Gå til innhold

Nettleser: Opera eller Explorer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Preinstallerer en haug med uønskede bookmarks (syntes noen at "Links" i IE er kjipt?)

Disse tar 1 sekund å fjerne da... :roll:

- Integrert e-postleser

Denne kan du slå av (i hvert fall i versjon 7.5) i "Preferences" (Alt+P) -> "Programs and paths"

+ IE-renderingmotor (fungerer mot Microsoft/nettbank)

Du burde kanskje også nevne dette som et minus? At den kjører på IE-motoren betyr vel også at den har de samme sårbarheter som IE?

Lenke til kommentar
Opera:

+ Forholdsvis rask

+ Konfigurerbar

+ Kan bli ganske sleek (etter mye jobb)

+ Lagring av sesjoner,

- Ingen Ad Blocking

- Preinstallerer en haug med uønskede bookmarks (syntes noen at "Links" i IE er kjipt?)

- Problemer med rendering av mange websider (jada, jada.. W3C-complience osv. men jeg ønsker at en browser skal funke uansett!)

- Integrert e-postleser

Må bare få korrigere deg.

Forholdsvis rask? Har du testa 7.5? Hvilke andre nettlesere klarer å laste inn hele hw.no sida på tre (3, ja, jeg tuller ikke) sekunder?

Ad Blocking? Mener du noe annet enn popups da? For den innebygde popup-blockeren i Opera er helt genial. Jeg har satt den til å blocke alle vanlige popups, men den slipper igjennom popups som skal komme når jeg trykker på en link (som for eksempel å vise avstemmingsresultatet på Gamespot...)

Ja, den installerer mange linker, men er det ikke bare å fjerne dem, da? I 7.5 er det ihvertfall en del av en kake...

Hvorfor er det negativt med integrert e-postleser? Hvis du ikke liker den, er det jo bare å disable den og sette Opera til å bruke default nettleseren i systemet.

Edit: VG kom inn på 7 sekunder... :love:

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Avant Browser:

+ Pop-Up stopper

+ Ad-blocking inkl. Flash-animasjoner m.m.

+ Lagring av sesjoner

+ IE-renderingmotor (fungerer mot Microsoft/nettbank)

+ Gratis

+ Kort sagt: det meste av det beste fra Mozilla/Opera, uten ulempene.

- Ikke like rask som Mozilla/Opera (men, hvem synes hastigheten er viktig likevel)

Jeez, det var en lang og særdeles tvilsom liste (gjelder for alle tre nettleserne du beskriver).

Det minst gjennomtenkte er vel din vurdering av Avant. Hvorfor nevner du eksempelvis IE-renderingmotor som et pluss. Det er jo vel så mye et KJEMPESTORT minus. IE-kjernen er lite framtidsrettet og foreldet, særs begrenset i sin støtte for nyere standarder og med en lang rekke mystiske ustabile feil i forhold til for eksempel CSS1. For ikke å snakke om ActiveX, i sikkerhetsperspektiv noe av det verste søppelet Microsoft har kommet med.

Ærlig talt, hvorfor legge på et skall over IE som skal gi IE litt av funksjonaliteten du får i Firefox og Opera, når dette skallet likevel drar med seg alle ulempene til IE, øker kompleksiteten til systemet og dermed introduserer en viss grad av ustabilitet?

Lenke til kommentar
Ad Blocking? Mener du noe annet enn popups da? For den innebygde popup-blockeren i Opera er helt genial. Jeg har satt den til å blocke alle vanlige popups, men den slipper igjennom popups som skal komme når jeg trykker på en link (som for eksempel å vise avstemmingsresultatet på Gamespot...)

Han sikter nok til blokkering av denne typen: AdBlock.

Lenke til kommentar
Det minst gjennomtenkte er vel din vurdering av Avant. Hvorfor nevner du eksempelvis IE-renderingmotor som et pluss. Det er jo vel så mye et KJEMPESTORT minus. IE-kjernen er lite framtidsrettet og foreldet, særs begrenset i sin støtte for nyere standarder og med en lang rekke mystiske ustabile feil i forhold til for eksempel CSS1. For ikke å snakke om ActiveX, i sikkerhetsperspektiv noe av det verste søppelet Microsoft har kommet med.

Kan forsåvidt være enig i noe av dette, så jeg burde vel også satt dette på minussiden. (Skal gjøre en edit her)

Men jeg ser likevel Opera's rendering som et problem. De kunne ihvertfall ha et modus som er mer "tilgivende" overfor kode som ikke er W3C-complient.

Når det gjelder hastighet, står jeg for det jeg skrev. Har ingen problemer med hastigheten hverken med Avant Browser eller IE her. Tror faktisk at jeg kommer under 3 sek. på hw.no og omtrent 3 sek. på vg.no

Og: Ad-blocking er ikke det samme som pop-up stopping. Med det menes at man kan slippe irriterende reklame integrert i en webside (inkl. Flash)...

EDIT:

Når det gjelder stabilitet, har jeg faktisk mye oftere problemer i Opera enn i IE/AB

(Ikke testet Opera 7.5)

Endret av god_online
Lenke til kommentar
Har opera slik en autofinishing funksjon som explorer har? altså at den husker hva du har søkt på google, slik at du slipper å skrive inn hele søkeordet på nytt igjen....

Nei, ikke som jeg vet om, men det har en mye bedre søkemulighet ved kun å skrive "g søkeord" i adrseselinjen, blir man redirected til google og på det søket.

I tillegg har det en meget bra autofullfør med egne opplysninger man fyller inn på forhånd.

Lenke til kommentar

he he, selv vi kan gjøre feil Orjanp :)

Uansett har jeg nå brukt Opera i en times tid eller to, og her er min erfaring så lang:

Jeg innbilte meg at selve sidene på nettet ville se anderledes ut, no de selvfølgelig ikke gjorde. Stort pluss, men jeg er nok ikke den eneste med disse tankene....

Den er enkel å bruke og siden den legger de ulike sidene du bentytter oppe, blir det mye mer orden på nettsurfingen min:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...