Gå til innhold

Hva er "lov" å dele?

Anbefalte innlegg

Ser at der er en del som har diverse downloads på sidene sine. Jeg lurer på hva som igrunn er lov å dele som downloads? For eks ting som du laster ned på downloads.com e.l., har vi som privatpersoner lov til å dele de filene? Eller har vi bare lov til å dele det som vi har laget selv?

Thanks.

(Tenker selfølgelig ikke på warez eller lignende her, det tar jeg sterk avstand fra. Det jeg tenker på er diverse småprogrammer o.l.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les licence.txt og readme.txt til den aktuelle programvaren, der står det som regel alltid pinlig nøyaktig hva du kan og ikke kan gjøre med programmet du har lastet ned, i de fleste programmer må du samtykke i at du har lest og forstått, samt at du godtar licence.txt før du får lov til å fullføre installasjonen av programvaren, da kan det være lurt å huske at selv om du bare trykker ok/yes/ja, uten å lese innholdet i lisensbestemmelsene så har du i følge norsk lov bundet deg til en avtale med programleverandøren, og godtatt dennes betingelser for bruk av den aktuelle programvaren, og kan derfor ikke hevde at du ikke var klar over at din bruk eller videredistribusjon ikke var tillatt.

Endret av Dino_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...