Gå til innhold

Verdensrekord i Bredbånd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-08 14:59, Makky skrev:

Ja.....det hadde vært noe..hehe...

Det kommer kanskje til "lille" Norge om 10 år (Litt overdrevet), hvis vi er heldige! :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Makky på 2002-04-08 15:00 ]</font>

Nå må du ikke glemme at norge er ett at verdens mest _teknologiske_ land. vi har billig bredbånd sies det, i forhold til resten av europa (se bort fra noen land da seff)

Housey

Lenke til kommentar

hadde det ikke vært for telenor, så hadde vi sikkert hatt dritt linjer i norge ennda..

Telenor er kansje ikke det "hotteste" men hva teknologi angår, der er dem fremme.. norge er en av verdens første land som tar i bruk MMS

Housey

Lenke til kommentar

Quote:

Det ble brukt en ny form for koding av data kalt «differential phase shift keying».

Denne formen for koding håper jeg er litt mere videreutviklet enn det den var når jeg lærte om den. For det var for et par måneder siden og da var den ikke ny :wink:

Og det er uten tvil mange former for koding man kan utnytte ved analoge signaler så vi har nok ikke nådd toppen for overføring ennå.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 15:29, Zealo skrev:

?!? HVAF** er du ?!? en TALSMANN for TeleHOR ?!?

Drit i å rose TeleHOR.... de SUGER og slik er d bare...

(snakker om ADSLen deres, Kabel er noe HELT annet=)

De suger? Har du noen saklige argumenter?

Er det at de tar seg betalt slik at de ikke går med underskudd?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 15:29, Zealo skrev:

?!? HVAF** er du ?!? en TALSMANN for TeleHOR ?!?

Drit i å rose TeleHOR.... de SUGER og slik er d bare...

(snakker om ADSLen deres, Kabel er noe HELT annet=)

jeg er ingen Telenor ansatt nei, heller en arbeidsløs 18årig kverulant, med nextgentel adsl.. bare sier det atte telenor bidrar mye til teknologien her tillands. så shuddup å lev med det!

Housey

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 15:39, Squeegie skrev:

Quote:

Det ble brukt en ny form for koding av data kalt «differential phase shift keying».

Denne formen for koding håper jeg er litt mere videreutviklet enn det den var når jeg lærte om den. For det var for et par måneder siden og da var den ikke ny :wink:

Og det er uten tvil mange former for koding man kan utnytte ved analoge signaler så vi har nok ikke nådd toppen for overføring ennå.

Ny, nei, men så må ein hugse på at det ITavisen som skriv, og eg mistenkjer dei ikkje for å vere like oppegåande på alt dei skriv om.

På den andre sida er den kanskje ikkje brukt i fiber-samanheng tidlegare. Det er ofte ganske langt frå teorien og til praktisk bruk, spesielt i slike system som har ekstreme krav til ytelse og nøyaktigheit.

For nokre månader sidan var det nokre tyskarar som hadde brukt ein annan teknikk for å doble ytelsen frå 40Gbit/s til 80Gbit/s ved å bruke ein form for polarisering. Sikkert dette som er meint med at det er oppnådd høgare hastigheiter tidlegare, men dette var berre over nokre titals kilometer så vidt eg hugsar. Ved same konfigurasjon ville ein da få 5,12Tbit/s, noko som faktisk er rapportert frå lab-forsøk i mindre skala.

Så ja, det er langt til vi når toppen :smile:

Lenke til kommentar

Hva skal du med den overføringshatigheten der da, harddisken din kan ikke skrive på langt nær så fort...ikke før om MANGE LANGE år. :smile: :grin:

Har kjøpt:

AMD Xp 2000+

Chieftec dragon sølv servertower

1024MB DDR minne

Runde IDE kabler

Swiftech 462b super kjøling

Abit KR7A-133R

(ble ikke 1900+ allikevel)

[ Denne Melding var redigert av: snart XP 1900+ på 2002-04-08 16:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 16:14, snart XP 1900+ skrev:

Hva skal du med den overføringshatigheten der da, harddisken din kan ikke skrive på langt nær så fort...ikke før om MANGE LANGE år. :smile:
:grin:

Tror neppe du vil få en egen liten kabel rett ut til verden.. Har ikke tid til å forklare, tid for å reise hjem :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 15:03, house skrev:

Quote:

On 2002-04-08 14:59, Makky skrev:

Ja.....det hadde vært noe..hehe...

Det kommer kanskje til "lille" Norge om 10 år (Litt overdrevet), hvis vi er heldige! :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Makky på 2002-04-08 15:00 ]</font>

Nå må du ikke glemme at norge er ett at verdens mest _teknologiske_ land. vi har billig bredbånd sies det, i forhold til resten av europa (se bort fra noen land da seff)

Housey

Mange av oss har ikke engang bredbånd...

Lenke til kommentar

Er det noe jeg har lært når det gjelder norsk online data-presse, er det at hvis man oppdager en interessant artikkel, og er noenlunde oppegående når det gjelder engelsk, lønner det seg å grave fram til kildematerialet, og heller lese det.

http://news.zdnet.co.uk/story/0,,t293-s2107259,00.html

http://www.lucent.com/press/0302/020322.bla.html

Og til dere som ønsker dere sånt hjem i stua: Dette er selvfølgelig ikke snakk om "bredbånd" som ITAvisen skriver, men lang-distanse dataoverføringer, som f.eks. i et nasjonalt backbone i USA.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 15:39, Squeegie skrev:

Quote:

Quote:

The transmission breakthrough was made possible using the differential phase shift keying (DPSK) method, a new coding scheme for high-capacity communications developed at Bell Labs. When coupled with other leading-edge Bell Labs technologies - such as extended L-band amplifiers, Raman amplifiers, forward error correction and optimal dispersion compensation - DPSK allowed the research team to achieve error-free transmission over 4,000 kilometers (2500 miles) for all 64 channels, each of which had a signal of 40 gigabits per second.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...