ut å drepe mennesker? Jeg vet at Bush ikke selv direkte dreper mennesker, men det er da han som gir ordren. Jeg lurer også på hvorfor mennesker som er kristne støtter krig. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg drar Bush inn i dette. Men han er en person veldig ofte bruker gud i talene sine, derfor brukte jeg han som eksempel. Er personer som Bush egentlig kristne eller er Gud og kristendommen bare et middel de bruker i politikken? Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Er personer som Bush egentlig kristne eller er Gud og kristendommen bare et middel de bruker i politikken? Gud, kristendom og religion generelt har blitt brukt som middel i politikken siden tidenesmorgen. Ingen stor nyhet egentlig... Lenke til kommentar
VegarK Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 ...og så må du huske på at de kristne har en fin ting som heter tilgivelse. De bare ber til Gud om tilgivelse og så er det gale de har gjort ute av verden. Hvis Bush får en liten itch i skuldra om at det kanskje var galt å invadere Irak, er det bare for han å folde hendene og se oppover... Lenke til kommentar
buundi Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 Tilgivelse ja. Selvsagt. Det er jo genialt. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Du skal ikke drepe står det i bibelen. Bush er kristen. Alikevel går han til krig, og ja. Han dreper mennesker.Er han en dårlig kristen, eller har han funnet en tekst i bibelen som støtter han i å gjøre nettop dette? Forklar meg den som kan? Øye for lye, tann for tann. Står det også i bibelen. Bibelen er en bok med masser av selvmotsigelser. Kristne har gått til krig siden kristendommen ble en maktreligion... Korstogene f.eks Jepp men det står også du skal snu det andre kinn. Ergo, folk har ikke bibelske meninger; men finner de som passer seg best i bibelen og legger "skylden" på kristendommen for menningene deres.... Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Jeg vet ikke helt hvorfor jeg drar Bush inn i dette. Men han er en person veldig ofte bruker gud i talene sine, derfor brukte jeg han som eksempel.Er personer som Bush egentlig kristne eller er Gud og kristendommen bare et middel de bruker i politikken? Bush bruker ikke Gud noe mer i talene sine enn noen andre presidenter har gjort før han... Mer historieomskrivning her ja... Seriøst, det er som om folk ikke husker hva som var før Bush ble president. Bush er sikkert like kristne som alle andre gjennomsnittlige kristne. You know, kristne som egentlig ikke følger bibelen til punkt og prikke, men som lever etter dens verdier... Desverre kan jeg ikke svare på det andre du sa siden jeg ikke er kristen, eller troende for den saks skyld. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Bush leder ikke en kristen krig mot Islam. nei.. men visse muslimer føler visst det. derfor er visst den vestlige verden onde så de kan terrorisere den. syke syke mennesker. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Du skal ikke drepe står det i bibelen. Bush er kristen. Alikevel går han til krig, og ja. Han dreper mennesker.Er han en dårlig kristen, eller har han funnet en tekst i bibelen som støtter han i å gjøre nettop dette? Forklar meg den som kan? Kristendommen er en voldelig religion (som de fleste andre). Hadde ikke valget stått mellom halshugging eller kristning ville nok ikke Norge vert et kristent land den dag i dag. Som andre skrive kan en lese bibelen slik en selv vil. HER kan du lese noen av motsigelsene i bibelen. Les også: Bibelen satt opp mot naturvitenskapen Uoppfylte løfter og brutte profetier i Bibelen Religion har ført til mer ulykke og sorg enn glede. Hvor mange har ikke gått til krig med "gud" i ryggen, mot den andre part som stiller med sin "gud" i ryggen. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Men Kristdendom i dag er ikke likte råttent som visse andre religioner, Islam! Råttnere system finnes ikke på denne jord. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Mange kriger har vært i kristendommens navn, men hadde alle blitt ungått hvis relidion ikke var i bildet? Tror dere folk hadde sluttet å krige? snakker ikke om korstogene nå.... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Har vel også noe med at religionene er åpne for at folk kan bruke/misbruke de til andre formål, som makt, undertrykkelse og krig. Det har vi vel mange eksempler på. Å fjerne religionen kunne funket, men det spørs på samfunnet. I dagens samfunn ser det nesten ut som mange trenger religioner, og da ville det blitt som å fjernet alle våpen - naivt. For det er ikke det det dreier seg om. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Selv om vi hadde fjernet religionen tror jeg ikke vi hadde blitt kvitt de fleste kriger. Religionen er ofte argumentasjonen, men ikke alltid grunnen. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Mange kriger har vært i kristendommens navn, men hadde alle blitt ungått hvis relidion ikke var i bildet? Tror dere folk hadde sluttet å krige? snakker ikke om korstogene nå.... Arti poeng når du må fjerne korstogene for å føle at du har noe. Selv om vi hadde fjernet religionen tror jeg ikke vi hadde blitt kvitt de fleste kriger. Religionen er ofte argumentasjonen, men ikke alltid grunnen. Enig med deg der. Dog er det noen som ikke klarer å argumentere stor lenger, og religions forskjeller kommer frem som eneste grunnlag. I dagens samfunn ser det nesten ut som mange trenger religioner, og da ville det blitt som å fjernet alle våpen - naivt. For det er ikke det det dreier seg om. Mulig du har rett. Men hvorfor og hvilken støtte er det folk finner i religionen? I flere av disse er ikke så mye som deres helige bøker så difuse at budskapen varierer etter hvem som tolker boken. (Se tildligere innleg for motsigelser i bibelen mm.) Lenke til kommentar
Decline Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Jo jeg tror det handler mere om å tro på at det ligger noe bakom, at det er noe mer i vente, og at ting har en mening. Mange synes sikkert dette er enklere å tro på enn at ingenting har mening, at vi bare er her nå, og når vi dør blir vi til jord som brukes til noe annet osv. Forresten skal det også sies at mange av disse "motsigelsene" har fått kritikk fordi de er tatt ut av sammenheng, handler om forskjellige kriger osv. Men jeg tror gjerne på at en del er sant. Hvorfor ikke, det er jo bare masse forskjellige folk av tiden som har skrevet ned ting. Som Asbjørnsen & Moe, Brødrene Grimm, Ivar Aasen... Lenke til kommentar
OeO Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Arti poeng når du må fjerne korstogene for å føle at du har noe. Grunnen til at jeg fjernet korstogene er ganske opplagt. Poenget mitt er at det er ikke mange kriger som er basert på bare religiøst grunnlag. Er som regel noe annet som ligger bak, og religionen blir brukt som argumentasjon. Man prøver å rettferdiggjøre handlingene sine igjennom religion. Muslimske terrorister rettferdiggjør handlingene sine utifra koranen, men tror dere virkelig at vi ikke hadde hatt disse terroristene hvis Islam ikke hadde eksistert? Tror dere vi hadde levd i fred og harmoni? Lenke til kommentar
am3k Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Arti poeng når du må fjerne korstogene for å føle at du har noe. Grunnen til at jeg fjernet korstogene er ganske opplagt. Poenget mitt er at det er ikke mange kriger som er basert på bare religiøst grunnlag. Er som regel noe annet som ligger bak, og religionen blir brukt som argumentasjon. Man prøver å rettferdiggjøre handlingene sine igjennom religion. Muslimske terrorister rettferdiggjør handlingene sine utifra koranen, men tror dere virkelig at vi ikke hadde hatt disse terroristene hvis Islam ikke hadde eksistert? Tror dere vi hadde levd i fred og harmoni? Ja grunnlaget for å fjerne korstogene er opplagt. Og nei, sannsynligheten for at vi kommer til å leve i fred og harmoni er like stor som at hele verden forenes under en religion eller ateisme for den saks skyld. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Jepp, derfor mener jeg å skylde på religion som er viktig årsak til krig blir feil, uavhengig av religionen, heller skylde på de som starter krigene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg