Gå til innhold

Nettleser: Opera eller Explorer?


Anbefalte innlegg

Ok, velger å spørre her, i stedet for å opprette ny tråd. Virker som det er mange som har peiling på Opera her ;)

 

Så; Hva i all verden skjedde med drag'n'drop funksjonen på linker, bilder osv? Altså, å bare dra et bilde litt en vei, så kommer man inn på plasseringen til bildet? Altså, får bildet alene.

 

Det funket greit i 7.23, men funker ikke nå i 7.5. Er det noen instillinger for å skifte dette?

Tror de disablet den featuren fordi mansge synes den var så irriterende, tror ikke du kan slå den på, men er ikke sikker.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NN7wWQ

Det savner jeg og! Har nettopp installert 6.5, kom på jeg hadde en gammel version da jeg leste threaden, og takk for alle de smarte tipsene folkens :)

 

Surt at den bilde funksjonen ikke fungerer da =/ brukte den mye.

 

Og en ting til, hvordan lager jeg mine egne "search bars"? Hvis jeg vil ha en bar som er koblet til søk i prisguiden f.eks., akkurat som google bar'en etc.

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt den nye opera 7.5 i 2 dager, så tror jeg nok jeg går tilbake til den gamle versionen (7.23).

 

Denne nye synes jeg blir litt for rotete, og når folk quoter her på forumet, blir det ikke helt slik som det skal.

Hmm, quotingen funker som den skal hos meg (tror jeg), hva er problemet?

 

g angående rot, det er jo ikke noe problem å få 7.5 til å være helt lik som 7.23 under bruk, hva synes du er mer rotetete?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ok, velger å spørre her, i stedet for å opprette ny tråd. Virker som det er mange som har peiling på Opera her ;)

 

Så; Hva i all verden skjedde med drag'n'drop funksjonen på linker, bilder osv? Altså, å bare dra et bilde litt en vei, så kommer man inn på plasseringen til bildet? Altså, får bildet alene.

 

Det funket greit i 7.23, men funker ikke nå i 7.5. Er det noen instillinger for å skifte dette?

Hold SHIFT inne når du drar bilder.

Lenke til kommentar
Skal ikke "bryte" av topicen, men prøv også Mozilla Firefox. Jeg kommer aldri til å gå over til Opera eller IE etter å ha prøvd Firefox ;)

Forsøkte Mozilla Firefox, men gikk med glede over til Opera igjen.

Opera åpner mye raskere og med 7.50 versjonen så er den en fullblods nettleser.

Mozilla faller igjennom i sammenligning.

 

Det skal sies at jeg prøvde Firefox med åpent sinn, men kvaliteten er absolutt dårligere nå som Opera har forbedret seg. 7.23 versjonen av Opera var ikke god nok, men nå er det et helt annet produkt.

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt den nye opera 7.5 i 2 dager, så tror jeg nok jeg går tilbake til den gamle versionen (7.23).

 

Denne nye synes jeg blir litt for rotete, og når folk quoter her på forumet, blir det ikke helt slik som det skal.

Hmm, quotingen funker som den skal hos meg (tror jeg), hva er problemet?

 

g angående rot, det er jo ikke noe problem å få 7.5 til å være helt lik som 7.23 under bruk, hva synes du er mer rotetete?

 

AtW

Men da er det jo ikke noe vits for meg å gå over til 7.50 hvis jeg skal ha det likt 7.23 :dontgetit::dontgetit:

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt den nye opera 7.5 i 2 dager, så tror jeg nok jeg går tilbake til den gamle versionen (7.23).

 

Denne nye synes jeg blir litt for rotete, og når folk quoter her på forumet, blir det ikke helt slik som det skal.

Hmm, quotingen funker som den skal hos meg (tror jeg), hva er problemet?

 

g angående rot, det er jo ikke noe problem å få 7.5 til å være helt lik som 7.23 under bruk, hva synes du er mer rotetete?

 

AtW

Men da er det jo ikke noe vits for meg å gå over til 7.50 hvis jeg skal ha det likt 7.23 :dontgetit::dontgetit:

Hvis du ikke bruker noen av de nye funksjonene, så er det ingen vits nei, men det er jo heller ingen vits å skifte tilbake, når du allerede kjører 7.50

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva menes egentlig met at Opera er så raske en browser? På CPU er hvertfall IE raskere. Opera kan ta flere sekunder å åpne, mens IE åpner på under et halvt sekund!

 

Hva menes med at Opera er så lite. Operamappa tar 21MB, mens IE mappa tar 1,68 MB!

 

Digger forresten hvor liten andel av skjermen IE kan ta:

http://home2.hit.no/~023064/images/browser.gif

 

I IE kan man fjærne alt, så ikke CPUen bruker tid på å tegne det, og det blir mer plass til WEB-siden, som jo er det man vil se!

Lenke til kommentar

IE-mappa tar kanskje 1,68 MB, mens den egentlige størrelsen er på godt over 15 MB. Desuten tar ikke Opera-mappa 21 MB etter en installasjon. Den ligger rundt 9 MB.

 

Man kan fjerne akuratt det man vil i Opera også, slik at det blir mer plass til selve WEB-siden:

http://privat.bluezone.no/danielf/opera/operaliten.png

 

Når man snakker om at Opera er raskere så mener man blant annet: den er raskere til å tegne opp nettsider, man surfer mye mer effektivt med tidsbesparende funksjoner andre nettlesere ikke har.

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Hva menes egentlig met at Opera er så raske en browser? På CPU er hvertfall IE raskere. Opera kan ta flere sekunder å åpne, mens IE åpner på under et halvt sekund!

 

Hva menes med at Opera er så lite. Operamappa tar 21MB, mens IE mappa tar 1,68 MB!

 

Digger forresten hvor liten andel av skjermen IE kan ta:

http://home2.hit.no/~023064/images/browser.gif

 

I IE kan man fjærne alt, så ikke CPUen bruker tid på å tegne det, og det blir mer plass til WEB-siden, som jo er det man vil se!

Enda en som ikke har prøvd opera skikkelig ser jeg:

 

Er dette lite nok for deg? liten

 

(startmeny fjernet)

 

Hvis ikke så er dette enda mindre mindre

 

(startmeny fjernet)

 

Og hvis ikke det er bra nok, så hva med fullscreen?

 

minst

 

(startmeny ikke fjernet, iogmed at den ikke synes)

 

Forøvrig lar jeg daniel stå for kommentarer om størrelsen på mappa :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd Opera 7.5 siden den kom ut. Var veldig skeptisk til å prøve den, tenkte at selv om IE ikke følger html-standarder, så driter jeg i det i og med at "alle" sider på nettet koder slik at det funker i IE... Brukte Avant Browser (addon til IE) og syntes det var bra...

 

Har egentlig bare en ting å si:

- Har du enda ikke prøvd Opera, da har du noe veldig "godt" i vente... For den har kommet for å bli på min pc... :yes:

 

Kan ikke gjøre annet enn å bøye meg i støvet for guttene (og sikkert jentene) i Opera som har laget denne... Er bare helt fantatisk... :love:

Lenke til kommentar
Nå må jeg først si at jeg ikke har så mye erfaring med opera, men mest med mozilla/mozilla firefox. Firefox er en browser jeg gladelig anbefaller!!

Flesteparten av punktene gjelder vel for begge to :)

 

1. Tabs (du kommer aldri til å gå tilbake)

2. Mouse Gestures (samme som over :) )

(Egentlig så holder det med de to!)

3. Pop-Up stopper

4. Skins. Ser MYE bedre ut!

5. Kjapp

Men den har ikke tabbed browser. :no:

Lenke til kommentar
- Holder seg til W3C standarden, noe ikke IE gjør.

Tja, Opera bryter både HTTP1.0 og 1.1 standarden ved å ha flere enn 4 (HTTP1.0) eller 2 (HTTP1.1) sesjoner mot samme server samtidig. Dette er vel hovedgrunnen til at Opera føles raskere enn IE. Heldigvis er ikke Opera mer populær enn det den er (noen få prosent på verdensbasis), ellers ville det ha knelt endel servere rundtomkring.

Du kan med en liten registerendring gjøre akkurat det samme til IE, og da er IE like rask/raskere enn Opera.

 

Heldigvis finnes Mozilla/Mozilla Firefox. Den har tabbed browsing, popupstopper, mouse-guestures og hva du nå måtte ønske. Mozilla er storebroren, med bla. egen mail/news klient, mens Mozilla Firefox er en ren og rask browser.

Hvor finner jeg funksjonen for tabbed browsing i FireFox?

Lenke til kommentar
Det minst gjennomtenkte er vel din vurdering av Avant. Hvorfor nevner du eksempelvis IE-renderingmotor som et pluss. Det er jo vel så mye et KJEMPESTORT minus. IE-kjernen er lite framtidsrettet og foreldet, særs begrenset i sin støtte for nyere standarder og med en lang rekke mystiske ustabile feil i forhold til for eksempel CSS1. For ikke å snakke om ActiveX, i sikkerhetsperspektiv noe av det verste søppelet Microsoft har kommet med.

 

Kan forsåvidt være enig i noe av dette, så jeg burde vel også satt dette på minussiden. (Skal gjøre en edit her)

Men jeg ser likevel Opera's rendering som et problem. De kunne ihvertfall ha et modus som er mer "tilgivende" overfor kode som ikke er W3C-complient.

 

Når det gjelder hastighet, står jeg for det jeg skrev. Har ingen problemer med hastigheten hverken med Avant Browser eller IE her. Tror faktisk at jeg kommer under 3 sek. på hw.no og omtrent 3 sek. på vg.no

 

Og: Ad-blocking er ikke det samme som pop-up stopping. Med det menes at man kan slippe irriterende reklame integrert i en webside (inkl. Flash)...

 

EDIT:

 

Når det gjelder stabilitet, har jeg faktisk mye oftere problemer i Opera enn i IE/AB

(Ikke testet Opera 7.5)

Du har min fulle støtte når det gjelder Avant. Den har IE som motor men er uten tvil en veldig bra oppgradering i forhold til IE uten at IE skinner for mye igjennom.

Det er jo funksjonaliteten som er den viktigste tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...