Gå til innhold

Hvordan dempe støyen BILLIG!!!!!!???

Anbefalte innlegg

Min pc bråker som et F16 på lavt flyving.

den bråker mer enn dere aner.

har dere noe råtips på hvordan jeg kan dempe all støyen??

vankjørling har jeg tengt på. men dej har ikke økonomi til å gjøre det.

Trebger derfor et råtips på hvordan jeg kan dempe all denne støyen. og husk det må være billig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-08 14:26, SpirreVipp skrev:

Generelt sett:

Bytt vifter

Inn med dempemateriale

Skap undertrykk i kabinettet

Fjern resonans rundt kabinettet

har ikke råd til å bytte vifter.

Hva kan jeg bruke til dempemateriale??

det er alerede undertrykk.

Resonans?? hva mener du med det??

Lenke til kommentar

Biltema har vel det billigste dempematerialet. Varierende resultat med asfaltmatter og skumgummimatter.

Jeg har opplevd at mye støy grunner i resonans rundt kabinettet. F. eks. en pult med dårlige plater gir resonans hvis kabinettet står for nær osv.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 14:37, Fribbern skrev:

Quote:

On 2002-04-08 14:26, SpirreVipp skrev:

Generelt sett:

Bytt vifter

Inn med dempemateriale

Skap undertrykk i kabinettet

Fjern resonans rundt kabinettet

har ikke råd til å bytte vifter.

Kjør viftene på 7v eller 5v da..

Sjekk siggen min.

Lenke til kommentar

kjøp deg noen rheostats, kjør viftene på 5 eller 7v med kabinettet åpent (hos meg senket det tempen med 10 grader.. før jeg fikk meg vannkjøling *gliseglise*)

evt. kjøp deg én 120mm vifte som du smekker inn helt nederst foran på kabinettet.

så lenge du ikke overklokker noe voldsomt, så kan en amd-cpu pusle helt fint på 60 grader.

Lenke til kommentar

1. Vis du ikke overklokker kan du sette ned kjernespenningen (Vcore) på prosessoren. Da vil den trekke mindre strøm og vifta i kabinettet vil gå roligere (De aller fleste PSUer har varmeregulerende vifter.

2. Sette ned viftene til 5 eller 7 volt. Måten du gjør det på er og koble viftene på inn på en stor pc plugg (Der du kobler harddisker og lingdene). Får og få 7V setter du den ene ledningen gul og den andre på rød. Skal du ha 5V så setter du plussledningen på vifta på rød (så vitt jeg hveit er den ALDRI svart) og setter minus ledningen (Som regel Svart/blå på svart.

3. Sett noen puter under kasas. Det kan dempe resonansen littegran. Mange ganger utgør resonas veldig mye av støyen fra PC-en.

4 Se om du kan få noen gummi eller lingene mellom harddisen og feste i kassa. Når harddisen går rundr lager den viasjoner (Resonans).

5. Er det noen annet du hører bråker så kan du prøve og dempe dem med gummmi eller lingende.

Dette gir deg langt ifra en lydløs pc men kan hjelpe mye.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 18:17, Bøgge Bakken skrev:

2. Sette ned viftene til 5 eller 7 volt. Måten du gjør det på er og koble viftene på inn på en stor pc plugg (Der du kobler harddisker og lingdene). Får og få 7V setter du den ene ledningen gul og den andre på rød. Skal du ha 5V så setter du plussledningen på vifta på rød (så vitt jeg hveit er den ALDRI svart) og setter minus ledningen (Som regel Svart/blå på svart.

+12v og +5v koblet sammen.. correct me if I'm wrong, men mener du ikke +12 og -5v?

du har 4 kabler på en vanlig molex. gul (+12v), svart (-12v), svart (-5v) og rød (+5v) .. i den rekkefølgen. det jeg alltid har gjort, er å koble gul og svart#2 for å få 7v.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 19:04, psilocybe skrev:

+12v og +5v koblet sammen.. correct me if I'm wrong, men mener du ikke +12 og -5v?

du har 4 kabler på en vanlig molex. gul (+12v), svart (-12v), svart (-5v) og rød (+5v) .. i den rekkefølgen. det jeg alltid har gjort, er å koble gul og svart#2 for å få 7v.

Hvis du kobler pluss til +12V og minus til 0V får du 12V.

Hvis du kobler pluss til +12V og minus til +5V får du 12-5 = 7V.

Hvis du kobler pluss til +12V og minus til -5V får du 12+5 = 17V.

Jeg trodde ikke det fantes -5V på molex pluggen...?

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-04-08 20:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 19:04, psilocybe skrev:

Quote:

On 2002-04-08 18:17, Bøgge Bakken skrev:

Du tar feil. Tar du 12V og -5V får du 17V. DE svarte ledningene er OV (Jord).

Lenke til kommentar

Du tar feil. Tar du 12V og -5V får du 17V. DE svarte ledningene er OV (Jord).

OV? du mener GND?

Men jeg har målt alle mulige kombinasjoner med multimeter og selv om det er 12 og -5V så får du 7V.

Litt rart ,men jeg går ikke rundt og bekymrer meg for det

Lenke til kommentar

Her er det en god del missforståelser ute å går:

På 4-pins molex som du kobler harddisker, CD-rommer o.l. til har følgende farger og spenninger:

Gul: +12V (ofte til å drive motorer)

Svart: 0V (Dette er 0V til +12 og +5V)

Svart: 0V (Dette er 0V til +12 og +5V)

Rød: +5V (Denne spenningen blir ofte brukt til elektronikken)

De to svarte ledningene er koblet til samme jord i strømforsyninga. Vis du har et multimeter kan du måle gjennomgangen (ohmen) mellom de svarte. Denne er normalt 0-1ohm. Alså de er samme.

Det er ikke noen -5V eller -12V på molexen.

Ved å koble den svarte ledningen til +5V får du 7V:

12-(+5)=7V

Det går ikke ann å få noen høyere spenninger enn 12V fra molexen!

Lenke til kommentar

Quote:

blackice skrev (2002-04-10 08:43):

Men etter min mening så vil det funke dårlig med å ta rød ledning fra vifta å sette til +5V og den svarte til +12V. OG det er fordi at den må ha jord... så jeg prøver ut på min enermax vifte nu...

Quote:

blackice skrev (2002-04-10 08:59):

Det funker med rød til 5v og svart til 12v eller motsatt, prøv så ser du. Det gjorde jeg med min enermax 80mm og det funket glatt :smile:

Du kan ikke ta rød ledning til 5V og sort til 12V do vil tu få lavere potensiale på +polen enn på -polen på vifta og den vil ikke gå rundt. Så det som blackie sier er riktig, men "eller motsatt" vil ikke funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...